InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie: Ronaldo (2015)

Filmrecensie: Ronaldo (2015)

Filmrecensie: Ronaldo (2015) De documentaire Ronaldo is gemaakt door regisseur Anthony Wonke. De filmmaker volgde de Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo in 2014, het jaar waarin hij de Champions League won en met het Portugese elftal aan het WK in Brazilië deelnam. De focus ligt vooral op zijn voetbalprestaties, maar ook zijn familie komt in beeld.

Algemene gegevens

• Regie: Anthony Wonke
  • Genre: Documentaire
  • Met: Cristiano Ronaldo, Dolores Aveiro, Hugo Aveiro en vele anderen
  • Jaar van verschijning: 2015
  • Duur: 102 minuten

De documentaire is pas net begonnen als we de hoofdrolspeler juichend zien wegrennen. Hij trekt zijn shirt uit en toont zijn gespierde torso aan de vele aanwezige camera’s. De man in kwestie is Cristiano Ronaldo, het decor de Champions League-finale van 2014. Het beeld kennen de meeste voetballiefhebbers al, net als veel andere fragmenten uit de film. De documentaire is daarmee een veredelde ‘The best of Cristiano Ronaldo’, we zien veel te weinig beelden die tonen wat er eigenlijk achter die Prodent-smile van Ronaldo schuilgaat. Jammer, want dat is nu net het enige interessante aspect van Ronaldo.

De documentaire Ronaldo gaat over de wereldberoemde voetballer Cristiano Ronaldo. Regisseur Anthony Wonke (die eerder Syria: Children on the frontline maakte) volgde de voetballer heel 2014, het jaar waarin hij de Champions League en de Ballon D’Or (voor beste voetballer van het jaar) won. We zien dan ook veel beelden van een succesvolle Ronaldo. Scorend, juichend, lachend. Kort vertelt hij over zijn jeugd. Ondertussen zien we beelden van de hoofdpersoon met zijn zoontje. Hij speelt met hem en brengt hem naar school. Net als we bijna gaan geloven dat Ronaldo echt een ware Superman is, komen dan toch ook de tegenvallende prestaties van hem op het WK aan bod. Eigenlijk weet de documentaire dan pas te boeien. We zien beelden van de spanning bij de voetballer zelf, zijn moeder en zijn fans. Vooral de familie van Ronaldo is interessant. Vader kwam verbitterd terug uit het leger en is vroeg overleden door overmatig drankgebruik, Ronaldo’s broer is drugsverslaafd geweest. Helaas zijn de persoonlijke ontboezemingen van korte duur en wordt de kijker hierna weer overstelpt met succesbeelden van de voetballer.

In de documentaire wordt eigenlijk te veel gefocust op zijn voetbalcarrière. Want dat hij goed kan voetballen weten we inmiddels wel (hij won immers twee keer de prijs voor beste voetballer van het jaar, en is topscorer aller tijden van de Champions League). Veel interessanter is de manier waarop hij met de druk en de roem omgaat. Hij vertelt dat hij vaak alleen is en nauwelijks vrienden heeft binnen de voetballerij. De manier waarop hij praat over zijn overleden vader raakt een gevoelige snaar. Maar die momenten duren te kort en worden overschaduwd door de beelden van Ronaldo in de spotlights.

Ronaldo's imago

Het lijkt alsof de makers van de documentaire als doelstelling hebben om de voetballer zo sterk mogelijk, in plaats van zo realistisch mogelijk, in beeld te brengen. Dat Ronaldo vroeger veel gepest is, wordt bijvoorbeeld achterwege gelaten. In plaats daarvan brengen de makers liever zijn enorme huis, zwembad, en dure auto’s in beeld. Eigenlijk precies zoals de meeste media de hoofdpersoon afbeelden, als een glamourboy. Zonde, want dit is nu juist een mogelijkheid om ook die andere kant van Ronaldo te tonen. Voor velen staat de voetballer bekend als een hautaine jongen, iemand die vaak verongelijkt is en zijn doelpunten het liefst alleen viert. Uit de scènes waarin Cristiano Ronaldo over persoonlijke zaken praat, blijkt dat hij helemaal niet arrogant is. Jammer dat de makers dat niet vaker in beeld brengen.

Cliché

Ook wordt de film overspoelt met onnodige clichés. Zo zegt Ronaldo al vroeg in de documentaire: "Winning, that’s the most important to me". Of: "Football has always been my passion". Dergelijke intermezzo’s die Ronaldo’s winnaarsmentaliteit moeten tekenen halen de vaart uit de film en zijn overbodig. Om nog maar te zwijgen over de bijna gênante scènes waarin voetbalmakelaar Jorge Mendes zijn protegé Ronaldo aanprijst. Ook audiovisueel gezien brengt de film te weinig. Met alleen af en toe wat opzwepende muziek onder voetbalbeelden maakt Wonke zich er te gemakkelijk vanaf.

In 2015 werd ook al een documentaire over Ronaldo’s voetbalprestaties gemaakt. Het is wachten op een film die zich volledig richt op de familie en het persoonlijke verhaal van de voetballer. Want zodra hij zijn grote zonnebril afdoet en niet in de spotlights staat wordt hij pas écht boeiend.
© 2016 - 2019 Micheldoodeman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.