InfoNu.nl > Muziek en Film > Diversen > Evita – historisch correct? Een vergelijking

Evita – historisch correct? Een vergelijking

Na Evita's dood werd haar leven in verschillende films, boeken , artikelen en musicals verteld. Voorbeelden zijn The Woman with the Whip tot B-film Little Mother en een tv-film uit 1981: Evita Perón, gespeeld door Faye Dunaway. Deze films hadden weinig succes. De musical Evita had echter wel succes. Evita werd in 1996 uitgebracht. Het genre is biografie, drama en musical. Evita brengt 134 minuten over het leven van Maria Eva Duarte de Perón met in de hoofdrol Madonna Ciconne. De rol van Juan Perón wordt vertolkt door Jonathan Pryce en Ché Guevara wordt gespeeld door Antonio Banderas. Het is een productie van het beroemde musicalduo Andrew Lloyd Webber en Tim Rice.

Weetjes:

  • Het budget van de film was naar schatting $55.000.000.
  • De film bracht in totaal $141.047.179 op, waarvan $50.047.179 uit de Verenigde Staten en $91.000.000 uit het buitenland kwam.
  • Madonna moest in totaal 85 keer haar kleding veranderen. Ze droeg 39 hoeden, 45 paar schoenen en 56 paar oorbellen.
  • Madonna spreekt slechts 140 woorden. De rest van haar tekst wordt gezongen.

Maar wat is nu historisch correct, en wat niet? In hoeverre verschilt de musical met de werkelijkheid?

De manier waarop Eva naar Buenos Aires ging:

In de film heeft Tango-zanger Augustín Magaldi een affaire met Eva. Zij is dan 15 jaar oud, en heeft nog nooit iets anders gezien dan het stadje waar zij wonen. Op een dag doet Magaldi een optreden in een restaurant in Buenos Aires, en Eva wordt meteen verliefd op de stad. Ze reist (na enige tegensputtering van Magaldi) met Magaldi mee naar Buenos Aires wanneer hij teruggaat naar zijn eigen gezin, waarna ze zichzelf moet gaan redden.

In het echt nam Doña Juana haar mee naar Buenos Aires, waar ze onderhouden werd door vrienden van de familie. Doña nam haar mee omdat Eva besloten had dat ze actrice wilde worden. Magaldi heeft wel degelijk bestaan, maar er zijn 2 redenen waarom hij Eva niet mee heeft kunnen nemen: allereerst is Magaldi niet in Junín geweest op de data dat Eva vertrokken kan zijn naar Buenos Aires, en ten tweede was Magaldi een heel toegewijde vader en echtgenoot. Zijn vrouw reisde ook altijd met hem mee als hij optredens had. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat hij Eva meenam, laat staan dat hij een affaire met haar had.

Eva’s populariteit:

In alle historische bronnen wordt vermeld dat Evita’s populairiteit op een gegeven moment tot ongekende mate steeg. In de film wordt dit dan ook gebruikt, en speelt Madonna de lieveling van het volk, populair als niemand anders in Argentinië, of zelfs de wereld (zelfs in Europa wordt ze met open armen ontvangen)! Tot op zekere hoogte is dit historisch correct, maar haar populairiteit was buiten Europa zeker beperkt, en in Argentinië steeg zij zeker niet boven haar echtgenoot uit. Het is waar dat zij in Argentinië de populairste vrouw was, maar ze stond dus op nummer 2. Buiten Argentinië was zij bekend, maar zeker niet populair op de manier waarop zij dat in Argentinië was of de manier waarop dit getoont wordt in de film.

Het protest voor de vrijlating van Juan Perón:

Wanneer Perón gevangen genomen wordt door zijn politieke tegenstanders die zich geintimideerd voelen door zijn populairiteit, komt er een protest voor de Casa Rosada in Argentinië. Ongeveer 2 miljoen mensen komen opdagen om Perón uiteindelijk op 17 oktober vrij te krijgen. In de film wordt geinsinueerd dat dit bewerkstelligd is door Evita, in het echt waren dit verschillende grote bonden, zoals de Confederación General del Trabajo. Evita had nog niet genoeg politiek aanzien, en ook via haar radioprogramma en de filmwereld zou zij niet genoeg animo kunnen vinden.

De Rainbow tour:

Che:
Face the facts, the Rainbow's starting to fade
I don't think she'll make it to England now
Juan Bramuglia:
It wasn't on the schedule anyhow

Che:
You'd better get out the flags and fix a parade
Some kind of coming home in triumph is required


Dit is een fragment uit het liedje “Rainbow tour”. In de film wordt het verhaal een beetje vanaf beide zijden belicht. Aan de ene kant wordt Engeland genoemd, aan de andere kant wordt ontkent dat Engeland op de agenda staat. Historische feiten leren ons dat Engeland wel degelijk op de agenda stond, maar dat Evita niet welkom was. Zij moest “zich niet verbeelden dat zij Eleanor Roosenvelt was, en dat zij op het moment dat zij dat wenste langs kon komen”. Uiteindelijk vertelde men dat Evita oververmoeid was en niet verder kon gaan met haar PR-tour. Ook dit wordt gebruikt in de film. Hier wordt dus enigzins de juiste historische gebeurtenis gebruikt, maar het afwijzen van Engeland wordt achterwegen gelaten. De situatie is te herkennen voor die mensen die weten dat Engelang Evita afwees, voor hen die het niet weten is het gewoon een ‘grapje’ in de tekst.

Het heiligverklaren van Evita:

In de film wordt Evita heilig verklaard nog voor zij sterft. Tijdens de mis valt ze echter flauw (snel zal haar kanker verconstateerd worden. De ziekte die Evita heeft wordt in de film echter niet genoemd, enkel dat zij stervende is), nog voor haar heiligverklaring.

Children:
Please, gentle Eva, will you bless a little child?
For I love you, tell Heaven I'm doing my best
I'm praying for you, even though you're already blessed

Please, mother Eva, will you look upon me as your own?
Make me special, be my angel
Be my everything wonderful perfect and true
And I'll try to be exactly like you

Please, holy Eva, will you feed a hungry child?
For I love you, tell Heaven I'm doing my best
I'm praying for you, even though you're already blessed

Please, mother Eva, will you feed a hungry child?
For I love you [Che: Turn a blind eye, Evita] Tell Heaven I'm doing my best [Che: Turn a blind eye]
I'm praying for you, even though you're already blessed
Workers:
Santa Santa Evita
Madre de todos los ninos
De los tiranizados, de los descamisados
De los trabajadores, de la Argentina


In werkelijkheid werd er pas een verzoek ingedient bij het Vaticaan na haar overlijden. Dit verzoek werd echter nooit ingewilligd.

Ché Guevara:

In de film speelt Antonio Banderas Ché Guevara. Maar wat doet deze man in Evita’s leven? Waarschijnlijk niets. Ché en Eva hebben elkaar waarschijnlijk niet eens ontmoet. Ten eerste is dat onwaarschijnlijk door de jaren waarin zij leefden – alhoewel het dan toch eigenlijk nog wel mogelijk geweest is – maar ten tweede waren zij niet met dezelfde dingen bezig.

Een vermelding gevonden is een interview met Tomás Eloy Martínez, waarin hij verwijst naar Evita als “de Assepoester van de tango en de Doornroosje van Latijns Amerika”. Hij suggereerde dat Evita nu nog belangrijke culturele status heeft om dezelfde redenen al Ché Guevara: “Latijns Amerikaanse mythes zijn blijvender dan ze lijken. Niet eens de massale exodus van de Cubaanse bootvluchtelingen of de snelle uiteenvallen en isoleren van Fidel Castro’s regiem hebben de triomfantelijke mythe van Ché Guevara doen verbleken, die blijft leven in de dromen van duizenden jonge mensen in Latijns Amerika, Afrika en Europa. Ché, net zo goed als Evita, symboliseert een zekere naief maar effectief geloof: de hoop op een betere wereld, een leven geofferd op het altaar van de vernederden, de armen van de wereld. Dit zijn mythes die op de een of andere manier het beeld van Christus reproduceren.”

Op deze manier (Evita en Ché beiden als een soort van mythe van Argentinië, een trots, een manier van een zeker geloof) zijn meer bronnen te vinden. Meer reden om dit “geloof” aan te geven, is het feit dat deze bronnen enkel in het Spaans te vinden zijn. Het zijn dan vaak vrij nationalistische teksten, waarin “grote leiders” als Ché en Eva naar voren komen. Dit is ook de reden voor de rol van Ché in Evita, 2 personen die als trots van de natie gezien worden. Hierdoor hoopte men een extra lading in de musical te creëren.

De naam van Ché wordt trouwens nergens in de film genoemd en is enkel te vinden in de titel van één liedje, niet eens in het liedje zelf. Dit is het nummer “Walz for Eva and Ché”, het nummer dat gezongen wordt net voordat Eva sterft.
© 2008 - 2019 Eeeefs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Filmrecensie: EvitarecensieFilmrecensie: EvitaSpeelfilm/musical Evita is de versie met Madonna. Bekender en beter is de musicalversie in het theater. Er wordt dan ook…
Hoe Madonna begonDeze artiest is over de hele wereld wel beroemd. Zij het om haar veranderende uiterlijk of omdat ze al jaren meedraait i…
La Piel que habito, Pedro AlmodóvarrecensieLa Piel que habito, Pedro AlmodóvarDe film "La piel que habito" (de huid waarin ik woon) van de Spaanse regisseur Almodóvar is in november 2011 in Nederlan…
Eva "Evita" Perón, een legendeEvita was tegelijkertijd een door velen zeer geliefd persoon en een door anderen zeer gehaat persoon. Bij haar dood vloe…
De duurste geflopte filmsDe duurste geflopte filmsHet maken van een film kan resulteren is grote kaskrakers als Titanic en de serie van Harry Potter, maar het maken van e…

Reageer op het artikel "Evita – historisch correct? Een vergelijking"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Eeeefs
Gepubliceerd: 13-01-2008
Rubriek: Muziek en Film
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!