Filmrecensie: The Best Exotic Marigold Hotel

Filmrecensie: The Best Exotic Marigold Hotel Voor een groep Britse gepensioneerden verloopt het leven niet zoals ze dat hadden verwacht en zo reizen ze af naar het Indiase Jaipur om eenmaal daar voor weinig geld een luxueus leven te kunnen leiden in het Marigold Hotel. Daar aangekomen lijkt de restauratie van het chique hotel van weleer echter te zijn gestopt nadat de onstuimige manager Sonny Kapoor het aan de stok heeft gekregen met zijn aannemer. Water is er nog wel… soms. En de elektriciteit doet het ook nog wel… soms. Luxe gaan de gepensioneerden hier dus niet direct vinden in India, maar wel verrassende levenslessen, rust en liefde… The Best Exotic Marigold Hotel is een warme feel good film uit 2012, van het genre comedy-drama, waarin een groep Britse bejaarden niet alleen een koloniaal hotel in India, maar vooral zichzelf ontdekt. Het script komt van Ol Parker en is gebaseerd op de in 2004 uitgebrachte roman These Foolish Things van Deborah Moggach. De film is geregisseerd door John Madden, die ook verantwoordelijk was voor films als Shakespeare in Love en The Dept. en geproduceerd door Graham Broadbent en Peter Czernin via Participant Media en Blue Print Pictures. De soundtrack is gecomponeerd door Thomas Newman en Chris Gill heeft de cinematografie van Ben Davis bewerkt. De film is uiteindelijk gedistribueerd door Fox Searchlight Pictures.

Verhaallijn

Eigenlijk is er niemand die zijn of haar laatste levensjaren wil slijten in een dure en tegelijkertijd grauwe aanleunwoning en al helemaal niet wanneer dit is in een omgeving die al even kleurloos is en waar de verzorging tot op de seconde nauwkeurig geregeld is. De zeven Britse bejaarden wier verhaal wordt verteld in The Best Exotic Marigold Hotel hebben zo allemaal hun eigen redenen om dit zeker niet te willen of te kunnen. Het aanbod om mee te doen aan een betaalde proef waarbij ze naar een hotel in India gaan waar ze in een sfeer van koloniale grandeur verzorgd gaan worden, zien ze dan ook als een ideale uitweg om alle ellende van hun dagelijkse leven achter zich te kunnen laten.

The Best Exotic Marigold Hotel for the Eldery and Beautiful

Volgens de brochure waarmee de avontuurlijke gepensioneerden overgehaald zijn, is The Marigold Hotel een schitterend oud Indiaans paleis met weelderige tuinen, luxe kamers en toegewijde verzorging. Maar bij aankomst blijkt eerder het tegendeel waar te zijn. Ze treffen niets minder dan een gebouw in verval aan, waar behalve de elektriciteit en stromend water - en zelfs dat is er niet eens altijd - niets meer blijkt te werken. Maar het enthousiasme van de jonge hotelmanager Sonny (Dav Patel) is er echter niet minder om. Hij stort zich met volle overtuiging in het runnen van het hotel dat al decennia lang van zijn familie is, maar dat in al die jaren nog steeds geen succes geworden is. Sonny wil zich niet alleen bewijzen naar de nieuwe gasten toe, maar vooral naar zijn moeder die enerzijds zijn plannen met het hotel niet ziet zitten en anderzijds ook zijn vriendin absoluut niet wil accepteren. Op een gegeven moment wordt het voor iedereen een strijd om er het beste van te maken. Het motto is: “Everything will be all right in the end. So if it is not alright, it is not yet the end”.

De cast, de personages en de individuele verhalen

Sonny (Dev Patel)

Sonny (Dev Patel) wordt neergezet als een jongeman die symbool staat voor het veranderende India: energiek, ambitieus en tegen alle tradities. Hij probeert met zijn kleurrijke taalgebruik de waarheid naar zijn hand te zetten, maar daarbij stuiten zijn ideeën vaak wel op allerlei praktische muren, zelfs in India.

Evelyn (Judi Dench)

Centraal in het filmverhaal staat Evelyn (Judi Dench) wiens man net is overleden en haar met behoorlijke schulden heeft achtergelaten. Judi Dench zet op zowel een overtuigende als ontroerende wijze een vrouw neer die niets meer te verliezen heeft en daarom voor het eerst zelf de controle over haar leven neemt.

Graham (Tom Wilkinson)

Dan is er Graham (Tom Wilkinson), een gepensioneerde en in theorie homofiele rechter die al eens eerder in India is geweest en deze keer terugkomt omdat hij er nog iets uit het verleden recht te zetten heeft. Dit levert Tom Wilkinson een ontroerende rol op waarin hij herenigd wordt met zijn jeugdliefde voordat hij sterft.

Douglas (Bill Nighy) en Jean (Penelope Wilton)

Verder is er het echtpaar Douglas (Bill Nighy) en Jean (Penelope Wilton) waar tussen – na een huwelijk van negenendertig jaar - alle liefde lijkt te zijn verdwenen. Maar doordat ze hun pensioen in het nog niet lopende internet bedrijf van hun dochter hebben geïnvesteerd, zitten ze vooralsnog in India aan elkaar vast.

Muriel (Maggie Smith)

Muriel (Maggie Smith) is alleen uit is op een snelle heupoperatie, maar verder moet ze niets van India hebben. Ze heeft een afkeer voor alles wat ze niet kent, inclusief mensen met een donkere huidskleur en tradities die anders zijn dan de hare. Toch weet ze het hart van de lokale bevolking voor zich te winnen, wat haar verblijf in India positief veranderd.

Madge (Celia Imrie)

Madge (Celia Imrie) is op zoek naar een rijke man, maar stuit in India op haar reisgenoot Norman (Ronald Pickup) die niet in staat is om zijn leeftijd onder ogen te zien en juist voor een laatste seksuele uitspatting met een veel jongere vrouw gaat. Op de een of andere manier begrijpen en helpen ze elkaar verder op het pad van de vriendschap en de liefde.

Deze mooie topcast zorgt samen met een geweldig script en perfect camerawerk voor een goede basis van de film.

The Best Exotic Marigold Hotel is een mooie film over hoe verschillende mensen op oudere leeftijd het leven beleven. Daarbij wordt goed in beeld gebracht hoe men als gepensioneerde nog steeds nieuwe dingen kan leren. Ook is het een boeiende film over mensen die een crisis in hun leven proberen te ontvluchten en dan zo ver van huis, in een exotische sfeer, zo dicht bij zichzelf komen. De film laat zowel humor als tragiek zien, waardoor het verhaal je doet lachen maar tegelijkertijd ook ontroert.

De Indiase samenleving wordt op een vriendelijke manier in de film weergegeven, al neigt het ook enigszins naar exotisme. De bureaucratie en het racisme in Engeland is nogal bot neergezet, maar het is wel duidelijk genoeg om het contrast weer te geven.

Een mooi moment in de film is de scene waarin de afstandelijke en wat xenofobe Muriel kennis maakt met een meisje uit de laagste klasse die als schoonmaakster in het Marigold Hotel werkt. Wanneer ze uiteindelijk toch met haar in gesprek komt, ontdekt ze dat ze meer met haar gemeen heeft dan dat ze op het eerste gezicht had gedacht. Dit is het bewijs dat het opvallend warme India letterlijk mensen uit het van oorsprong kille Engeland kan laten ontdooien.

The Best Exotic Marigold Hotel is dus een warme feel good film waarin een groep bejaarden weer grip op het leven weet te krijgen. Met een goede cast, een mooi verhaal en schitterende beelden van het vooral chaotische India, is het John Madden gelukt om een sterke film neer te zetten waarmee het vleugje exotisme en de soms wat te generaliserende invalshoek ruimschoots worden gecompenseerd.

Het vervolg: The Second Best Exotic Marigold Hotel

In januari 2014 is men begonnen met een vervolg op het succes van The Best Exotic Marigold Hotel: The Second Best Marigold Hotel. Deze film is vanaf eind maart 2015 in de Nederlandse bioscopen te zien.

Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat details over de inhoud en/of afloop van de film.

Ondertussen heeft Sonny een succes van zijn hotel gemaakt en droomt hij al van een tweede hotel. Overigens moet hij ook wel uitbreiden, aangezien er in The Best Exotic Marigold Hotel for The Eldery and Beautiful in het exotische Jaipur in India nog maar slechts één kamer vrij is. En dit heeft de nodige gevolgen voor de nieuwe gasten Guy (Richard Gere) en Lavinia (Tamsin Greig).

Sonny heeft al wel een pand op het oog, maar het kost allemaal net iets meer tijd dan dat hij heeft, want hij zit ook nog eens midden in de voorbereidingen van zijn aanstaande huwelijk met de liefde van zijn leven Sunaina (Tina Desai).

De vaste, gepensioneerde gasten van het hotel hebben zo hun eigen problemen. Evelyn en Douglas hebben zich op de arbeidsmarkt van Jaipur gestort en vragen zich af waar “hun vaste pannenkoek dates” op uit draaien. Norman en Carol (Diana Hardcastle) bewandelen de hobbelige paden van een relatie en Madge kan maar niet kiezen tussen twee gefortuneerde vrijgezellen.

Gelukkig is Muriel Sonny’s zakenpartner geworden en waarschijnlijk is zij de enige die alle antwoorden heeft: niet alleen in de rol van nieuwe manager van het hotel, maar ook in die als bewaarster van ieders geheimen. Op het moment dat de eisen van een traditionele Indiase bruiloft iedereen teveel dreigen te worden, lijkt de redding toch dichterbij dan dat men aanvankelijk dacht.

De schrijver, regisseur en de belangrijkste cast van The Best Exotic Marigold Hotel uit 2012 is verenigd voor het langverwachte vervolg. Voor The Second Best Marigold Hotel worden dan ook de meest verrassende ontwikkelingen beloofd. Richard Gere, die als personage Guy aan de cast is toegevoegd, zal de zeldzame chemie tussen de prachtige volwassen personages alleen maar verbeteren…
© 2015 - 2024 America, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.