InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: A History of Violence

Filmrecensie: A History of Violence

A History of Violence is een thriller/drama uit 2005 en werd geregisseerd door David Cronenberg. De film is gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van John Wagner en Vince Locke.

Tom Stall vormt samen met zijn vrouw Edie, tienerzoon Jack en zesjarige dochter Sarah een mooi, braaf gezin, volledig naar de normen van The American Dream. Ze leiden een rustig bestaan in een even rustig stadje: Tom is eigenaar van een restaurant en Edie werkt als advocate. Door een bloederig incident in zijn restaurant komt Tom onverwacht in de picture en wordt hij door de media tot held gebombardeerd. Door deze aandacht komt hij in het vizier van enkele doorgewinterde gangster die in hem een vroegere gangster menen te herkennen. Hoewel Tom hen van het tegengestelde probeert te overtuigen, blijven de gangsters terugkomen en hem en zijn gezin viseren. Door de druk die de gangsters leggen, stijgt de spanning, ook in het brave gezinnetje.

Tom StallViggo Mortensen
Edie StallMaria Bello
Jack StallAshton Holmes
Sarah StallHeidi Hayes
Carl FogartyEd Harris
Richie CusackWilliam Hurt
Sheriff Sam CarneyPeter MacNeil
LelandStephen McHattie
BobbyKyle Schmid

Ik had van deze film al heel veel goeds gehoord en was dan ook zeer gemotiveerd om deze te bekijken. Maar waarschijnlijk heeft al dat positivisme me te hoge verwachtingen gegeven, want wat een teleurstelling was dit!

Om te beginnen, zijn er de acteerprestaties. Ik had Viggo Mortensen nog nooit zien acteren, dus de man kreeg carte blanche van mij. Op zich was zijn prestatie best wel goed maar de chemie tussen hem en zijn tegenspelers is nul komma nul. Op geen enkel punt in de film kon ik geloven dat hij vader is van Jack; niet omwille van fysieke gelijkenissen die er niet zijn maar omdat ik in hem op geen enkel moment een vaderfiguur van een puber zag. De interactie tussen hem en Heidi Hayes, die zijn dochter Sarah speelt, was iets geloofwaardiger, maar gezien ze maar weinig scènes samen hebben, is dit natuurlijk moeilijker te beoordelen. De interactie met Maria Bello, die zijn vrouw speelt, is zo mogelijk nog erger: er spatten wat mij betreft absoluut geen vonken van het scherm en als ze "I love you" tegen elkaar zeggen, was ik geneigd te roepen: "Leugenaars!" Nee, de combinatie werkte echt niet voor mij en het acteerwerk van Maria Bello, dat met momenten echt niet om aan te zien was, kan wel eens aan de basis daarvan liggen. Vooral de scènes waar ze in tranen uitbarst, waren gewoonweg barslecht en lachwekkend. De volgende film met deze dame laat ik hoogstwaarschijnlijk links liggen. William Hurt als de verloren broer vond ik lachwekkend slecht, zowel zijn accent als totale verschijning. De enige die me wel kon bekoren en overtuigen, was Ed Harris als doorgewinterde en harde killer die voor niets terugdeinst. Een extra cursus "emoties uitbeelden" had voor enkele acteurs niet overbodig geweest.

Het script wist me maar matig te boeien. Het verhaal over de brave huisvader die ineens enkele slechterikken afschiet als ze zijn zaak en personeel bedreigen, vond ik nog te pruimen, zinnenprikkelend zelfs en mooi om te zien. Ook de verhaallijn van de gangsters die zijn zaak binnenlopen en in Tom Stall een andere persoon herkennen, was ietwat interessant. Maar zodra de identiteitsverwisseling is opgelost, valt het scenario helemaal in duigen. Daarnaast is de film doorspekt met nodeloos geweld en seks. Ik heb niets tegen geweld en seks en soms is dat ook nodig in een film maar in deze film zaten toch enkele overbodige scènes. Zo heeft Tom op een bepaald moment ruzie met Edie om haar twee minuten later gewelddadig te nemen op de trap; redelijk overbodig in mijn ogen. Het hele verhaal blijft een beetje vaag, onsamenhangend en met momenten te gemakkelijk wat mij betreft: zo schiet Stall drie mensen omver op zijn erf en wordt daarna in het ziekenhuis verzorgd maar naderhand wordt er geen woord meer gesproken over de lijken en politie komt er ook al niet aan te pas. En dan is er nog de nevenplot van het zoontje dat gepest wordt door de macho van de school die eigenlijk niets ter zake doet dan misschien aan te tonen dat de appel niet ver van de boom valt. Het lijkt wel alsof Cronenberg wat geweld- en seksscènes heeft gemaakt en een glijmiddeltje heeft verzonnen om ze aan elkaar te kunnen kleven.

Op geen enkel moment lukte het me om in het verhaal te komen en ik was zelfs blij dat het anderhalf uur dat deze film duurt voorbij was. Je zit anderhalf uur te wachten op hét moment waarop alles duidelijk wordt en dan ineens is het gedaan. Maar misschien ligt daar wel het probleem van deze film: alles wat interessant en boeiend zou kunnen zijn, is slecht en te kort uitgewerkt, ik denk daarbij vooral aan het verleden van Tom Stall, dat nu maar een beetje vaag blijft. Ik kon maar weinig diepgang in de personages ontdekken, daar had de regisseur wel meer tijd voor mogen nemen. De dingen die er dan helemaal niet toe doen, worden wat mij betreft te lang uitgesponnen. Daarnaast is de film op sommige punten onlogisch, over the top en moeilijk te begrijpen vanwege ontbrekende achtergrondinformatie. Mede daardoor kon ik geen sympathie opbrengen voor de personages. Hoogstwaarschijnlijk zit er een boodschap met maatschappijkritiek achter deze prent maar die is in mijn ogen niet goed naar voren gekomen. Een gemiste kans dus.

Visueel is A History of Violence soms een pareltje, o.a. de beginscène is heel mooi gefilmd en geeft de indruk van een hedendaagse western, het korrelige beeld doet denken aan Tarantino. Het geweld is expliciet en je ziet ook van kortbij wat geweld fysiek aanricht. De seks is eveneens expliciet maar best mooi weergegeven, niet vulgair of plat maar het is wel zo klaar als een klontje wat ze aan het doen zijn. Vreemd is dan weer dat je enkel de blote kont van Viggo Mortensen te zien krijgt tijdens de seksscènes maar Maria Bello twee minuten later wel met een openhangende kamerjas rondloopt. Aan haar wil ik trouwens een goede raad geven: volgende keer toch even trimmen ;-)

Er zat meer in deze film en helaas is het er in mijn ogen niet uitgekomen. Bij het researchen voor deze recensie las ik dat sommigen vinden dat je de film niet hebt begrepen als je hem slecht vindt; mijn opinie is dat als de uitleg achteraf langer duurt dan de film zelf het mijn goed recht is om de film slecht te vinden.
© 2008 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.