Spelletjes gebaseerd op filmverhalen

Spelletjes gebaseerd op filmverhalenHieronder staan drie spelletjes die gebaseerd zijn op een bekend verhaal beschreven. Je kunt ze gebruiken op een (kinder) feestje, als je oppast of op elke andere gelegenheid waar ook kinderen zijn.

Mary Poppins

Met een paraplu schatten rondzwieren
  • Leeftijd: zes tot negen jaar.
  • Nodig: paraplu, knijpers, voorwerpen van de kinderen zoals; handschoenen, mutsen, zakdoeken, sokken.
  • Spel: bevestig met de knijpers de attributen aan de buitenrand van de paraplu. Per kind hang je ongeveer drie persoonlijke attributen op. De spelleider houdt de paraplu boven het hoofd vast en de kinderen staan er in een cirkel omheen. De spelleider draait de paraplu rond. De kinderen mogen nu hun eigendommen eraf trekken. De kinderen mogen wel springen, maar niet met de paraplu meelopen. Wie de meeste van zijn eigendommen eraf heeft getrokken, heeft gewonnen. Elke voorwerp is een punt. Het eigendom van een ander is een minpunt. Daarna kan b.v. een van de kinderen de paraplu ronddraaien.
  • Tips: kinderen die ongeveer even lang zijn is het meest eerlijk. Gebruik geen zware voorwerpen, eventueel papiertjes met hun naam erop i.p.v. voorwerpen kan ook.

Kermit de kikker

Water dragen op drie benen
  • Leeftijd: vijf tot tien jaar.
  • Nodig: dassen of sjaals, emmers met water, vier plastic kommen, vier grote handdoeken.
  • Spel: je maakt teams van twee kinderen, dat zijn twee kikkers. Ze spelen steeds twee tegen twee. Het linkerbeen van de ene kikker wordt met een sjaal aan het rechterbeen van de andere kikker vastgemaakt. De kikkers krijgen beide een handdoek als tulband op hun hoofd geknoopt. Op de tulband word een kom met water geplaatst. Daarna moeten de kinderen zo snel mogelijk naar de emmer met water lopen, en daar hun water ingieten. Ze mogen de kommen niet op hun plaats houden met hun handen(behalve als het te moeilijk blijkt). Valt één kom eraf, moeten ze nog doorlopen. Vallen ze beide eraf, lopen ze terug. Laat de kinderen ongeveer tien meter lopen, zo vaak mogelijk in bijv. twee minuten. Het team met de volste emmer wint.
  • Tips: je kunt een 'ereprijs' geven aan het team wat het beste samen heeft gewerkt. Twee kinderen met ongeveer dezelfde lengte kunnen het beste een team vormen. Je kunt de kikkers ook op een andere manier de kom laten vasthouden, gewoon in hun handen, of in een draagdoek op de rug (vastgeknoopt om de schouders). Het is een leuk spel om met lekker weer te spelen.

Wie ben ik

Raad wie de bekende gemaskerde persoon is
  • Leeftijd: zes tot twaalf jaar.
  • Nodig: een masker, papier en potloden, een hoge hoed.
  • Spel: de kinderen schrijven namen op van bekende personen. Ze vouwen de papiertjes dicht en stoppen deze in de hoge hoed. Kies een kind uit. Dit kind is 'de geheime gast'. De geheime gast kiest een briefje en kijkt wie hij is. De andere kinderen stellen nu vragen aan 'de geheime gast' Deze vragen mogen alleen antwoordt mogen worden met 'ja' of 'nee'. De kinderen mogen raden wie de geheime gast is, maar niet meer dan drie keer achter elkaar, dan moet er weer een vraag gesteld worden. Als geraden is wie de geheime gast is, is het volgende kind aan de beurt. Als de kinderen zeven keer achter elkaar het antwoord ' nee' te horen krijgen, heeft de gemaskerde gast gewonnen.
  • Tips: de kinderen kunnen zelf eerst maskers maken, van papier, oude t-shirts of kartonnen dozen. Als ouder kun je het beste ook lezen wie de geheime gast is, zodat het niet te moeilijk is voor het kind. Om de beurt vragen stellen is het handigst, anders wordt het al snel een chaos.
© 2013 - 2025 Me89, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Vanaf 2021 is InfoNu gestopt met het publiceren van nieuwe artikelen. Het bestaande artikelbestand blijft beschikbaar, maar wordt niet meer geactualiseerd.
Bronnen en referenties
  • Ate de jong, alle dagen feest