InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: Walk The Line

Filmrecensie: Walk The Line

Walk The Line is een biopic over Johnny Cash uit 2005 met Joaquin Phoenix en Reese Witherspoon in de hoofdrollen. De film werd geregisseerd door James Mangold.

J.R. Cash is de zoon van een katoenboer uit Arkansas en reeds van in zijn kindertijd geboeid door muziek. Tijdens zijn legerdienst in Duitsland leert hij met een gitaar omgaan en begint hij eigen nummers te schrijven. Eenmaal terug thuis moet hij echter voor vrouw Viv en kind Roseanne zorgen. Tijdens zijn job als deur-aan-deurverkoper ontdekt hij een opnamestudio. Hij smeekt de baas Sam Phillips om een auditie en voor hij het goed en wel beseft, heeft hij een plaat opgenomen met zijn begeleidingsband The Tennessee Two (later uitgebreid naar The Tennessee Three), bestaande uit zijn vrienden Luther Perkins en Marshall Grant. Hij vertrekt op tour met opkomende artiesten Roy Orbison, Jerry Lee Lewis, Elvis Presley en June Carter, een jonge countrystar voor wie Johnny reeds in zijn kindertijd een boon had. Touren is echter niet enkel fun en Johnny raakt verslaafd aan de pillen, waarna hij problemen krijgt met zijn vrouw en June, met wie hij een diepe vriendschap heeft opgebouwd, van zich wegduwt. Met zijn vrouw strijkt hij de plooien terug glad maar dat lukt niet met June.

Als ze elkaar enkele jaren later terug tegenkomen op een awardshow overtuigt hij haar om met hem terug te gaan touren, wat niet in goede aarde valt bij zijn vrouw. Het koppel gaat na een fikse ruzie uit elkaar en Johnny raakt zo mogelijk nog meer verslaafd aan de pillen en de drank. Met de hulp van June en haar familie lukt het hem uiteindelijk af te kicken. Niet lang daarna geeft hij een - ondertussen legendarisch - concert in Folsom Prison, California. En na meer dan tien jaar bijna smeken, geeft June hem eindelijk haar ja-woord.

Johnny CashJoaquin Phoenix
June CarterReese Witherspoon
Vivian CashGinnifer Goodwin
Ray CashRobert Patrick
Carrie CashShelby Lynne
Maybelle CarterSandra Ellis Lafferty
Ezra CarterDan Beene
Sam PhillipsDallas Roberts
Luther PerkinsDan John Miller
Marshall GrantLarry Bagby

Vanaf de eerste minuut - of moet ik zeggen: beat - van deze film zit de sfeer goed en weet je dat je veel muzikale intermezzo's kan verwachten. Ik kende de muziek van Johnny Cash niet echt maar weet het genre wel te appreciëren (nu niet dat ik een cd zou opzetten in de auto maar zou ook niet zappen als er zo'n song voorbij komt op mijn radio). Heb je echter een hekel aan dit genre, dan ga je je waarschijnlijk mateloos storen aan de muziek. Voor zij die wel een kijkpoging willen wagen, heb ik goed nieuws: de zang van zowel Joaquin Phoenix als van Reese Witherspoon is - na maandenlange training- verbluffend goed.

En niet alleen de zang is prachtig, beide acteurs leveren een geweldige acteerprestatie. Beiden werden door Johnny Cash en June Carter zelf aangewezen om hun rol te vertolken in de biopic en de legendes hadden gelijk om voor deze acteurs te kiezen. Joaquin Phoenix is geloofwaardig in zijn rol van muziekliefhebber die zijn hart wil volgen, zowel professioneel als in de liefde, en tegelijkertijd zijn vader trots wil maken, hoewel deze laatste het altijd moeilijk heeft gehad met de dood van zijn "beste zoon". Ik bedacht me tijdens het kijken dat Joaquin Phoenix eigenlijk "geluk" heeft gehad met de dood van zijn oudere broer River Phoenix en zo de kans heeft gekregen om uit diens schaduw te treden. Misschien was dat ook de reden waarom Johnny Cash voor hem heeft gekozen. Je merkt ook aan Joaquin Phoenix dat de dood van River hem voor altijd zal bijblijven en altijd een wonde in zijn leven zal blijven - vooral zijn ogen staan vaak zo droevig -, net als bij Johnny Cash ondanks het feit dat hij er amper over sprak. Jammer dat Joaquin Phoenix geen Oscar heeft gewonnen voor deze rol - wel een Golden Globe -, wat mij betreft had hij dat wel verdiend. Je leeft echt helemaal mee als hij door een dal gaat, als hij zijn onbereikbare jeugdliefde probeert te versieren, als hij agressief wordt; hij bezorgt je meer dan eens kippenvel. Leuk detail: de manier waarop hij zijn gitaar vasthoudt, is een exacte kopie van Johnny Cash' manier en Joaquin Phoenix doet het zo naturel dat je bijna zou denken dat het de enige juiste manier is om een gitaar vast te houden.

Reeds vanaf haar eerste rol in Man In The Moon was ik er van overtuigd dat Reese Witherspoon een goede actrice is en ik heb dan ook nooit begrepen waarom ze vooral opdraafde in domme-blondjes-films maar hier bewijst ze wederom dat ze meer kan dan wat ze tot nu toe heeft tentoongesteld. Hoewel haar personage vooral gericht is op Johnny Cash, ze vooral op de achtergrond blijft en je dus weinig tot niets van haar psyche te weten komt, steelt ze constant de show. We leren een sterke vrouw kennen die in de showbizz opgroeide en op jonge leeftijd al veel heeft meegemaakt: scheidingen, veel touren. Als Johnny haar de liefde verklaart, is ze dan ook voorzichtig en wil ze zich niet te snel geven aan deze man die niet vies is van seks, drugs en alcohol. Reese Witherspoon speelt met een Texaans accent om van achterover te vallen, zo goed en authentiek. Ik kan echt geen slecht woord bedenken over haar vertolking en wat mij betreft heeft ze haar Oscar en Golden Globe meer dan verdiend. De chemie tussen het koppel is elke minuut van de film voelbaar, veel meer dan de chemie tussen Johnny Cash en zijn eerste vrouw Vivian. En als ze samen beginnen te zingen, begin je automatisch met je voet mee te schommelen.

De film covert een drietal decennia en je wordt echt in de sfeer van die tijd gezogen dankzij de kapsels, de kledij, de make-up, de inrichting van de huizen en natuurlijk de muziek.

Is er dan echt niets slechts over deze film te vertellen? Toch wel. In essentie is dit slechts een liefdesverhaal dat voldoet aan alle Hollywoodnormen: de moeilijke jeugd, de klim naar het sterrendom, de terugval door drugs en alcohol en op het einde komt alles goed. In hoeverre dit stramien ook daadwerkelijk overeenkomt met het leven van Johnny Cash kan ik je niet vertellen, ik wist niets over de man tot ik deze film zag, maar het zou me niet verbazen als 90% hiervan klopt. Het is algemeen geweten dat veel artiesten getroubleerde mensen zijn.
Daarnaast vind ik de duur van 130 minuten veel te lang; sowieso word ik zenuwachtig zodra een film meer dan 100 minuten duurt en ook hier was dat niet anders. Gelukkig is het einde zo vertederend en ontroerend dat het de inspanning wel waard was.
Ook verhaaltechnisch waren er enkele stoorfactoren. Zo heb ik mij mateloos geërgerd aan Viv Cash: wat een ongelooflijke burgertrut was dat! Wat dan in principe weer een compliment is voor de vertolking van Ginnifer Goodwin.
Het is me nooit echt duidelijk geworden aan wat voor soort pillen Johnny Cash verslaafd was; op een gegeven moment zeggen ze wel dat je er wakker van blijft en uren kan blijven doorgaan maar dat kan je zowel van speed, xtc als amfetaminen. Ik kan me voorstellen dat iemand die geen kennis van drugs heeft helemaal geen idee heeft over wat het gaat. Daar hadden ze beter direct wat duidelijker over mogen zijn.

Al bij al is dit een entertainende film met goede muziek en verbluffende acteerprestaties.

Weetje

Er is een scène in de tourbus waarbij Johnny Cash een brandende sigaret uit de mond van de slapende Luther Perkins haalt en uitdrukt. In 1968 is Luther gestorven in een woningbrand, Johnny heeft ooit gesuggereerd dat de brand is ontstaan doordat Luther met een brandende sigaret in slaap zou zijn gevallen.
© 2008 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.