Het aida-model toegepast op reclame maken

Het aida-model toegepast op reclame maken De zender probeert via een medium de ontvanger(s) zo duidelijk mogelijk te informeren. Dit doet men dagelijks, in dit artikel wordt voornamelijk gekeken naar de communicatie van bedrijven naar de doelgroep toe. Hetgeen wat hier wordt besproken wordt het aida-model genoemd. Dit is een erg belangrijk onderdeel van marketing en dan voornamelijk reclame maken.

Wat is het aida-model?

Het aida-model, is een stappenplan om de ontvanger zo goed mogelijk te bereiken, en nog belangrijker: te beïnvloeden. Dit is erg belangrijk als we spreken over de marketing van een bedrijf, en dan voornamelijk reclame maken. Het doel van reclame maken is uiteindelijk zoveel mogelijk winst te behalen. De ontvangers moeten dusdanig worden beïnvloed dat het hen aanzet om op de gewenste actie (van de zender) over te gaan. Door het aida-model langs te lopen, en de stappen te optimaliseren zal het bedrijf het gewenste doel (zoveel mogelijk winst maken) kunnen bereiken. Ik zal in dit artikel gebruik maken van het merk Coca Cola om de stappen te verduidelijken. Ik heb voor Coca Cola gekozen omdat dit bedrijf er uitstekend in slaagt dit aida-model te realiseren bij de ontvanger.

A attention

Met de eerste stap (attention) wordt men geprikkeld, de aandacht wordt getrokken. Dit gebeurt op diverse manieren, denk aan kleuren, geluiden, achtergrond etc. De zenders proberen een bepaald gevoel op te wekken bij de ontvangers. Men zal sneller geprikkeld worden als hij of zij bezig is met het onderwerp. Mensen willen zich altijd verbeteren in welk opzicht dan ook, dus men wordt al snel geprikkeld als dit beeld wordt gevormd in een reclame. Ook kan de zender inspelen op het moment, en zo zijn er nog veel meer factoren die invloed hebben op de mate waarin de mens wordt geprikkeld.

Voorbeeld

Wie kent de reclame van Coca Cola niet, en dan met name in de kerst. Coca Cola wekt hier een bepaald gevoel op, een gevoel van warmte, liefde, sneeuw, kerst en nog veel meer leuke dingen. Men zal het product Coca Cola dan ook associëren met deze fijne en warme gevoelens.

I interest

De ontvangers interesseren zich voor het product (na de reclame een aantal keer te hebben gezien). Men heeft het product onthouden, omdat de positieve aspecten van het product (overdreven) getoond worden in de reclame. Deze informatie zit ergens in ons hoofd verstopt.

Voorbeeld

De reclame van Coca Cola zero (vast en zeker een bekende voor u) is gericht op de mannen. Coca Cola heeft het juiste moment genomen om dit product te lanceren. Mannen wilden (en willen nog steeds) ook graag gezonder leven (net als de vrouw), en een droomlijf opbouwen, maar Coca Cola light is toch echt een vrouwendrankje. Steeds vaker wordt men geconfronteerd met perfecte lichamen en prachtige rolmodellen, vanzelfsprekend dat men zich aangesproken voelt om zijn lichaam ook te verbeteren. Coca Cola zero zette een stoere reclame neer op de televisie. Deze reclame zal wellicht bij de meeste mannen in het hoofd worden verstopt na deze een aantal keer te hebben gezien. De combinatie van een gezonder leven, en deze stoere reclame maken dat de ontvanger zich verdiept in het product.

D desire

De interesse in het product wordt in deze stap omgezet in een verlangen of voorkeur voor dit product, door op het gevoel in te spelen. Men is geprikkeld, en heeft kennis genomen van het product waar reclame voor wordt gemaakt. Nu is het de bedoeling dat men een voorkeur krijgt voor dit product, of nog beter een verlangen! Men ziet de positieve aspecten van het product, en zou het graag proberen om zichzelf te verbeteren.

Voorbeeld

De heren willen zichzelf graag kunnen vergelijken met mannen die geen buikje hebben. Het werd en wordt steeds belangrijker gevonden om geen buikje te hebben. Men weet dat Coca Cola zero hierbij kan helpen en de reclame was stoer opgebouwd waardoor men zich goed voelt bij het product, en hier naar verlangt. Dit geldt ook voor de reclame in de kerst, men wil dit fijne gevoel thuisbrengen en koopt dus een aantal Coca Cola producten om dit te verwezenlijken.

A action

Nu de ontvanger die geprikkeld is, informatie tot zich heeft genomen en een verlangen heeft gecreëerd is het van belang dat hij of zij het product gaat kopen (en dus tot actie overgaat). Als de ontvanger de vorige stappen positief heeft doorlopen zal het ook niet lang meer duren voordat hij of zij de laatste stap gaat ondernemen.

Voorbeeld

De heren weten wat ze willen, een strak lichaam. Coca Cola zero kan hier bij helpen, en de stoere reclame wekt een prettig gevoel op, dus hij besluit het product te gaan kopen. Het gezin weet wat ze willen met kerst: een gezellige tijd beleven. Coca Cola creëert een fijn gevoel, een gevoel van warmte (en gezelligheid) dus het gezin besluit dit gevoel in huis te halen, en koopt Coca Cola producten.
© 2012 - 2024 Tweno, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing- en communicatiemodellenMarketing- en communicatiemodellenEr zijn veel verschillende modellen die worden gebruikt op de marketing- en communicatieafdeling. Die modellen worden ve…
Het AIDA-model en het koopbeslissingsprocesHet AIDA-model en het koopbeslissingsprocesEen constante factor in het zakenleven is het feit dat consumenten een bepaald proces doorlopen wanneer ze iets gaan kop…
Borduren - een geschiedenis van deze adellijke hobbyBorduren - een geschiedenis van deze adellijke hobbyBorduren is een van de oudste kunstvormen die er bestaan. Al in 3000 voor Christus werd er geborduurd. Door de eeuwen he…
Cruisen over wereldzeeën met AIDA cruisesCruisen over wereldzeeën met AIDA cruisesAIDA Cruises is een Duitse rederij. Ze zijn in Rostock gevestigd. Ze zijn onderdeel (Duitse tak) van Costa Crociere S.p.…

Het koopbeslissingsprocesHet koopbeslissingsprocesBewust of onbewust doorlopen we als consument een aantal fasen wanneer we een product of dienst willen kopen. Het geheel…
Reclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en MarsReclame en de Klassieke Oudheid: Nikes, Ajax en MarsStel, een producent ontwikkelt een product en brengt dit op de markt. Dan geeft een producent de afdeling Marketing opdr…
Bronnen en referenties
  • http://www.intemarketing.nl/marketing/modellen/aida-model
Tweno (14 artikelen)
Gepubliceerd: 27-09-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.