recensieJohnny Cash: 'American VI: Ain't No Grave'
Johnny Cash: 'American VI: Ain't No Grave'. Johnny Cash's American Recordings albums zijn een monumentale prestatie, die hij dankzij producer Rick Rubin kon neerzetten. Het album 'American VI: Ain't No Grave' is de hekkensluiter die 7 jaren na zijn dood, ter ere van zijn 78e verjaardag, uitkomt. Het is ingetogen, sereen en hoopvol. Cash heeft een fragiele stem, waar desondanks nog leven en kracht uit spreekt. Een mooi en ontroerend album laat hij na.
Carrière uit het slop
Rubin en Cash begonnen halverwege de jaren '90 samen te werken en de American Recordings die daaruit voortkwamen, blies de carrière van Cash nieuw leven in en blies daarenboven het stof van de countryzanger af. De albums spraken niet alleen zijn generatiegenoten aan, maar voerden hem ook naar het jongere MTV publiek - Johnny Cash was kek. Ook critici staken de loftrompet.
Johnny Cash (26 februari 1932 – 12 september 2003), was een Amerikaanse singer-songwriter die vooral bekend is geworden met zijn countrymuziek. Eind jaren '60 trad hij veel op in gevangenissen. Twee bekende live elpees uit die tijd zijn
Johnny Cash At Folsom Prison (1968) en
Johnny Cash At San Quentin (1969). In de jaren '80 raakte zijn carrière in het slop en teerde hij op oude successen zoals de wereldhit
A Boy Named Sue. Rick Rubin kwam als een reddende engel. Deze Joodse-Amerikaanse producer heeft onder andere gewerkt met Run-D.M.C., Aerosmith, The Jesus & Mary Chain, de Red Hot Chili Peppers en vele andere muzikale grootheden, maar zijn grootste succes is wat hij op muzikaal gebied heeft bereikt met de legendarische Cash.
Dood en hoop
Een groot deel van de nummers voor dit album werden opgenomen in de paar maanden tussen de dood van zijn vrouw, singer-songwriter June Carter Cash, in mei 2003 en zijn eigen overlijden op 12 september 2003. June hielp hem eind jaren zestig van de drugs af, en zij bracht hem in contact met het christelijk geloof. In 1968 traden ze in het huwelijk. Cash zou later zeggen dat June Carter en God zijn leven hebben gered. Na de dood van June zat hij niet bij de pakken neer. Hij zette de opnames voor dit album op haar aandringen door, althans op dagen dat zijn gezondheid dat toeliet. Cash kampte al jarenlang met een slechte gezondheid. Hij zou indertijd hebben gezegd dat de opnamen hem de energie gaven om door te gaan.
'Ain't No Grave' is akoestisch, basaal, bijna geheel verstoken van percussie, met af en toe een stemmig viooltje. De stem van Cash is breekbaar en schuurderig en soms lispelt hij, zoals op
Redemption Day goed te horen is. Elk woord wordt gezongen met zijn laatste levensenergie, met zijn laatste kracht, zo lijkt het. Het is een sober en puur album, waar de dood als een rode draad doorheen loopt. Nee, de dood hangt er niet als een donkere wolk boven. Het album straalt hoop en vertrouwen uit. In het door Cash geschreven
I Corinthians 15:55 kijkt hij uit naar de ontmoeting met zijn Verlosser. Dat hij Hem zal ontmoeten, staat voor Cash als een paal boven water. De dood heeft niet het laatste woord. Zoals in de door hem aangehaalde Bijbeltekst staat: "Waar is uw angel, o dood? En waar is uw overwinning, o dodenrijk?" Of zoals de titelsong weergeeft: "There ain’t no grave gonna hold this body down." Wat een krachtige getuigenis van een man die op dat moment de dood in de ogen keek en net zijn vrouw had begraven.
'My faith is unshakable'
"Though Cash knew his days were short, 'There was no fear,' Rubin says. 'I remember speaking to him maybe an hour after June died. He was in the hospital, with her, and I’d never heard him so distraught. And he said, ‘You know, I’ve been through tremendous pain in my life, and I’ve never felt anything like this.’ It was so bad that I didn’t know what to say. He sounded so weak, so beaten, and I’d never really heard him like that before. I’m not sure where the question came from, but I said, ‘Do you feel like somewhere you can find faith?’ And when he heard that word, a switch went off in his head, and he answered in a strong voice, ‘My faith is UNSHAKABLE.’ And the conversation changed after that. So he had tremendous faith, he didn’t really have fear and he already was dealing with pain; I think he had acceptance. When he knew he was going to die, he was calm and matter of fact about it, and…that was it.'" (Bron: http://www.losthighwayrecords.com)
Aloha 'oe
Rick Rubin zei dat de thema's van dit album voor hem te maken hebben met wedergeboorte (
rebirth), het verleden loslaten, een nieuw begin: vandaar de foto op de voorkant hoes van een jonge Johnny Cash en op de achterkant een wolkenpartij met daarachter de zon of een helder stralend licht.
Het album eindigt met het Hawaiiaanse Aloha Oe (Farewell to Thee), een traditioneel afscheidslied. Hij zingt het half in het Hawaiiaans en half in het Engels. Cash brengt het nummer op serene wijze ten gehore. Ontroerend en gevoelig. De zinsnede "Until we meet again" blijft hangen.
Ik ben Johnny Cash dankbaar voor zijn muzikale nalatenschap. Aloha 'oe, aloha 'oe, Farewell to you, farewell to you, Johnny Cash!
Songs 'American VI: Ain't No Grave'
Op het album staan nummers die onder andere geschreven door Kris Kristofferson en Sheryl Crow.
- Ain’t No Grave (feat. the Avett Brothers)
- Redemption Day (Sheryl Crowe)
- For The Good Times (Kris Kristofferson)
- I Corinthians: 15:55
- Can’t Help But Wonder Where I’m Bound (Tom Paxton)
- Satisfied Mind (Hayes and Jack Rhodes)
- It Don’t Hurt Anymore
- Cool Water (Bob Nolan)
- Last Night I Had The Strangest Dream (Ed McCurdy)
- Aloha Oe
Lees verder