InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: The Flock

Filmrecensie: The Flock

The Flock is een thriller van Wai-keung Lau, met Richard Gere, Claire Danes en KaDee Strickland in de hoofdrollen.

Erroll Babbage werkt voor het Department of Public Safety. Hij controleert zedendeliquenten en moet hen op het rechte pad houden. Dit doet hij door ze geregeld te bezoeken en hen telkens opnieuw dezelfde vragen te stellen. Regels zijn echter niet aan Erroll besteed en nadat hij meermaals zijn boekje te buiten is gegaan, wordt hij met vervroegd pensioen gestuurd. Voordat het zover is, moet hij zijn opvolgster, groentje Allison Lowry, op drie weken tijd alles leren wat hij weet over de wereld waar verminking, verkrachting, aanranding en moord onderdeel zijn van seksuele lusten. Terwijl de twee samen op pad gaan, wordt er een tienermeisje ontvoerd. Erroll Babbage vermoedt dat hij de dader in zijn troep - "flock - zedendeliquenten moet zoeken. Hoewel het niet zijn taak is, wil hij koste wat kost de dader vinden.

Erroll BabbageRichard Gere
Allison LowryClaire Danes
Viola JerroddKaDee Strickland
Edmund GroomsRussell Sams
Harriet WellsKristina Sisco
Beatrice BellAvril Lavigne

De film wordt aangekondigd als "Se7en meets 8mm" maar haalt bijlange het niveau van Se7en niet. Wel zijn er veel scènes die sterk aan deze film doen denken, de eindscène in het bijzonder. The Flock is spannend maar je wordt niet helemaal in het verhaal gesleurd, het verhaal blijft niet echt aan je kleren kleven. Het lijkt de bedoeling om je mee te sleuren in de donkere wereld van seksuele perversie maar dit lukt op geen enkel moment, het verhaal grijpt je gewoonweg niet aan. Daarnaast is het verhaal onrealistisch en immoreel, waardoor je hoopt dat werknemers als Babbage stande pede worden ontslagen in de realiteit. Je krijgt op geen enkel moment sympathie voor het hoofdpersonage en zijn daden, daarvoor worden de karakters te weinig uitgediept.

De hoofdrolspelers doen nochtans hun best om het verhaal goed te doen overkomen maar worden tegengewerkt door het scenario. Danes vind ik wel beter acteren dan Gere. Richard Gere blijf ik op de één of andere manier toch zien als een lieve man, waardoor zijn personage van doorgewinterde reclasseringsambtenaar niet helemaal overkomt. Claire Danes overtuigt wel als het naïeve groentje waarvan je je constant afvraagt wat haar drijft om deze job te aanvaarden. Heel eventjes wordt haar verleden aangehaald maar dat is zo weinig schokkend dat het bijna lachwekkend wordt.

Het camerawerk is geregeld chaotisch waardoor het moeilijk wordt om te volgen. Het lijkt verdacht veel op de montage van CSI, compleet met bijbehorende geluidseffecten.

Een film die spannend wil zijn en ons wil choqueren maar daar niet in slaagt.
© 2009 - 2019 Lilkim, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.