Muziekreclame: er klinkt muziek in de reclame
Je hoort het voorbijkomen. Het klinkt opzwepend. Het deuntje werkt aanstekelijk en voor je het weet zit je de hele dag met een liedje in je hoofd dat je ergens voorbij hebt horen komen, maar waar? En ineens bedenk je het: het is van de reclame! Sommige reclamecampagnes creëren hun eigen muziek, anderen maken gebruik van een klassieker of juist een onbekend nummer van een tot dan toe nog relatief onbekende band. Want van wie is dat liedje eigenlijk?
Grote merken, dure reclame campagnes, goede muziek
Tv-reclame is een belangrijke marketingstrategie voor veel grote bedrijven. Reclamecampagnes maken gebruik van scripts, acteurs, bekende sterren, regisseurs, special effects, en van muziek. De muziek varieert van een achtergronddeuntje, een jingle, een oude klassieker, een onbekend of een heel nieuw nummer. Soms zelfs een nummer speciaal voor de commercial gemaakt.
Muziekreclame
Sommige bedrijven hechten grote waarde aan het vinden van precies dat nummer dat hun marketingcampagne doet slagen. Ze hebben soms zelfs hun gehele campagne er op afgesteld. Met het EK 2012 hoorde je bijvoorbeeld een speciaal voor de reclame geschreven Oranje nummer voorbijkomen in de C1000 reclame. Fiat 500 daarentegen had bijvoorbeeld Jennifer Lopez ingezet voor hun reclame, inclusief haar nummer
Until It Beats.
Twee bedrijven die nu hun reclamecampagne volledig op muziek hebben afgestemd zijn Pepsi en Coca Cola. Maar ook Chanel staat er inmiddels om bekend.
Bron: Mohamed Hassan, Pixabay Coca Cola en Pepsi
Pepsi had een reclamecampagne gelanceerd getiteld 'Kick in the Mix'. Met een reclamecampagne hoort een tv-commercial. In deze tv-commercial staat muziek centraal. De reclame met de titel 'Crowd Surfing', combineert voetbal en muziek. Naast verschillende voetbalsterren als Lionel Messie is ook DJ en producer Calvin Harris te zien en te horen met zijn nieuwe single
Let's go featuring Ne-Yo.
Waar Pepsi voor voetbal en muziek koos, heeft Coca Cola DJ en producer Mark Ronson ingezet om muziek en de Olympische Spelen te verenigen. Op basis van verschillende sportgeluiden en met zang van Katy B maakte Mark Ronson het nummer
Anywhere in the World, te zien en te horen in de tv commercial van Coca Cola.
Coca Cola chooses happiness met Nederlandse jongerenwerker/rapper
De Nederlandse Haris Trnjanin schittert in 2015 in de reclame van Coca Cola. De reclamecampagne van Coca Cola met hun motto choose happiness leidde tot een versie waarin de Nederlandse jongerenwerker en rapper uit Enschede zijn nummer
Choose happiness; What are you waiting for? vertolkt. In België werd het nummer in het Frans vertolkt door de Luikse rapper Baloji.
Bron: WikiImages, Pixabay Een greep uit de reclame
De DJ's van de Coca Cola en Pepsi reclame hebben speciaal in opdracht van de bedrijven een lied geschreven. Veel reclames maken daarnaast ook gebruik van bestaande nummers. Nummers van meer of minder bekende artiesten. Nummers die direct aanslaan en blijven hangen. Nummers die kort daarna zelfs een hit worden. En soms zelfs de doorbraak van de artiest of band betekenen.
Een veelgestelde vraag op menig forum is dan ook: van wie is dat liedje uit die ene reclame? Al kijkend naar de reclameblokken komt een willekeurig aantal voorbeelden van commercials met aansprekende muziek voorbij: Ikea, V&D, Coca Cola, Citroën, Nikon, Holland Casino, Jillz, H&M, Spa, Doritos, Adidas, Sizz, Chaudfontaine (met de bevers), Orange babies en Heineken.
Een selectie uit de reclameblokken
Nikon
In de 'I am Nikon'- commercials zingt Radical Face het mooie lied
Welcome home. Radical face is Ben Cooper, een zanger uit Florida. In 2012 bracht hij zijn eerste album uit. Zijn single
Welcome home is in Nederland en de rest van Europa het meest bekend van de Europese Nikon campagne. Maar ook voor andere commercials is het nummer gebruikt. Zo was het liedje te horen in de Amerikaanse reclame voor de Chevrolet Volt en in een commercial van de University of Oregon. De Renault Kadjar wordt in 2015 gepromoot aan de hand van muziek van First Aid Kit met het nummer
My Silver Lining. First Aid Kit bestaat uit de Zweedse zusjes Johanne en Klara Söderberg. Zij zingen sinds 2007. Een klassieker aan de andere kant wordt bijvoorbeeld gebruikt door supermarkt Jumbo die zichzelf voor de zomer van 2015 promoot met het Franse nummer
Pour un flirt uit 1971 van Michel Delpech.
Dat je klassiekers ook kunt ombuigen, laten onder meer Chanel no5 en Tui zien. Chanel no5, met zijn iconische reclame net een soort mini-dramafilms zijn, liet Lo Fang op een geheel andere wijze de klassieker uit
Grease zingen. Hij maakte van John Travolta and Olivia Newton John's vrolijke
You're the One that I want een zwaar emotioneel langzaam nummer. Ook in de reclame van TUI stond het nummer op de rem. Daarin wordt een deel van de tekst van Queen's
Bohemian Rhapsody gesproken door acteur William Shatner.
Ikea
Met het nummer
Home slaat alleen al de titel precies op datgene wat de Zweedse woonwinkel voor wil staan: thuis. Thuis met de Ikea-meubels. Het lied is van de Amerikaanse band Edward Sharpe & The Magnetic Zeros. De band met Alex Ebert als leadzanger timmert sinds 2007 aan de muzikale weg. Behalve wereldfaam met dank aan Ikea, is ook een ander nummer van hen gebruikt in een tv-spot. Het nummer
Janglin' was in 2011 te horen in de reclame van Ford Fiësta.
Heineken 'The Entrance'
Bron: P53112000, Pixabay
In 2011 ging een nieuwe reclame van Heineken in première. De titel: 'The Entrance'. De hoofdrolspeler maakt zijn opwachting op een groot feest, komt de meest bijzondere personen tegen die hij op evenzo bijzondere manier groet steeds telkens zijn flesje bier missend. Tot hij op het podium eindigt waar een mooie blonde zangeres het feest verder opzweept. De naam van de band: The Asteroids Galaxy Tour. De titel van het lied:
Golden Age. The Asteroids Galaxy Tour bestaat uit zangeres Mette Lindberg en Lens Svensen samen met een wisselende formatie. Ze komen uit Denemarken en veroveren met hun verfrissende muziek nu langzaam Nederland. Voor de Champions League 2015 haalde Heineken in het kader van de
Open Your World serie Rita Pavone uit de kast met
Viva la pappa col pomodore.
J'Adore by Dior
Heavy Cross is een nummer van de Amerikaanse band Gossip. Het werd voor het eerst uitgebracht in 2008. In 2011 werd het gebruikt ter promotie van de eau de toilette J'Adore van Christian Dior waarin Charlize Theron zich, samen met Marilyn Monroe, Grace Kelly en Marlène Dietrich, opmaakt voor de catwalk.
Spa bruisend
Het liedje gebruikt in de Spa bruisend reclame (waar de bubbeltjes de lucht in bubbelen) heeft een wel heel speciaal verhaal. Een vriend van de familie vroeg de jonge Belgische Noa Moon een liedje te schrijven en in te zingen voor de reclame. Ze kwam met het nummer
Magic (is in the air). Het was haar eerste lied, haar eerste keer ooit dat ze zong. Met het succes dat dit nummer haar bracht is het bijna onnodig te zeggen dat ze nu met haar eerste album bezig is.
Het achterhalen van de nummers die bij deze commercials en merken horen kan via de verschillende fora; twee sites kunnen je vast al een flink eind op weg brengen:
- www.muziekindereclame.nl
- www.welovereclame.nl