InfoNu.nl > Muziek en Film > Muziek > CD recensie Juan Luis Guerra, La Llave de Mi Corazon

CD recensie Juan Luis Guerra, La Llave de Mi Corazon

CD recensie Juan Luis Guerra, La Llave de Mi Corazon Liefhebbers van het populaire merengue dans-genre kennen ongetwijfeld Juan Luis Guerra. De man uit de Dominicaanse Republiek heeft menige danshits in dit genre gemaakt. Met zijn vaste groep 4.40 bracht hij in 2007 de CD La Llave de Mi Corazon uit. Het titelnummer is volledig in het Engels vertaald als "Medicine for my Soul" en opent het album. Juan Luis Guerra is in de latijnamerikaanse muziek een topartiest en met dit album bevestigt hij absoluut zijn reputatie als groot zanger en componist.

De man Juan Luis Guerra

In Europa werd Juan Luis Guerra bekend met het nummer "Burbujas de Amor"(luchtbellen van liefde), een ballad uit zijn album Bachata Rosa uitgebracht in 1991. Hiermee stond hij maar liefst 3 weken op nummer 1 van de Nederlandse albumtop. Moeilijk te overtreffen en nadien ging het bijgevolg wat minder met het succes.Van de andere albums is Fogaraté uit 1994 met de razendsnelle accordeonist Francisco Ulloa een uitschieter. Daarop is uitstekende folkloristische merengue te horen.In 2007 kreeg hij voor La Llave de Mi Corazon 6 (latin) Grammy's:beste album van het jaar, beste Merengue album, beste opname van het jaar, beste nummer van het jaar, beste "canción Tropical" en beste geluidsopname.

Afwisselende ritmes en mooie melodieën

Voor wie wat wegwijs wil geraken in de diverse latino-stijlen is deze CD een ideale start. Er is salsa, merengue, bachata en er zijn diverse mixen van aanstekelijke ritmes te horen. Er zit zelfs een beetje hip-hop in en een paar prachtige ballads. Aan deze muziek is behoorlijk wat gewerkt met groot vakmanschap.

Al zingend Spaans leren

De titel van het album "La Llave de Mi Corazon" betekent letterlijk vertaald "De Sleutel van mijn Hart". Buiten het feit dat dit een enorm aanstekelijk nummer is en het daardoor natuurlijk een grote hit was in de Spaanstalige wereld, is dit een heel grappig nummer. Als het over liefde gaat, en daar gaan de meeste liedjes over, kan Juan Luis Guerra heel spitsvondige teksten bedenken. Natuurlijk kan niet iedereen genoeg Spaans om dit allemaal door te hebben en daarom is het wel heel leuk om hetzelfde liedje ook in het Engels op de CD aan te treffen. Wie een beetje Spaans kan of het wil leren kan alvast beginnen oefenen met "La Llave de Mi Corazon".

De CD La Llave de Mi Corazon

De CD opent met de Engelse versie van het titelnummer. Track 1 en 11 zijn dus identiek op de taal na. Vervolgens komt een prachtig salsa nummer in hoog tempo met perfecte percussie en blazersarrangementen "La Travesia". Een beetje trager gaat het daarna bij "Te Contaran" begeleid met mooie piano akkoorden en harmonieën. "Que me des tu Cariño" is een perfect voorbeeld van de bachata stijl, de Dominicaanse versie van de Cubaanse "bolero", een soort ballad. Daarna krijgen we een merengue nummer "Como Yo". Een super dansbaar nummer en voor wie ook nog de tekst verstaat extra leuk.

Mira, yo he visto a Plácido Domingo cantar en Rigoletto
de Beethoven Fidelio y las nueve sinfonías
los conciertos Brandenburgo y un coro moscovita
pero nada se compara con tu cara bonita

Vrij vertaald: ik zag en hoorde de mooiste klassieke muziek van Beethoven en Bach, maar dat is allemaal niets in vergelijking met jouw mooie gezicht!

Een medium tempo ballad met een mooie gitaar intro volgt met "Si no bailas conmigo" (als jij niet met me danst). "Solo tengo ojos para ti" is een slow op het niveau van Burbujas de Amor en bij het volgende nummer is "El Prodigio" te horen, dat is een beroemde accordeonist van de merengue wereld en gaat, hoe kan het ook anders, over "Amores". Het negende nummer "Cancioncita de amor" (liefdesliedje) is terug een salsa nummer met leuke pianoriffs.

Met het volgende "Sabia Manera" komt de meer jazzy kant van Juan Luis Guerra naar boven. De perfecte achtergrondmuziek voor een zwoele zomeravond.

De CD eindigt met "Something Good" en dat klopt, een keigoed traag nummer met de Italiaanse zangeres Chiara Civello, waar te horen is dat Juan Luis Guerra nog steeds fan is van close harmony. Als Bonus Track is er het nummer "A la vera", een nummer dat precies niet echt op het album past. Wellicht had Juan Luis het nog ergens over en hebben ze maar besloten het als bonus track hier bij te voegen. Het enige minpuntje aan La Llave de Mi Corazon misschien.

Juan Luis Guerra levert met het album La Llave de Mi Corazon een afwisselende latin CD af die elke liefhebber van het genre in zijn "platenkast" moet hebben.

Tracklist

• Medicine For My Soul