InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: Happy Together

Filmrecensie: Happy Together

Happy Together is een Belgisch familiedrama van Geoffrey Enthoven, met in de hoofdrollen Ben Van Ostade, Bien de Moor, Chris Lomme, Sandrine André en Kürt Rogiers. Ondanks de Engelstalige film is de film integraal in het Nederlands.

Martin en Eline vormen samen met hun twee kinderen het perfecte gezin: ze zijn welgesteld en zijn nog steeds verliefd op elkaar. Na een trip naar Toscane besluiten ze er een vakantiehuis te kopen. Net nadat ze het contract ondertekenen, wordt een bankschandaal openbaar met de filiaalhouder van Martins bank in de hoofdrol; de man lichtte al zijn klanten op en ging er vandoor met een deel van hun geld. Daarna lijkt alles in een stroomversnelling te komen: de ene na de andere tegenslag volgt elkaar op en brengt het gezin aan het wankelen. Een samenloop van omstandigheden of het gevolg van een reeks foutieve beslissingen van een man die ten alle tijden zijn imago wil beschermen? In een poging zijn huwelijk, gezin en imago te redden, spint Martin een web van leugens en bedrog rond zich. Uiteindelijk ziet hij nog maar één oplossing.

Martin DaelemansBen Van Ostade
Eline DaelemansBien de Moor
Henri DaelemansZiggy Moens
Julie DaelemansClara Cleymans
Peter DecosterEddy Vereycken
LilyChris Lomme
Virginie HofmanSandrine André

Dit familiedrama toont hoe diep een mens en een gezin op korte tijd aan de rand van de afgrond kan belanden door enkele zware, financiële en emotionele tegenslagen. In het begin van de film is er geen vuiltje aan de lucht maar gaandeweg loopt alles in het honderd. Verschillende actuele thema's passeren de revue: de selfmade man die een constante sociale druk voelt om te blijven presteren en zijn bijbehorende hebzucht, de schone schijn van het zogezegd perfecte huwelijk en de relatie stiefvader-stiefdochter. Jammer genoeg krijgen we enkel de feiten te zien en leren we weinig over de gemoedstoestand en gedachten van het hoofdpersonage. Vaak blijven de motieven van het hoofdpersonage onbekend en onbegrepen.

Hoewel ik Ben Van Ostade altijd een goed acteur heb gevonden, lijkt deze hoofdrol hem niet echt te liggen. Hij overtuigt niet helemaal in zijn rol en speelt gekunsteld. Zijn tegenspeelster Bien de Moor - een onbekende voor mij - speelt heel naturel maar je gelooft eigenlijk nooit dat zij een welgestelde vrouw is, ze is te gewoontjes en springt er niet echt bovenuit. Wel overtuigend in hun rol zijn Eddy Vereycken als excentrieke boekhouder van het bedrijf waar Martin werkt en Sandrine André als vrouw van de baas.

Het camerawerk is met momenten heel mooi om te zien maar blijft ten allen tijde toch redelijk gemiddeld.

Al bij al is dit een goede tv-film die een vaak in de krant gelezen thema behandelt.
© 2009 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.