Engelstalige liedjes, bekend onder twee titels

Elke componist en/of tekstschrijver geeft zijn of haar lied een titel. Die titel komt in de meeste gevallen voor in het tekstgedeelte dat na de coupletten letterlijk wordt herhaald, oftewel het refrein. Daarnaast komt het ook voor dat de tekstschrijver als titel een (deel van een) zin uit een couplet gebruikt (bijvoorbeeld in Careless whisper en A different corner van George Michael) of een titel bedenkt die in het lied helemaal niet voorkomt, zoals bijvoorbeeld het geval is bij Freddie Mercury’s Bohemian rhapsody.
Engelstalige liedjes die bekend zijn onder twee titels
Meerdere liedjes in de Engelse taal hebben in de loop van de tijd een tweede titel gekregen. Het kan zijn dat een lied een nieuwe titel krijgt omdat er op hetzelfde moment een ander lied met een gelijkluidende titel is verschenen of omdat het thema uit een populaire film voor de herkenbaarheid wordt omgedoopt in de titel van de film. Een aantal min of meer willekeurige voorbeelden van bekende liedjes die naast de echte, officiële titel al snel een tweede, officieuze titel hebben gekregen:Labelle – Lady Marmalade / Voulez-vous coucher avec moi ce soir
Lady Marmalade wordt in 1974 opgenomen door de uit studiomuzikanten bestaande discogroep The Eleventh Hour en verschijnt op een album dat nagenoeg onopgemerkt blijft. Het lied is geschreven door Kenny Nolan en Bob Crewe (schrijver van veel hits uit de jaren zestig van The Four Seasons) en gaat over een zwarte bordeelhoudster in New Orleans. De Amerikaanse musicus en producer Allen Toussaint hoort Lady Marmalade en besluit het op te nemen met Labelle. Dit damestrio bestaat in 1975 naast leadzangeres Patti Labelle uit Nona Hendryx en Sarah Dash en valt naast hun muziek met soul-, funk- en rockinvloeden op door de extravagante kostuums. Lady Marmalade is de oorspronkelijke titel van het lied, maar in Nederland vinden we in 1975 de openingsregel van het refrein ‘Voulez-vous coucher avec moi ce soir’ spannender.Vangelis – Titles / Chariots of fire
In 1981 wordt de Britse film Chariots of fire uitgebracht, gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van Britse atleten die zich voorbereiden op de Olympische Zomerspelen van 1924 in Rome. De muziek voor de met meerdere Oscars bekroonde film is gecomponeerd en uitgevoerd door de Griekse multi-instrumentalist Vangelis. Het bekende thema uit de film wordt in de openingsscène gebruikt en heet oorspronkelijk Titles, de naam die het ook heeft op de soundtrack die van de film verschijnt. Als het nummer eenmaal op single wordt uitgebracht is de titel van het nummer veranderd in Chariots of fire – Titles en op latere heruitgaves in alleen Chariots of fire, naar de gelijknamige film. Om de verwarring nog groter te maken staat op de oorspronkelijke soundtrack een ander nummer met dezelfde titel van meer dan twintig minuten.Rupert Holmes – Escape / The Piña Colada song
Escape vertelt in drie coupletten en drie refreinen over een man die is uitgekeken op de relatie die hij heeft met zijn geliefde. Hij zoekt wat meer afwisseling en leest op een dag in de krant een contactadvertentie van een vrouw die schrijft dat ze onder meer van Piña Coladas houdt. Geïntrigeerd door deze woorden reageert de man op de advertentie en er volgt een afspraak. Als ze elkaar in een bar ontmoeten komt hij erachter dat de vrouw in kwestie zijn eigen vrouw (of vriendin) is. Beiden ontdekken dat ze meer gemeen hebben dan ze zich daarvoor realiseerden en dat ze niet verder hoeven te zoeken. Doordat elk refrein met de woorden ‘If you like Piña Coladas’ begint, wordt het lied al snel ‘The Piña Colada song’ genoemd, een titel die de meeste mensen bekender in de oren klinkt dan Escape.Andere voorbeelden van Engelstalige liedjes die bekend zijn onder twee titels
Uitvoerende | Officiële titel | Ook bekend als |
---|---|---|
Don McLean The Browns Phil Collins Lucille Starr Kelly Family Barbra Streisand The Mama’s & The Papa’s Sammy Davis Jr. Diana Ross Linda Ronstadt & Aaron Neville Leo Sayer Simon & Garfunkel The Shadows Keith West The Jacksons The Who Bob Marley & The Wailers John Lennon Four Knights | Vincent The three bells Against all odds The French song David’s song Love theme from A star is born 12.30 Baretta’s theme Theme from Mahogany Don’t know much Long tall glasses El condor pasa Cavatina Excerpt from a teenage opera Heartbreak hotel Baba O'Riley Three little birds Instant karma I get so lonely (when I dream about you) | Starry, starry night (Little) Jimmy Brown Take a look at me now Quand le soleil dit bonjour aux montagnes Who’ll come with me Evergreen Young girls are coming to the canyon Keep your eye on the sparrow Do you know where you’re going to All I need to know I can dance If I could Theme from The Deer Hunter Grocer Jack This place hotel Teenage wasteland Everything is gonna be alright We all shine on Oh baby mine |
Chuck Berry – You never can tell / C’est la vie / Teenage wedding
Chuck Berry (1926-2017) is een Amerikaanse gitarist en zanger en geldt als één van de grondleggers van de rock ’n roll muziek. ‘Als je rock ’n roll een andere naam wilt geven kun je het net zo goed Chuck Berry noemen’ volgens John Lennon. Bekende nummers zijn onder meer Roll over Beethoven, Johnny B. Goode en Sweet little sixteen.In 1964 brengt Berry het lied You never can tell uit dat vertelt over het huwelijk van twee teenagers en hun leven en levensstijl daarna. Elk refrein eindigt met de regel ‘c’est la vie, say the old folks, it goes to show you never can tell’. In 1977 brengt countryzangeres Emmylou Harris haar versie van dit nummer uit als (You never can tell) C’est la vie. Daarnaast staat het bekend als Teenage wedding en wordt het in 1994 gebruikt in de film Pulp Fiction.
OMD – Joan of Arc (Maid of Orleans) / Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)
De Britse groep Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD) brengt in 1981 zijn derde album uit, getiteld Architecture & Morality. Van de negen nummers op dit album gaan er twee over de Franse heldin uit de vijftiende eeuw Jeanne d’Arc die de bijnaam Maagd van Orléans kreeg. Het eerste nummer over haar heet Joan of Arc en de tweede Joan of Arc (Maid of Orleans). Beide nummers worden (in Groot-Brittannië) op single uitgebracht maar bij de release van het tweede nummer is, om de verwarring niet te groot te maken, de titel veranderd in Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc). OMD-lid Andy McCluskey beschouwt zijn compositie als de signature song van de groep.Tom Waits – Tom Traubert’s Blues / Waltzing Matilda
In 1976 verschijnt van Tom Waits een studioalbum waarop als openingsnummer Tom Traubert’s Blues (Four sheets to the wind in Copenhagen) staat. Het lied van bijna zeven minuten is één van Waits’ bekendste nummers geworden. De zanger, met name beroemd om zijn rauwe en krakende stem, zou het lied hebben geschreven na een bezoek aan Kopenhagen waar hij een rondleiding van de Deense zangeres en violiste Mathilde Bondo kreeg door de achtergestelde delen van de stad. Onduidelijk is wie wordt bedoeld met Tom Traubert. Het lied staat ook bekend als Waltzing Matilda omdat bijna alle coupletten eindigen met de regel ‘go waltzing Matilda, waltzing Matilda, you'll go waltzing Matilda with me’.Rod Stewart neemt het lied op als Tom Traubert’s Blues (Waltzing Matilda) en heeft er in 1992 internationaal veel succes mee (met in Nederland een derde plaats in de Top 40). De toegevoegde titel Waltzing Matilda moet daarentegen niet verward worden met het ‘officieuze Australische volkslied’ dat dezelfde titel draagt.