InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: The Mist

Filmrecensie: The Mist

The Mist is gebaseerd op het gelijknamige boek van Stephen King en werd geregiseerd door Frank Darabont. De film verschijnt in België op 23 april 2008 in de filmzalen.

Belief divides them, mystery surrounds them, but fear changes everything.

Als een mysterieuze mist vanaf het meer in Bridgton, Maine komt opzetten, komen David en Billy Drayton, samen met tientallen andere klanten, vast te zitten in de plaatselijke supermarkt. Als dorpsgenoot Jeff Miller bebloed en in volle paniek de supermarkt komt binnengelopen, wordt het al snel duidelijk dat het niet over een gewone mist gaat: hij vertelt dat iets in de mist mensen aanvalt en vermoordt. Ondanks zijn waarschuwingen ontvluchten toch enkelen de supermarkt; hun geschreeuw enkele seconden later voorspelt niet veel goeds.

Al snel verdelen de mensen in de winkel zich in twee groepen: de believers en de non-believers. Als de non-believers zich naar buiten wagen, vraagt David één van hen een touw rond zijn middel te doen zodat de achterblijvers kunnen zien hoever de man van de winkel geraakt alvorens hij door een monster gegrepen wordt; het resultaat vergroot de paniek in de winkel alleen maar.

Terwijl David, winkelbediende Ollie Weeks, twee leraressen en enkele dorpsgenoten manieren zoeken om de wezens in de mist buiten te houden, begint Mrs. Carmody, een trouwe aanhanger van God, te prediken over de Dag des Oordeels en dat dit de straf van God is voor de zonden die iedereen heeft begaan. Naarmate de film vordert, verzamelt ze stilletjesaan een hele achterban, die lijnrecht tegenover het groepje van David en Ollie, dat wil proberen te ontsnappen aan de mist, komt te staan.

David DraytonThomas Jane
Billy DraytonNathan Gamble
Mrs. CarmodyMarcia Gay Harden
Amanda DunfreyLaurie Holden
IreneFrances Sternhagen
Ollie WeeksToby Jones
Brent NortonAndre Braugher
Jim GrondinWilliam Sadler
SallyAlexa Davalos
Wayne JessupSam Witwer
NormChris Owen
Bud BrownRobert C. Treveiler
MyronDavid Jensen

Ik ben van mening dat je een Stephen King moet lezen en niet moet kijken; ik ben dan ook meer geïnteresseerd in Kings stijlfiguren en woordspelingen dan in zijn verhaallijnen. Ben je echter geen boekenliefhebber, dan is deze horror/fantasy/psychologische thriller zeker een aanrader. Hoewel, hier moet ik ook een kanttekening bij maken: ben je het type horror/fantasyliefhebber dat niet verder kijkt dan de spanning en de special effects, blijf dan thuis! Deze film gaat namelijk in de eerste plaats niet over de monsters en wezens, die je trouwens nog vóór de film halfweg is al allemaal hebt gezien, maar over wat zulke situaties met mensen doet, zoals je bovenaan dit artikel kan lezen in de tagline van de film: massahysterie, religie, onwetendheid en paniek zijn de hoofdthema's van deze film. Darabont en King weten dat psychologische aspect op magnifieke wijze neer te zetten: de hele film door is een gespannen sfeer tussen de twee clans voelbaar, zodat je de hele film op het puntje van je stoel doorbrengt, en die wordt extra versterkt door het groezelige camerawerk. Vooral de vertolking van de godsdienstgekke en krankzinnige Mrs. Carmody, door Marcia Gay Harden, is hierbij zeer belangrijk. Haar vertolking is angstwekkend geloofwaardig en zeker een oscar waard; na een tijdje zou je haar met veel plezier met de Bijbel neerknuppelen. Het is heerlijk om te zien dat een Hollywoodfilm het aandurft om religie te beschimpen en naar voren te brengen als machtsmiddel dat misbruikt kan worden.

Wie op zoek is naar een spannende en schrikwekkende film zal de zaal teleurgesteld verlaten: de special effects zijn niet veel soeps, soms lachwekkend, niet verschrikkelijk eng maar toch gedetailleerd uitgewerkt. Zoals ik hierboven al zei, heb je halfweg de film alle monsters al gezien en herbergt de mist nog maar weinig geheimen. Ook de reden waarom de mist en monsters zich daar bevinden, wordt maar heel kort aangehaald en door velen als weinig bevredigend aanzien. Ik persoonlijk vind dit geen tekortkoming, waarschijnlijk doordat ik een Stephen Kingfan ben en wéét dat hij zijn lezers vaak in het ongewisse laat omtrent motieven maar ook omdat ik het wel leuk vind om er mijn eigen interpretatie aan te geven. Maar nogmaals, de verhaallijn van de monsters en de mist is niet het hoofdthema van deze film.

Naast het uitstekende acteerwerk van Marcia Gay Harden is het vooral Toby Jones, als de sullige winkelbediende Ollie Weeks die verandert in een zelfverzekerde man naarmate de situatie grimmiger wordt, die er met kop en schouders bovenuit steekt in deze film. Ook Frances Sternhagen, als de oudere lerares Irene, weet goed te overtuigen. Thomas Jane is echter, vooral op het einde, een teleurstelling.

Het einde is helemaal anders dan het boek en laat je verdweesd achter. Afhankelijk van je smaak kan je het belachelijk, geniaal, sadistisch of lachwekkend noemen; mezelf in de plaats stellend van de karakters vind ik het een logisch einde maar wel zeer ironisch.
© 2008 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.