Het Wah-pedaal, een vet geluid
Het wah-pedaal is een voetpedaal waar geen gitarist meer zonder kan. Ook andere muziekinstrumenten kunnen erop aangesloten worden. Een wah-pedaal geeft een extra dimensie aan het geluid. het is oorspronkelijk ontwikkeld voor gitaar maar niets weerhoudt een creatieve muzikant om een wah-pedaal te gebruiken in combinatie met een synthesizer of trompet.
Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.Inhoud
Trompet met Wah-pedaal
Het wah-pedaal is een effectapparaat voor muziekinstrumenten. Van origine is het ontwikkeld voor elektrische gitaren. Het wordt in de praktijk het meest op gitaren aangesloten. Het kan in principe voor elk instrument gebruikt worden. Miles Davis gebruikte het voor trompet. Hij instrueerde zijn bandleden een wah-pedaal te hanteren. Zo speelt een bassist met wah-pedaal op de l.p. "On the Corner". In the Mahavishnu Orchestra speelde Jerry Goodman met een viool en wah-pedaal. Herbie Hancock, de virtuoze jazz pianist en acid-funktoetsenist gebruikt ook graag een wah-pedaal. Dat kun je onder andere horen op zijn
L.P. Headhunters.
Jimi Hendrix
In de jaren 70 van de vorige eeuw gebruikte bijna iedere gitarist wel een wah-pedaal. In de jaren 60 was het nieuw en werd er mee geëxperimenteerd.
Jimi Hendrix is een gitarist die het wah pedaal populair heeft gemaakt. Hij gebruikte natuurlijk ook andere bijzondere effecten en verbluffende technieken maar het wah-pedaal was een belangrijk onderdeel van zijn arsenaal.
Wah-geluid
Het pedaal wordt met de voet bediend. Al naar gelang het pedaal verder wordt ingeduwd, wordt de toon scherper en meer snerpend. Als de muzikant het pedaal redelijk snel induwt hoort men het wah-geluid. Het geluid andersom (het pedaal omhoog duwen met de achterkant van je voet) is ook erg mooi.
Groovy en vet
Het wah-pedaal wordt zowel toegepast in solo’s als ritme-partijen. De muzikant geeft met het wah-pedaal de toon een extra dimensie. De gitaarlick gaat meer groovy en vet klinken. In de solo krijgt de muzikant meer mogelijkheden tot expressie. Er zijn verschillende manieren om het wah-pedaal tijdens een solo te gebruiken die een gitarist het best kan leren door vaak naar de muziek te luisteren. Soms gebruikt een gitarist het wah-pedaal door het in een stand te laten staan en het pedaal niet met zijn voet te bewegen.
Variabele condensator
In feite is het best ingewikkeld om het volledige proces te beschrijven hoe het geluid door de elektrische circuits heen wordt gestuurd. Zo werkt het in het kort :Het wah-effect geeft het originele geluid een extra naklank. De frequentie is het aantal keren dat een geluid per seconde te horen is. Als een geluid vaker te horen is, heeft het een hogere frequentie en is de toon ook hoger. Het belangrijkste onderdeel van het wah-pedaal is een variabele condensator. Simpel gezegd wordt deze bediend door het pedaal. De frequentie van de naklank wordt hoger naarmate het pedaal wordt ingedrukt. Tegenwoordig zijn er allerlei merken wah-pedalen te koop waarbij je de intensiteit van de frequentie en het frequentiebereik kunt instellen.
Talking Wah
Als je een wah op je gitaar kunt aansluiten, kun je er ook twee aansluiten. Het wah pedaal geeft op zich al een mooi geluid wanneer je het in een stand laat staan. Door de output van de ene wah te verbinden aan de input van het andere wah-pedaal kun je een extra wah-effect genereren. Dit wordt ook wel ‘talking wah’ genoemd omdat het een beetje lijkt op een mens die praat. Overigens kun je naast bovengenoemde manier van aansluiten het geluid van het eerste pedaal naar een aparte speaker uitsturen zodat het geluid weer een andere dimensie krijgt.
Automatisch
Later is het automatische wah-pedaal ontstaan wat eigenlijk alleen handig is om tijdens ritme-partijen te gebruiken. Het is alsof het wah-pedaal vanzelf wordt ingedrukt. Dit is echter nooit alom in gebruik geraakt. Het gewone wah-pedaal geeft de muzikant de mogelijkheid om extra uitdrukking te kunnen geven aan een toon. Het is daarom veel succesvoller als het automatische wah-pedaal. Volgens veel gitaristen is het automatische wah-pedaal een overbodige uitvinding.