recensieCd-recensie: Editors - 'In This Light And On This Evening'
In oktober 2009 kwam 'In This Light And On This Evening' uit, het derde album van de Britse indie band Editors. Hiermee sloeg de band een nieuwe, meer elektronische weg in. De eerste single die werd uitgebracht, 'Papillon', maakte veel indruk. Ook de andere nummers op de cd bewijzen echter dat de koerswijziging goed uitpakt voor de Editors. Zoiets is altijd een risico voor artiesten, maar zanger Tom Smith en zijn mannen kunnen tevreden zijn.
Cd: In This Light And On This Evening
Editors
De band die officieel bekend kwam te staan als 'Editors', werd in 2003 opgericht in Birmingham, hoewel ze een tijdje onder verschillende andere namen hebben bestaan. De leden leerden elkaar kennen op de universiteit van Staffordshire, waar ze o.a. muzikale vakken volgden.
De muziekstijl van de Editors wordt meestal gerekend tot Britse indie en rockmuziek. Er zitten invloeden in uit zowel de alternatieve rock als de punk. Meer nog dan dat is de band geïnspireerd door muziek uit de jaren '80. De invloed van vooral Joy Division en Echo & the Bunnymen is goed terug te horen, al geldt dit vooral voor de muziek zelf. De teksten van Tom Smith zijn vaak toch iets positiever dan die van zijn voorbeelden.
Een band die goed te vergelijken valt met de Editors is het Amerikaanse Interpol.
Al vrij snel na het uitkomen van het debuutalbum worden de Editors succesvol. Op het gebied van live optredens hebben ze een iets moeizamer start en was er nog wat kritiek op de enigszins statische podiumprestaties. Desondanks werden het graag geziene gasten op festivals, waaronder ook Nederlandse festivals als Low Lands en Pinkpop. Ondertussen zijn de Editors dan ook uitgegroeid tot een uitstekende liveband die opzwepende optredens weet te geven.
De belangrijkste persoon in band is zanger/gitarist/toetsenist
Tom Smith, die ook de teksten schrijft. Andere leden zijn
Chris Urbanowicz (gitaar),
Russel Leetch (basgitaar) en
Ed Lay (drums).
De Editors hebben twee eerdere cd's op hun naam staan. De muziek op deze beide cd's wordt grotendeels gedragen door gitaren. De titels luiden:
- The Back Room. Dit is het debuutalbum dat uitkwam in 2005. De singles en meest bekende nummers van deze cd zijn 'Bullets', 'Blood' en bovenal 'Munich', de grootste hit van de Editors tot nu toe. Het album was een doorslaand succes met meer dan een miljoen verkochte exemplaren. De meeste hiervan bevinden zich in Europese huishoudens, maar ook in de Verenigde Staten deed de band het lang niet slecht.
- An End Has A Start. Deze cd kwam uit in 2007 en zou evengoed een groot succes worden. Bekende nummers zijn 'Smokers Outside The Hospital Doors', 'Racing Rats' en het ttitelnummer 'An End Has A Start'.
In This Light And On This Evening
Bij muziek uit de jaren '80 wordt vaak meer gebruik gemaakt van synthesizers dan bij muziek uit andere decennia. Zelfs moderne bands die zich laten inspireren door jaren '80 muziek, gebruiken vaak minder elektronica dan hun voorgangers. Daar hebben de Editors op 'In This Light And On This Evening' verandering in gebracht. De traditionele instrumenten zijn niet helemaal vervangen, maar geluiden uit synthesizers en computers zijn dominant aanwezig. Dat is echter wel zo gedaan dat het onderlinge samenspel is gehandhaafd en iedereen zijn persoonlijke inbreng heeft behouden.
Het resultaat is dat de muziek nu inderdaad meer klinkt als die uit de jaren '80 dan voorheen, soms zelfs haast meer dan die van bands uit die periode zelf. Al dringt een vergelijking met Depeche Mode zich af en toe op.
In relatie met de gewijzigde muziekstijl is al vaak gezegd dat 'In This Light And On This Evening' een duister album is, zowel qua muziek als qua songteksten. Dat klopt naar mijn mening maar gedeeltelijk. De donkere sferen overheersen wel, maar toch is het juist een redelijk afwisselende cd geworden, waarop de muziek heen en weer beweegt tussen loodzware, stampende elektronica aan het ene uiteinde, lichte, klaterende klanken aan het andere en van alles daar tussenin.
Iets vergelijkbaars valt te zeggen over de songteksten. Ook daar wisselen gedeprimeerde stukken tekst elkaar af met optimistische oplevingen. Daarbij speelt de band soms met emoties door positieve teksten te begeleiden met zware muziek of het omgekeerde.
Een goed voorbeeld van het spelen met emoties is al meteen in het eerste nummer, tevens de titeltrack, terug te vinden:
" I swear to God, in this light and on this evening London's become the most beautiful thing I've seen", zingt Tom Smith op zware en donkere klanken.
In vergelijking met vorige albums is de stem van Tom Smith meer ontwikkeld. Klonk hij altijd indringend maar toch wat monotoon, nu heeft hij een groter bereik aan toonhoogtes en weet hij ook meer gevoel in zijn stem te brengen. Dat sluit mooi aan bij het brede scala emoties dat de cd biedt.
Wanneer een band een nieuwe weg inslaat, zijn er altijd oude fans die afhaken. Dat is nu ook zo, al valt het die fans aan te raden de cd wat vaker te beluisteren. Dit is wel een album dat groeit naarmate je het vaker hoort.
In het algemeen geldt echter dat dit album goed is ontvangen, zowel bij vakspecialisten als bij luisteraars. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat op het radiostation Kink FM zowel de medewerkers als de luisteraars 'In This Light And On This Evening' kozen als beste album van het jaar 2009.
De songs op het album zijn:
- In This Light And On This Evening
- Bricks and Mortar
- Papillon
- You Don't Know Love
- The Big Exit
- The Boxer
- Like Treasure
- Eat Raw Meat = Blood Drool
- Walk The Fleet Road
Tot nu toe zijn 'Papillon', 'You don't know love' en 'Eat Raw Meat = Blood Drool' als single uitgebracht.
De titel
'Papillon' verwijst naar de Papillon uit het boek van Henri Charrière; de man die ontsnapte van het gevangeneneiland bij Frans Guyana. Het thema van dit nummer is dan ook ontsnappen.
Het nummer met de wat onfrisse titel
'Eat Raw Meat = Blood Drool' (eet rauw vlees = bloedkwijl) gaat over de financiële crisis en dan met name over het inhalige gedrag van diegenen die de crisis hebben veroorzaakt.
Bonus-cd
Er is ook een
limited edition uitgebracht waar een bonus-cd met de naam
'Cuttings II' aan toe is gevoegd. Hierop staan vijf nieuwe studiotracks. Ook deze cd is het beluisteren meer dan de moeite waard. Vooral het eerste nummer 'This House Is Full Of Noise', valt op door een straffe afwisseling van harde en zachte klanken. Dat de Editors nog zoveel kwaliteit weten te leveren op een bonus-cd, bewijst wel hoe hoog hun niveau werkelijk is.
De songs op Cuttings II zijn:
- This House Is Full Of Noise
- I Want A Forest
- A Life As A Ghost
- Human
- For The Money