Nederlands succes musicals
Of moet er aan de titel “... en droom Joop van den Ende” toevoegen? Het is nagenoeg alles Van den Ende wat de klok slaat.
De peetvader van de musical in Nederland
Joop van den Ende, de inmiddels 66 jarige mediamagnaat, heeft in een andere richting een studie gevolgd maar staat op 18e jarige leeftijd zelf op de planken. Zijn talent hiervoor is niet groot genoeg, maar zijn gedrevenheid en zakelijke inzicht voor het vak wel. In de jarig 60 is hij het die de dan nog onbekende Andre van Duin met succes in de revue zet.
Vervolgens stort hij zich succesvol op TV producties zoals:
- Dagboek van een herdershond
- Herenstraat 10
- De fabriek
- Vrienden voor het leven
… en haalt in 1987 voor het eerst een buitenlandse musical naar Nederland, Cats!
Musical
Van den Ende weet wat “men” aan theater wil en het begint in 1987 bij Cats, deze musical draait langere tijd succesvol in Carré. Les Miserables met een topbezetting volgt en begin jaren 90 stapt hij in het Fortis Circustheater in Scheveningen om daar vast een grote musical te kunnen vertonen.
De musicals die naar Nederland worden gehaald klinken al bekend in de oren, want via Broadway en minimaal 1 grote hit met een bekende zanger(er) komt “de vertaling” naar Nederland. De originaliteit zit ‘m in de oorspronkelijke makers van de musicals, maar de precisie waarmee Van den Ende in Nederland met een dergelijk concept aan de slag gaat is subliem.
Natuurlijk heeft een musical al een trackrecord in het buitenland, maar de makers willen exact zoals het oorspronkelijk bedacht is en er gaat enorm veel geld in om. Het feit dat Van den Ende zich met de musicals bemoeid, naast zijn zakelijk belang, is ook passie voor het vak en goed is niet goed genoeg.
Dat wil zeggen dat als je voor een zo’n 100 euro een kaartje koopt, maar dan ook verzekerd bent van een optimale show die “af” is. Een krant had recentelijk een artikel met de kop: “Volksvermaak voor de massa” … maar wel heel goed gemaakt volksvermaak voor de massa, zou er achteraan moeten komen. Dat is misschien wel net datgene wat het verschil maakt. Het feit dat er precisie, een grootse opzet (wat nu eenmaal altijd imponerend werkt) en vooral veel passie achter zit, is zeker terug te vinden.
Hoewel zijn buitenland avontuur met Cyrano niet het grote succes gebracht heeft, is Van den Ende in Nederland nog steeds nummer 1 met musicals zoals:
- Ciske de Rat
- Les Miserables
- Tarzan
- Cyrano
- The Lion King
Er zijn inmiddels wat meer producenten op de markt die het prima doen, maar Van den Ende met zijn musicals van de 1e plaats stoten zal niet snel gebeuren.