InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: Soeur Sourire door Stijn Coninx

Filmrecensie: Soeur Sourire door Stijn Coninx

Filmrecensie: Soeur Sourire door Stijn Coninx Het leven van Jeannine, een jong meisje die non wordt. Zij neemt het plaatje Dominique op onder haar artiestennaam Soeur Sourire en wordt wereldberoemd. Totdat de kerk zich er mee moeit en haar leven plots een andere wending neemt. Een waargebeurd verhaal, prachtig verfilmd door Stijn Coninx in 2009 onder de titel Soeur Sourire.

Het Belgische meisje Jeannine is een jong meisje zo als vele anderen. Ze weet niet goed wat beginnen met haar leven. Ze zou graag naar Afrika vertrekken om daar als missionaris te werken, samen met een nichtje dat bij hen inwoont sinds de dood van haar ouders. Ze zou graag naar de kunstacademie gaan, ze zou graag vanalles. Maar al wat ze ook voorstelt, haar moeder keurt altijd alles af. Tot ze op een dag alles laat vallen en het klooster intrekt. Makkelijk is het niet voor haar, want ze heeft een sterke persoonlijkheid en altijd zwijgen en luisteren ligt haar niet echt. Alles wordt haar afgenomen wanneer ze binnenkomt, ook haar dierbare gitaar. In het Fichermont-klooster nabij Waterloo krijgt ze de naam Soeur Luc Gabriëlle, naar de namen van haar vader, Lucien en van haar moeder, Gabriëlle. Op een dag krijgt ze, na een hevige discussie met Moeder Overste haar gitaar terug . Ze begint een liedje te maken over Dominique, de stichter van de Dominicanen. Er is juist een filmploeg in het klooster wanneer ze haar liedje zingt voor een groep bezoekers. Zij zijn onder de indruk van haar zangtalent en raden haar aan een plaatje op te nemen. Dat gebeurt onder het platenlabel Philips. Onder de naam Soeur Sourire wordt het plaatje uitgebracht en de rechten zijn voor het klooster. Het plaatje wordt een echt succes, ze gaat zelfs over Elvis Presley en de Beatles en is de eerste Belgische om een hit te scoren in Amerika. Maar dit alles wordt angstvallig verborgen gehouden voor Jeaninne. Ook brieven van haar vriendin Annie worden achtergehouden voor haar. Op een dag belt ze naar Annie en deze vertelt haar over het grote succes dat haar plaatje Dominique kent. Haar stoppen slaan door en Jeannine verlaat het klooster. Ze is zeker dat ze het zal maken als zangeres. Ze trekt in bij Annie en koopt een groot huis voor hen beiden. Groot is haar teleurstelling wanneer ze beseft dat ze nooit een frank zal zien voor haar liedje Dominique. Alles gaat immers naar het klooster. Bovendien krijgt ze problemen met de fiscus die zijn deel komt opeisen van de rechten die zij nooit heeft gekregen. Ze raakt een beetje aan lager wal, neemt drank en pillen. Totdat een impressario haar een toernee door Canada voorstelt. Het eerste optreden is een waar succes. Tot ze een bisnummer moet geven en "La pilulle d'or" begint te zingen, een liedje over de anticonceptiepil. Een schok gaat door de zaal en katholiek Canada kan helemaal niet lachen om de gedurfde tekst! De kerk moeit zich er mee en Soeur Sourire, alias Jeannine Deckers, wordt geboycot. De rest van de toer wordt gecanceld en Soeur Sourire moet in gore bars gaan zingen om toch nog wat geld te verdienen. Al snel geeft ze er de brui aan en laat ze haar impressario stikken. Terug in België zoekt ze Annie weer op. Annie is lesbisch en al altijd verliefd op haar geweest. Jeaninne geeft eindelijk toe. Op een dag staat er een deurwaarder voor de deur. De twee meisjes besluiten om samen uit het leven te stappen. Op het einde van de film zien we nichtje Françoise in Afrika. Zij heeft haar droom wel kunnen waarmaken.

Regisseur en cast

Soeur Sourire is een Belgisch-Franse film uit 2009, gemaakt door regisseur Stijn Coninx.

• Jeannine Deckers (Soeur Sourire)= Cécile de France, een Belgische die op haar 17de naar Parijs trok om het daar te maken in de filmwereld.
  • Annie Pécher (de lesbische vriendin) = Sandrine Blanche
  • Moeder Overste = Chris Lomme
  • Françoise (het nichtje) = Marie Kremer
  • Gabriëlle (moeder van Jeannine) = Jo Desseure
  • Lucien (vader van Jeannine) = Jan Decleir
  • Brusson (de impressario) = Filip Peeters
  • De Bisschop = François Beukelaers

Weetjes over de film en het personage

• De opnames vonden plaats in Luik, Seraing, Esneux en in de abdij Notre-Dame du Vivier in Marche-les-Dames. Grappig detail is dat Bisschop Léonard op het laatste nippertje de opnames wou verhinderen omdat hij dacht dat de mensen een verkeerd beeld van de abdij zouden krijgen door de film, namelijk eentje van een abdij vol lesbische nonnen. Stijn Coninx weet hem in extremis toch te overtuigen en mag filmen in de abdij.
  • De film is in het Frans. Dat geeft grappige scènes, want het Frans van al de acteurs is niet altijd even best. Zo heeft Jan Decleir bijvoorbeeld een heel Vlaams accent. Misschien daarom dat hij de rol van pantoffelheld moet spelen die niet veel te zeggen heeft. Het Frans van Filip Peeters daarentegen is meer dan behoorlijk.
  • Hoewel Stijn Coninx de zelfmoord situeert in de jaren '70, pleegde Soeur Sourire in werkelijkheid zelfmoord in de jaren '80. Zij werd in hetzelfde graf begraven als haar vriendin Annie Pécher. Critici zeggen dat Stijn Coninx over haar financiële problemen niet te veel wou uitwijden en daarom de jaren '70 overslaat.
  • In Frankrijk ging de film in Parijs in wereldpremière op 23 april 2009.
  • In België ging de film een week later in première, op 30 april 2009 in de filmzaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.
  • Deze film over Soeur Sourire is niet de eerste film over het leven van de zingende non. Reeds in 1966 regisseerde Henry Koster de film "The Singing Nun".
  • De kritieken op de film van Stijn Coninx waren dat de film te soft was en dat hij een gesuikerde versie gaf van feiten en personage. De lesbische geaardheid van Soeur Sourire wordt in de film een beetje verdoezeld.

Eigen mening

Het liedje Dominique, nique, nique kende ik al. Het is heel vrolijk en blijft onmiddellijk hangen. Dat het over de stichter van de Dominicaanse Orde ging, had ik er niet uit begrepen. Dat heeft de film me duidelijk gemaakt. Over het leven van de zingende non wist ik een heel klein beetje. Dat haar liedje veel succes heeft gekend, dat ze er geen frank van heeft gezien en dat ze uiteindelijk zelfmoord had gepleegd. Het hoe, wat en waarom was me onbekend. De film heeft veel verduidelijkt. Het is een boeiende film, goed gemaakt. Je blijft gefascineerd kijken, je wil weten hoe het gaat aflopen met de koppige Jeannine. Het is natuurlijk geen film waar je echt vrolijk van wordt. Soeur Sourire is een melancholisch, tragisch personage. Haar zelfmoord wordt subtiel in beeld gebracht en het laatste beeld van nichtje Françoise is toch nog een positieve noot om mee te eindigen.
© 2011 - 2019 Mapa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.