InfoNu.nl > Muziek en Film > Televisie > Recensie: TV-serie Game of Thrones

Recensie: TV-serie Game of Thrones

Recensie: TV-serie Game of Thrones De tv-serie Game of Thrones is gebaseerd op het fantasyboek ‘A game of thrones’ van George RR Martin. Dit is het eerste boek uit de serie ‘A song of ice and fire’. De tv-serie bestaat uit 10 afleveringen en is gemaakt door HBO, ook bekend van de serie Rome. Let op: in dit stukje worden wel wat verrassingen uit het verhaal verteld, maar de afloop wordt hier niet verraden. In deze serie spelen zich meerdere verhaallijnen af. De verhalen spelen zich tegelijkertijd af op andere plaatsen in de wereld.

Zeven koninkrijken

Game of thrones draait om een aantal invloedrijke families uit de zeven koninkrijken. De familie Stark, die in het noorden heerst, de familie Lannister, de schoonfamilie van de koning, die achter de schermen meer macht hebben dan de koning zelf, en de familie Targaryen, die in ballingschap leeft.

Wanneer de ‘hand’ van de koning overlijdt, reist koning Robert Baratheon met een heel gezelschap af naar het noorden om Ned Stark te vragen om zijn nieuwe hand te worden. Er gaan geruchten dat de vorige hand is vermoord. Ned besluit met zijn dochters Sansa, die uitgehuwelijkt wordt aan kroonprins Joffrey, en Arya af te reizen naar King’s Landing. Zijn vrouw Catelyn en hun zonen Robb, Bran en Rickon en Neds bastaardzoon Jon Snow blijven achter op Winterfel. Nog voordat ze vertrekken valt Bran, die heel erg houdt van klimmen, van grote hoogte naar beneden, maar hij overleeft het net.

Wanneer Ned en zijn gezelschap net vertrokken zijn wordt er nog een moordpoging op de jonge Bran gedaan. De dolk waarmee dat gebeurt wordt herkend als de dolk van Tyrion Lannister. Catelyn reist ook af naar King’s Landing om dit nieuws zelf aan Ned te kunnen vertellen. Ondertussen heeft Ned net ontdekt waarom de vorige hand van de koning is vermoord en hij voelt zich ook niet meer veilig.

Wanneer Robert onverwachts overlijdt doordat hij aangevallen is door een zwijn tijdens het jagen verandert alles. Robert maakt op het laatste moment nog een testament waarin hij Ned aanwijst als regent, totdat zijn zoon meerderjarig is. Ned heeft nog niet de kans gekregen om Arya en Sansa op een schip naar huis te krijgen. Koningin Cersei en haar zoon Joffrey erkennen Roberts testament niet en Ned wordt als verrader opgesloten. Arya weet uit het kasteel te ontsnappen, maar Sansa is nu een soort krijgsgevangene in het paleis. Wanneer Robb te horen krijgt dat hij, als nieuwe heer Stark, verwacht wordt naar King’s Landing af te reizen om zijn trouw aan de nieuwe koning Joffrey te zweren, brengt hij in plaats daarvan een leger op de been.

Ten oosten van de zeven koninkrijken

Parallel aan dit verhaal, speelt er ook nog een andere verhaallijn, die van Viserys en Daenerys Targaryen. Zij zijn de laatste leden van de familie Targaryen, de familie die 300 jaar de kroon bezat voordat Robert de troon veroverde. Viserys was toen nog een kind en Daenerys een zuigeling. Ze leven nu in een ander land, maar Viserys is vastbesloten zijn troon terug te krijgen. Daarom huwelijkt hij zijn zusje Daenerys uit aan Khal Drogo, de leider van een belangrijke Dothraki clan, die hem in ruil een leger beloofd. Drogo heeft echter niet gezegd wanneer hij dat leger gaat geven... Daenerys wordt intussen echt verliefd op haar man en ze gaat ook steeds meer de ware aard van haar broer zien.

De muur

Helemaal in het noorden van het koninkrijk is een gigantische muur gebouwd, die het koninkrijk moet beschermen tegen alle wezens die aan de andere kant van de muur leven. De muur wordt verdedigd door de Night’s watch. Jon Snow, de bastaardzoon van Ned Stark sluit zich aan bij de Night’s watch. Het leven bij de muur is een stuk harder dan hij had verwacht, want de meeste mannen die zich bij de Night’s watch hebben aangesloten zijn jonge criminelen, die de doodstraf ontlopen door zich bij de Night’s watch aan te sluiten. Terwijl in de zeven koninkrijken de strijd tussen de invloedrijke families wordt gevoerd, wordt bij de muur het koninkrijk beschermd voor wezens waarvan ze dachten dat die alleen in legendes voorkwamen.

Acteurs

1. Eddard 'Ned' Stark - Sean Bean
  2. Catelyn Stark - Michelle Fairley
  3. Robert Baratheon - Mark Addy
  4. Joffrey Baratheon - Jack Gleeson
  5. Cersei Lannister - Lena Headey
  6. Tyrion Lannister - Peter Dinklage
  7. Robb Stark - Richard Madden
  8. Bran Stark - Richard Madden
  9. Rickon Stark - Art Parkinson
  10. Sansa Stark - Sophie Turner
  11. Arya Stark - Maisie Williams
  12. Viserys Targaryen - Harry Lloyd
  13. Daenerys Targaryen - Emilia Clarke
  14. Khal Drogo - Jason Momoa

Persoonlijke mening

Game of thrones is een prachtige tv-serie. Het is met veel zorg en oog voor details gemaakt, zoals we ook bij Rome gezien hebben. Fans van het boek zullen niet teleurgesteld zijn. De serie is heel erg trouw gebleven aan het boek, op een paar details na. De kinderen zijn bijvoorbeeld allemaal een paar jaar ouder dan in het boek.
Net als in het boek komen er vrij veel personages voor in de serie. Je moet je aandacht er goed bij houden. Maar ieder personage heeft wel echt een eigen karakter, waardoor je ze wel leert kennen.
Ik kijk zelf erg uit naar seizoen 2.

Update