Muziek en reclame
Het is bewezen dat reclame en muziek onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Uit het onderzoek van drs. Thijno Kramer is gebleken dat wanneer we de muziek in commercials waarderen, we deze ook sneller leuker gaan vinden. Het belangrijkste element hierbij is herkenning. Muziek is de factor die ervoor zorgt dat je de reclame onthoudt. De media worden steeds belangrijker. Technologische ontwikkelingen hebben geleid tot telefoon, televisie en computer. Er zijn steeds meer mogelijkheden om de massa te bereiken. Reclames worden tegenwoordig volop gebruikt. Zowel via telefoon, denk aan irritante telefoontjes van energiebedrijven, als computer en radio. Maar de tv steekt er toch wel met kop en schouders boven uit. Misschien is het wel opgevallen dat er tegenwoordig steeds meer reclames tussen televisieprogramma’s worden uitgezonden.
Marketingstrategie
Muziek heeft een groot marketingpotentieel. Het komt op verschillende manieren terug in de reclame. Het is iets wat in de laatste honderd jaar is ontstaan. Er bestaan geschriften uit de 13de eeuw die aantonen dat handelaars in Parijs populaire liederen gebruikten om hun producten aan te prijzen in de massa (Tauchnitz, 2001, p. 83). Tegenwoordig wordt muziek meer gebruikt als marketingstrategie. Producenten willen de consument beïnvloeden door reclame te maken van het product dat zij produceren. In vele reclames heeft muziek een belangrijke rol. Muziek is vaak de bouwsteen van de commercial. Volgens Kellaris, Cox & Cox (1993) wordt het vaak gezien als het grootste creatieve ingrediënt voor vele reclames. Het is ook een krachtig element om de aandacht te trekken want het zorgt voor een perifere prikkel. De aandacht van de consument wordt pas getrokken op het moment dat ze goede of aantrekkelijke muziek horen. De aandacht van de consument is natuurlijk belangrijk, want anders gaat de boodschap van de reclame al verloren.
Gebruik van muziek in reclame
Het belangrijkste aspect is de keuze van het muziekfragment in de reclame. Het is van belang om de juiste muziek te kiezen, zodat de reclame zich onderscheid van andere reclames. De muziek keuze moet overeen komen met het doelpubliek waarvoor het product beschikbaar wordt gemaakt. Reclamemakers dienen deze dan ook eerst te onderzoeken (Alpert & Alpert,1991). Een slecht voorbeeld van de koppeling van reclamemuziek aan bepaalde producten kan terug gevonden worden bij de cruisespecialist Royal Caribbean Cruise Line. Ze gebruikten het nummer ‘Lust for Life’ van Iggy Pop. Dit liedje gaat over een heroïneverslaving maar tegelijkertijd worden er gezonde en actieve passagiers op een cruiseschip afgebeeld (Oakes,2007). De reclamespot was dan ook geen onverdeeld succes.
De muziek bepaalt ook de appreciatie en acceptatie van de reclamespot. Green en Poll (1999, p. 157) verklaren dat Levi’s verkoopcijfers met 800% waren toegenomen omdat Levi Strauss & Co jarenlang een belangrijke rol hadden toegekend aan muziek in hun reclamespots. De muziek riep de juiste emoties op wat leidde tot een hogere appreciatie en acceptatie.
Wat is de invloed van muziek op reclame?
De media worden steeds belangrijker. De tv steekt er toch wel met kop en schouders boven uit. Misschien is het wel opgevallen dat er tegenwoordig steeds meer reclames tussen televisieprogramma’s worden uitgezonden. Ook duren de reclames steeds langer en wordt er gebruik gemaakt van specialere effecten. Bekende personen worden vaak ingezet als voorbeeld voor de burgers. Men wilt zich graag vergelijken met de slanke, mooie en beroemde zangeres op tv. Er worden allerlei aspecten aan reclames toegevoegd om de aandacht van mensen te trekken. Een heel belangrijk aspect, wat misschien minder opvalt, is muziek. Muziek speelt, onbewust, ook zeker een rol in reclames. Hoe groot deze rol is, is dus de vraag.
Doeleinden van muziek
Muziek kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt in reclame. Muziek zorgt voor een bepaalde sfeer in de reclame. Reclame heeft natuurlijk als doel: mensen laten kopen. Reclamemakers zullen er dan ook alles aan doen om een reclame zo goed mogelijk te maken. Muziek kan gebruikt worden als achtergrondmuziek, als gezongen boodschap en als begeleiding van een herhaalde verbale boodschap. Omdat muziek in vrijwel elke reclame wordt gebruikt, wordt er momenteel ook duidelijk geëxperimenteerd. Zo is er de bekende reclame van Stimorol Senses (november 2011) waarbij helemaal geen geluid is. Dit is natuurlijk opvallend en trekt de aandacht van kijkers. Ook wordt er gebruik gemaakt van zachte reclames zodat je geneigd bent om de tv harder te zetten, zo krijgt de reclame toch aandacht. Omdat veel mensen de reclame maar irritant vinden en gebruiken als plaspauze moeten reclamemakers er alles aan doen om de aandacht van mensen te trekken.
De keuze van muziek is zeker bepalend. Het is belangrijk dat de muziek past bij een bepaald merk of product. Men gaat deze muziek koppelen aan dit product. Als de muziek herinnert aan een persoonlijk onaangename gebeurtenis, dan is de merkassociatie negatief. Als de muziek bij een geheel publiek slechte associaties oproept, dan is de merkperceptie negatief. Het is inderdaad haast niet te geloven maar onderzoek heeft aangetoond dat dit echt waar is.
© 2013 - 2024 Ernamusic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Effectiviteit van reclameReclame is iets waar iedereen mee wordt geconfronteerd. Het is niet meer uit ons leven weg te denken. Buiten komen zonde…
Invloed van muziek op de mensMuziek lijkt in het eerste opzicht slechts vermaak voor de mens die er in talloze vormen en stijlen is. Denk aan klassie…
Bumba de clown (Studio 100)Bumba is een succesvolle creatie van Studio 100. In dit artikel lees je alles over Bumba de Clown. Kom alles te weten ov…
Bronnen en referenties
- • Achternaam Auteur onbekend, Voorletters onbekend (2009) “Muziek in reclame beïnvloedt attitude ten opzichte van merk”. http://www.profnews.nl/905485/muziek-in-reclame-be (Geraadpleegd op 18 oktober 2011).
- • Achternaam auteur onbekend, Voorletters onbekend (Jaartal onbekend) “Reclamemuziek“.http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrb001/html/db_reclamemuziek.html (Geraadpleegd op 18 oktober 2011).
- • Achternaam auteur onbekend, D. (2004) “De invloed van muziek op reclame”. http://www.scholieren.com/werkstukken/16767 (Geraadpleegd op 18 oktober 2011).
- • Achternaam auteur onbekend, Voorletters onbekend (2004) “Muziek in de massamedia” tp://www.digischool.nl/ckv2/massa/massa/muziekmassamedia.htm (Geraadpleegd op 8 september 2011).
- • Pot, L (2009). Hoe pak je een oen zijn poen. Zaltbommel. Uitgever: Haystack. Bladzijde 49-54.
- • Sacks, O (2007). Verhalen over muziek en het brein. Amsterdam. Uitgever: Meulenhoff. 381 p. 22 cm
- • Earls, M (2010). De ultieme kudde: het begrijpen en beïnvloeden van massagedrag. Amsterdam. Uitgever: Maven Publishing. 416 p. 22 cm
- • Underhill, P (2006). De magie van het winkelen. Wat verkoopt wel, wat niet? Amsterdam. Uitgever: Forum. 238 p. 22 cm.