InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > It’s Complicated, filmrecensie

It’s Complicated, filmrecensie

It’s Complicated, filmrecensie In de feel-good movie It’s Complicated belandt een door actrice Meryl Streep gespeeld personage niet alleen vanwege een verhouding met haar ex-man en een volhardende bewonderaar in een lastig parket. Ook de oprukkende leeftijd zorgt voor complexen en complexe situaties.

Leeg nest

Jane Adler heeft na haar scheiding met succes haar drie kinderen grootgebracht. De laatste van het drietal verlaat het ouderlijk huis en moeder blijft alleen in haar huis in Santa Barbara achter. Echtgenoot Jake heeft haar tien jaar geleden verlaten en heeft zijn intrek genomen bij de veel jongere Agness en haar op de zenuwen werkende zoontje Pedro.
Nadat ze elkaars nabijheid jarenlang niet verdroegen, staan Jane (Janey voor de intimi) en Jake met elkaar op tamelijk vriendschappelijke voet.

Al is ze alleen achtergebleven in haar grote huis, toegeven aan het lege-nest-syndroom wil Jane niet. Ze heeft na tien manloze jaren haar draai, met dank aan de talrijke therapeutische sessies, inmiddels wel gevonden. Ze vult haar dagen met de werkzaamheden in haar drukbezochte lunchroom en de bijeenkomsten met haar – eveneens manloze – vriendinnen. Daarbij heeft ze grootse verbouwingsplannen voor haar (toch al prachtige) huis. Het architectenbureau dat ze hiervoor in de arm heeft genomen schuift de gescheiden, vrijgezelle architect Adam naar voren als degene die haar dromen op dat gebied moet verwezenlijken. Zevenenveertig mails heeft ze gestuurd en hij heeft ze allemaal gelezen; het resulteert in een verbouwingsschets die bij Jane in de smaak valt. Niet alleen zijn ontwerp, ook Adam zelf bevalt haar goed en er lijkt iets te ontstaan tussen die twee.

Het afstuderen van haar zoon brengt het hele gezin Adler bijeen in New York. Janey heeft op een dinertje met haar kinderen gerekend, maar die hebben andere plannen. Het draait erop uit dat ze alleen aan de bar van haar hotel op een tafel voor één wacht. Dan duikt – ook alleen wegens ziekte van zijn stiefzoontje – Jake aan de bar op. De twee zetten het op een eten en drinken, gaan de dansvloer op en eindigen samen in bed. Het gebeuren verwart Jane; ditmaal is zij degene die andermans partner inpikt, al was hij eerst haar partner. Met man en kinderen geniet ze de dag erna van de afstudeerceremonie en een gezamenlijk diner. Vooral de kinderen waarderen het weer eens ouderwets onder elkaar te zijn.

Gecompliceerd

Wat als vanzelf begon, krijgt een vervolg. Jake en Jane worden elkaars geliefden. Aan de ene kant genieten ze (opnieuw) van de vertrouwde intimiteit, aan de andere brengt hun affaire ook problemen teweeg. Jake tilt niet zwaar aan de complexe situatie, Jane bevalt het liegen en draaien dat hun hernieuwde relatie met zich meebrengt minder. Zij heeft inmiddels ook te maken met de openlijke bewondering van Adam, waarmee ze steeds vertrouwelijker wordt. Als Jake haar, noodgedwongen door de zwangerschapspogingen die Agness onderneemt, een avond laat zitten, besluit Jane zich meer op Adam te richten. Ze vraagt hem mee naar een feestje dat haar oudste dochter en aanstaande schoonzoon geven.

Baldadig en giechelig na het roken van een joint begeven Jane en Adam zich onder de feestgangers; Jake staat zich te verbijten en even weet hij Jane opnieuw in te palmen. Dan herinnert ze zich de aanwezigheid van Adam weer, om uiteindelijk met hem huiswaarts te keren. Inmiddels heeft Agness in de gaten gekregen dat Jake opnieuw verliefd is op zijn vroegere echtgenote en ze zet hem haar huis uit. Hij meldt zich dan ook vol verwachting bij Jane’s huis, waar Adam net na een gezamenlijk doorgebrachte nacht vertrokken is. Ook de kinderen zijn thuis en opnieuw is het gezin herenigd; ditmaal wordt Jane zeer tegen haar zin in als moeder en echtgenote bij de gezinsactiviteiten betrokken. Ze constateert dat ze haar eigen, met moeite opgebouwde, leven mist. Bovendien is haar keuze op Adam gevallen, en de komst van Jake strooit roet in het eten. Ze zoekt in haar slaapkamer via de laptop en webcam contact met Adam, wat Jake onbewust weet te verzieken door zich onverwacht en pontificaal naakt op haar bed te posteren. Logisch dat Adam afhaakt, al laat Jane hem nog weten dat ze wel hoopt dat hij haar verbouwing gaat uitvoeren. Adam lijkt hier geen behoefte aan te hebben.

Jane heeft haar manloze leven terug en alles gaat weer als vanouds, totdat het moment van verbouwen is aangebroken. In de stromende regen loopt ze de bouwvakkers tegemoet om hen voor wat warms in haar keuken uit te nodigen. Te midden van de werklui ontwaart ze Adam en alles lijkt goed te komen.

Over de makers

It’s Complicated is een romantische komedie – een feel-good movie – uit 2009, geregisseerd door Nancy Meyers (1949). Zij heeft in dit genre voor eerdere successen getekend, zoals The Holiday en What Women Want; niet alleen als regisseur, maar vaak ook als producent en scenarioschrijver. In het geval van It’s Complicated is ze ook voor deze drie aspecten verantwoordelijk, al doet ze de productie samen met Scott Rudin. Al eerder bracht ze een film uit met de voortschrijdende leeftijd als thema: Something’s Gotta Give uit 2003. De muziek bij It’s Complicated is afkomstig van Hans Zimmer (1957), de zeer succesvolle componist die de muziek bij tientallen Hollywoodproducties schreef.

De drie hoofdrollen in de film worden vertolkt door Meryl Streep (1949) als Jane Adler, Alec Baldwin (1958) als Jake Adler en komiek Steve Martin (1945) als architect Adam. Het is vooral de chemie tussen Meryl Streep en Alec Baldwin als ex-echtelieden die de film laat sprankelen.

Onbeperkt houdbaar

De meeste aandacht in de film gaat echter, niet alleen omdat het script dat met zich meebrengt, uit naar Meryl Streep. Als actrice op leeftijd speelt zij ook een ouder wordende vrouw; haar ex is inmiddels 58, zelf zal ze ook ergens in de vijftig zijn. In plaats van dit gegeven dramatisch uit te buiten of juist te verdoezelen, weet ze haar personage op realistische wijze gestalte te geven, waarbij ze een komische noot niet schuwt. De leeftijd van Nancy Meyers, die net zo oud is als Meryl Streep, zal bij het schrijven van het verhaal en de regie-aanwijzingen ongetwijfeld een rol gespeeld hebben. Beide dames kunnen zich in dat opzicht uitstekend identificeren met de leeftijd van Jane Adler.

Het is een verademing dat Meryl Streep als Jane Adler op geheel eigen wijze – anders dan wat er meestal in Hollywood leeft – de ouderdom gestalte weet te geven. Hilarisch is het bezoek aan een plastisch chirurg, tegen haar principes in, omdat ze een ooglidcorrectie aan één kant overweegt; het hangende ooglid belemmert haar bij vermoeidheid het zicht. En inderdaad, de camera laat een hangend, gerimpeld maar ‘naturel’ ooglid zien. De chirurg stelt een ingrijpende operatie voor, waarbij haar voorhoofd gelift wordt en waar ze nog maanden hoofdpijn aan over zal houden, waarop ze zijn spreekkamer ontvlucht. Als ze dan haar ex met aanhang in de lift tegenkomt, legt ze nonchalant haar vinger tegen het hangende ooglid voor een corrigerend effect.

Na afloop van de bedscènes is Jane erg preuts ten opzichte van Jake: ze houdt een kussen voor haar billen als ze naar het toilet loopt en hult zich in alles wat maar bruikbaar is om hem niet naakt onder ogen te hoeven komen. In de tien jaar dat ze uit elkaar waren, zijn de jaren ook in dat opzicht gaan tellen. Mooi is dan de scène waarin ze zich uiteindelijk blootgeeft.
Als ouder wordende actrice lijkt Meryl Streep, zonder drastische ingrepen, onbeperkt houdbaar.

Alec Baldwin biedt in dat opzicht als Jake prima tegenspel. Hij beweert juist haar leeftijd zo aantrekkelijk te vinden en is vol lof over de jungle aan schaamhaar die hij ontwaarde. Zelf verschijnt hij een paar maal ongegeneerd met ontbloot behaard bovenlijf en vadsige buik voor de camera, bezoekt volgens een strak schema de spermabank wegens verminderde spermakwaliteit en slikt op eigen initiatief pillen om zijn prostaat tot minder toiletbezoek te dwingen. Dit laatste blijft overigens niet ongestraft; na een rendez-vouz met Janey in een hotel bezwijkt hij bijna aan die medicatie.

Liefde gaat door de maag

Opvallend is de enorme hoeveelheid eten in de film; voor de tweede maal in 2009 speelt Meryl Streep – na het succes van Julie & Julia – in een film waarin ook voor voedsel een belangrijke rol is weggelegd. Als geen ander lijkt Jane te beseffen dat de liefde door de maag gaat. Of het nou vanuit de hectiek van de restaurantkeuken of vanuit haar knusse keuken thuis is, haar kookkunst is het middel om mensen aan zich te binden. Klanten, gezinsleden, de mannen in haar leven en haar vriendinnen – allemaal keren ze terug naar de zoete inval die haar keuken is en waar altijd wel een lekker hapje te vinden is, al is het maar een in een plastic bakje in de koelkast bewaard kliekje.

De keuken van Jane’s restaurant beschikt over een geweldige installatie om croissants te bakken (die overigens met de hand bereid worden); dit levert een melige scène op tussen Jane en Adam. Ze weet hem met haar chocolade croissants overigens definitief te strikken. Ook de in haar keuken thuis bereide Croque Monsieur, allerlei prachtige taarten (ze had nog energie over) en quasi eenvoudige maaltijden worden door Jane’s omgeving de hemel ingeprezen.

Naast de keuken is Jane ook geregeld in de fraai aangelegde moestuin bij haar huis te vinden, een bijna onnatuurlijke lust voor het oog. Net zoals ze haar planten verzorgt, zorgt ze voor de rest van haar omgeving. Jake merkt niet voor niets op dat zij verantwoordelijk was voor zijn gezonde leefwijze tijdens hun huwelijk; zonder haar is hij uitgedijd en is zijn gezondheid erop achteruit gegaan. Jane zelf heeft bij de verzorging van haar naasten zichzelf overigens tekort gedaan, vandaar dat ze nu de schade inhaalt met onder andere de verbouwing van haar huis.

Aanrader?

It’s Complicated heeft zeker ook wat mindere kanten. Zo is Steve Martin in de rol van Adam tamelijk sukkelig. Zijn stille, onopvallende tuinkabouterverschijning valt volledig in het niet bij het reusachtige ego van de extroverte Jake en wordt, behalve met dikopgelegde betrouwbaarheid, nergens door gecompenseerd. Nancy Meyers schijnt haar scenario vaak te schrijven op de acteurs van haar keuze, maar of ze het zo saai bedoeld heeft valt te betwijfelen. Nog erger zijn de kinderen Adler en de aanhang van de oudste dochter. Ze zijn – inmiddels volwassen – de scheiding nooit te boven gekomen. Aanhang Harley doet bepaald belachelijke pogingen de hernieuwde relatie tussen Jake en Jane voor hen te verbergen. Loopt die na hun ontdekking spaak, dan verontschuldigt Jane zich ten opzichte van haar kinderen alsof het een stel kleuters betreft.

Het verhaal en zelfs het spel van Meryl Streep zijn regelmatig 'over the top'. De ex die door de ruiten gluurt om zijn voormalige partner met haar nieuwe geliefde te betrappen en daarbij ten val komt, de geslaakte vreugdekreetjes en -sprongetjes, het opgelegde spel van de kinderen, de overdreven vriendinnen van Jane: het is te veel van het goede. Overdaad schaadt, de film duurt te lang (115 minuten) en is vaak te braaf en te (Amerikaans) gelikt.

Wie door al het zoete heen weet te bijten, zal – met dank aan Streep en Baldwin – ongecompliceerd kunnen genieten van deze film, die op DVD verkrijgbaar is.

Trailers, clips en meer zijn te vinden op de Nederlandse website.
© 2010 - 2019 Sierkunst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.