DRM: Digital Rights Management

De beveiligingstechnieken die gekoppeld zijn aan Digital Rights Management (DRM) zouden de wettelijke rechten van de gebruiker beperken. Dagelijks zijn zo'n 300.000 Nederlanders actief op p2p-netwerken. De behoefte om via internet muziek te downloaden is enorm. Helaas zijn legale downloadsites nog steeds niet aantrekkelijk genoeg. Tegenover iedere verkochte download, zouden 16 illegaal aangeboden downloads staan. Met welke voorwaarden is de gebruiker te overtuigen een legale download te kopen?

DRM: Digital Rights Management

Een techniek om het beheer van de digitale rechten van makers of uitgevers van werken te vereenvoudigen is Digital Rights Management. Met deze techniek kunnen rechthebbenden met betrekking tot hun werk aangeven welke handelingen zijn toegestaan zonder vooraf toestemming te moeten verkijgen als gebruiker zijnde. Een belangrijk punt van kritiek is dat de rechthebbende middels de toepassing van beveilingstechnieken die gekoppeld zijn aan DRM, de wettelijke rechten van gebruikers zou kunnen inperken.

p2p netwerk en illegaal downloaden

De behoefte om via internet muziek te downloaden is enorm. Helaas zijn legale downloadsites nog steeds niet aantrekkelijk genoeg. Dagelijks zijn zo'n 300.000 Nederlanders actief op p2p (peer-to-peer) netwerken. Tegenover iedere verkochte download, zouden 16 illegaal aangeboden downloads staan.

Het is natuurlijk niet toegestaan om muziek illegaal te downloaden. Doordat de muziekindustrie enigszins achter loopt als het gaat om online verkopen, is de weg naar legale downloads voor vele gebruikers nog niet duidelijk zichtbaar. Het gebruik van p2p lijkt hierdoor niet gemakkelijk te voorkomen. Het lijkt een kwestie van vraag & aanbod.

Een belangrijke reden waarom legale downloadsites weerzin oproepen bij gebruikers, is de beperking in het gebruik van de gekochte muziekbestanden. Zo is bijvoorbeeld een download in iTunes niet te kopiëren naar een andere speler of software.

Apple, iPod, iTouch & iTunes

De kritiek vanuit de muziekwereld op de beperkingen die Apple aan consumenten en muziekaanbieders oplegt, is nog altijd duidelijk. Middels DRM zijn de downloads beperkt te gebruiken. Beschermd tegen kopiëren en slechts te beluisteren middels de iPod van Apple. Om de gekochte download te kunnen beluisteren, zal dus altijd de iPod gebruikt moeten worden. Microsoft & Apple bijten elkaar wederom. Ook als het gaat om het downloaden van muziek is er een gebruikersonvriendelijk conflict. Een windowsmedia bestand kan niet worden afgespeeld op een (video) iPod en bestanden van iTunes zijn niet te beluisteren via windows. Als we de download zien als de toekomstige cd, verwacht men wellicht ook de vrijheid van een cd te kunnen ervaren; Op diverse spelers te beluisteren ongeacht merk en tevens op de pc ongeacht merk te beluisteren.

Sommige platenmaatschappijen zien af van de kopieerbeveiliging, waardoor bijvoorbeeld een mp3 na het downloaden naar een andere muziekspeler of op de computer te kopiëren is. Het is een bewuste keuze van deze maatschappijen, omdat zij van mening zijn dat je geen beperking mag ondervinden met muziek waar je voor hebt betaald. Indien een maatschapij echter een mp3 via iTunes wil laten aanbieden, wordt door Apple gebruikt gemaakt van DRM, mét beperkingen.

De platenmaatschappijen zijn in zekere zin van Apple afhankelijk voor de inkomsten voor betaalde downloads. Apple heeft naar schatting tachtig procent van de betaalde downloadmarkt in handen.

Download versus fysieke cd

De online omzet stelt vergeleken met de verkoop van fysieke cd's nog steeds weinig voor. Hieruit zou je enerzijds kunnen opmaken dat de behoefte aan een echte cd nog steeds groter is dan de behoefte aan downloads. De vergelijking is echter beperkt aangezien het slechts de legale download betreft. Nu we weten dat tegenover iedere legale download, 16 illegaal aangeboden downloads staan, is het de vraag naar downloads eigenlijk groter dan statistisch gezien. Alsnog is de vraag naar fysieke cd's nog steeds groter. Naar verwachting zal het belang van de download in de toekomst wel toenemen.

Wanneer verkiest men een legale download boven een illegale download?

Eerst enkele nadelen van de invloed van DRM:
  • De wettelijke rechten van gebruikers zouden ingeperkt worden door de rechthebbende, door de toepassing van beveiligingstechnieken die gekoppeld zijn aan DRM.
  • Gebruikers kunnen de gekochte (muziek)bestanden niet op alle (muziek)spelers beluisteren.
  • Verder is niet vastgelegd wat met de beveiliging gebeurt, zodra het auteursrecht/copyright op het bestand verlopen is.
Over het algemeen verkiest een gebruiker een gratis bestand boven een bestand waar men voor moet betalen. Desalniettemin is dit niet de enige reden waarom men de weg naar een legale download niet goed vindt.

Enkele belangrijke voorwaarden inzake legale (muziek)download:
  • Goede service inzake downloaden, zodat het proces snel en goed verloopt.
  • Indien het downloaden mislukt, dient een snelle gratis oplossing aanwezig te zijn om de download opnieuw te starten.
  • De prijs per bestand dient betaalbaar en realistisch te zijn. Bijvoorbeeld korting bij download geheel album.
  • Gegarandeerd virus vrij, wat een belangrijk voordeel is ten opzichte van p2pnetwerk.
  • Extra's zoals een foto van de single-cover of album-cover bij download.
  • Geen beperkingen zoals door beveiligingstechnieken die aan DRM gekoppeld zijn.

Welke belangen weegt u af als het gaat om legaal of illegaal downloaden?
Wat vindt u van belang als het gaat om legaal downloaden?
Wat verwacht u van een legale download?
Waarmee zou u te overtuigen zijn te kiezen voor een legale download?
Verkiest u een fysieke cd boven een download? Waarom wel of niet?
© 2008 - 2020 Alex, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Grooveshark: de gratis online muziek streaming-siteGrooveshark: de gratis online muziek streaming-siteGrooveshark is een website waar je volledig gratis en legaal je favoriete muziek kan upstreamen en beluisteren. Op Groov…
Hoeveel verdienen artiesten met Spotify?Hoeveel verdienen artiesten met Spotify?Met de komst van streamingdiensten als Spotify en Apple Music is de manier waarop we naar muziek luisteren compleet vera…
De verschillen tussen Spotify en Apple MusicDe verschillen tussen Spotify en Apple MusicMet de komst van Spotify in 2008 is de manier van muziek luisteren compleet veranderd en speelt streaming een belangrijk…
Online gratis gitaar akkoorden en bladmuziek voor de gitaarOnline gratis gitaar akkoorden en bladmuziek voor de gitaarOp het internet zijn veel websites te vinden die gratis bladmuziek voor de gitaar aanbieden. In dit artikel vind je een…

Horrorfilms met kruipende insectenHorrorfilms met kruipende insectenBij een insectenplaag volstaat het de schuilplaats van de dieren te behandelen met een goede insectenverdelger of spray…
Apen op het witte doekFilms met apen zijn bijna allemaal kopieën van King Kong. Toch zijn ze de moeite van het bekijken waard, al was het alle…

Reageer op het artikel "DRM: Digital Rights Management"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Ron de Poorter, 31-05-2011 15:15 #1
Die oude economie is zo gek nog niet. Nou alleen de software makers het dicht laten timmeren. Elk bestand waar rechten op rusten beveiligen tegen kopieren, maar niet tegen verplaatsen. Dit moet toch in besturingssystemen in te bouwen zijn. Vervolgens vraag je betaalbare prijzen en zorg je dat je heel eenvoudig vanuit een tegoed allerlei content kan aanschaffen. Ook het tweedehands verkopen is dan mogenlijk. Eenmaal verkocht en dus verplaatst is het niet meer mogenlijk om er zelf nog gebruik van te maken. Zoals vroeger met het oude vinyl.

Klaar,

Ron.

Infoteur: Alex
Gepubliceerd: Januari 2008
Rubriek: Muziek en Film
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!