Miss Montreal versus Slankie: muziek in de Sterreclame
Muziek in sterreclame is van onschatbare waarde, al heeft de bekijker van het reclamespotje daar meestal totaal geen weet van. Muziek beïnvloed je stemming, dus ook de indruk die de sterspot op je wil maken. Ook voor artiesten kan een commercial een opstap zijn naar roem, zie Miss Montreal in de Slankie-reclame. Junkie XL zette Elvis Presley, Nike en zichzelf wereldwijd (opnieuw) in de schijnwerpers.
- Muziek in Sterreclame
- Miss Montreal aka Sanne Hans, Slankie smeerkaas
- Coparck, The World of Tomorrow, Milner reclame
- Nina Simone, Chanel No. 5 en Amev.
- The Clash, Should I stay or should I go, Levi's 501
- Drank en reclame, Martini en Grolsch
- Nike, Elvis, Junkie XL, A Little Less Conversation.
- Muziek terugvinden uit de Sterreclame
Muziek in Sterreclame
Goed gekozen muziek is vaak onmisbaar in een
commercial. Het versterkt de boodschap, brengt je in een stemming die bij het te verkopen product past en, ongemerkt nestelt het zich in je brein. De muziek en de tv-commercial: het is de bedoeling dat ze elkaar versterken. Hoor je het liedje of de muziek: onbewust denk je aan de reclame. Zie je de reclame dan hoor je in gedachten al de muziek. Goed gekozen muziek zegt niets over de kwaliteit ervan. Welke doelgroep wil je bereiken met je reclamespotje? De jongere (dance/up tempo/trendy) of juist de oudere doelgroep (nostalgische hits/rustige sfeermuziek).
Artiesten die doorbraken dankzij de reclame, enkele voorbeelden:
Miss Montreal aka Sanne Hans, Slankie smeerkaas
In twee verschillende reclamespots zie je meiden die midden in het leven staan. In het eerste geval een meisje dat in een pashokje staat om een broek te passen terwijl ongewild het verhullende gordijn naar beneden valt. Ze staat in haar slip, maar heeft niets te vrezen, zo blijkt.
Sanne Hans staat toevalligerwijs met haar gitaar naast de kleedkamer en zingt heel droog, terwijl ze zichzelf begeleidt op haar gitaar een simpel liedje met de clou
Gelukkig heb ik nog een goed lijf, en een goed leven. Vrij vertaald:
Ik sta hier wel bijna in mijn blootje maar, gelukkig zie ik er nog goed uit en mag ik gezien worden, omdat ik Slankie smeerkaas op mijn brood smeer..
In het tweede spotje een leuk meisje in een sollicitatiegesprek, dat loopt te flirten met haar hopenlijk toekomstige baas. Ze speelt met de pen in haar hand, die haar een enorme blauwe inktvlek in haar gezicht bezorgt. Geen zorgen, Sanne duikt weer op en alras klinkt weer het Slankie-liedje. Na deze spotjes was de belangstelling voor Miss Montreal gewekt. Giel Beelen benaderde haar en ze kwam opdraven in De Wereld Draait door. Inmiddels heeft ze een mooie schare fans die haar trouw volgen en twee succesvolle cd's uitgebracht.
Coparck, The World of Tomorrow, Milner reclame
Coparck kreeg nationale bekendheid toen de single The World of Tomorrow werd gebruikt voor een tv-commercial voor het kaasmerk Milner. Een mooi meisje met lange rode krullen in het voorjaarsgras, geflankeerd door twee vetarme
Milnerkazen. Onderwijl klinkt een zangerige jongenstem dromerig: Yeah, yeah, yeaaaah... I saw the lights coming in from the clouds. Het nummer versterkt het sfeerbeeld: loom en zomers. Vervolgens was de aandacht van de popcritici gewekt en stond de band opeens in de Moordlijst van de Vpro, en in de lijst van muziekblad Oor. Alternatieve muziek commercieel aan de man gebracht. Coparck werd een succesvolle band (begin 2010 werd de band geruisloos opgeheven).
Artiesten die opnieuw in de belangstelling kwamen dankzij hun oude hits. Enkele voorbeelden:
Nina Simone, Chanel No. 5 en Amev.
De carrière van de amerikaanse soulzangeres Nina Simone beleefde twee keer een opleving doordat haar muziek in reclames gebruikt werd. Haar hit
My Baby Just Cares For Me wordt in 1987 gebruikt in een commercial voor het parfum
Chanel No. 5. Als gevolg van de reclame wordt het nummer in Nederland opnieuw uitgebracht. Ze scoort een nummer één hit. In 1998 wordt haar nummer
Ain’t Got No - I Got Live gebruikt in een spot voor verzekeraar
Amev.
Voor Nina zelf een geschenk uit de hemel. Ze is aan het eind van haar leven aan lager wal geraakt en slijt haar laatste levensjaren in Nijmegen en een klein dorpje in Frankrijk. Dankzij de royalties kan ze nog enigzins in haar levensonderhoud voorzien.
The Clash, Should I stay or should I go, Levi's 501
Het nummer Should I stay or should I go van de Engelse band
The Clash werd in 1991 gebruikt in een commercial voor spijkerbroekenfabrikant
Levi's 501. Het leverde The Clash in Nederland een top 10 hit op en nieuwe bekendheid voor de voormalige punkband, die inmiddels al uit elkaar was. De band brak aan het eind van de jaren zeventig door met de punkrock klassieker
London Calling, het hoogtepunt van hun roem.
Drank en reclame, Martini en Grolsch
Een verhaal apart, drank en reclame.
A night like this van
Caro Emerald werd ingezet in de campagne voor
Martini. Daarvoor had ze op eigen kracht al een hit weten te scoren met
Back it up. Biermerk
Grolsch dat al sinds "mensenheugenis" reclamecampagnes voerde onder de titel "Vakmanschap is Meesterschap" maakte gebruik van de klassieke thema's uit De Vier Jaargetijden van Vivaldi. In de negentiger jaren werd dit pad verlaten en werd gekozen voor een wat meer populairder image in de lounge hoek, die op dat moment populair was. Kerry Norten zong nu de Grolschmuziek in. De Londense zangeres had al zangaspiraties, het Nederlandse platenlabel NRGY Music was onder de indruk van haar stem en uitstraling na het zien van de bierspot en boden haar een contract aan. Voor drank zonder alcohol is er ook zeker een markt onder de artiesten:
Gabriel Riosbrak, dankzij de commercial voor
Appelsientje door, omdat in het betreffende sterspotje zijn hit
Broad Daylightten gehore werd gebracht.
Nike, Elvis, Junkie XL, A Little Less Conversation.
In 2002 remixte dj
Junkie XL (alias Tom Holkenborg) voor de reclamecampagne van de
Nike Football World Cup, een oude hit van Elvis Presley, getiteld A little Less Conversation. Hij scoorde hiermee bijna over de hele wereld een hit. Een bijzondere combinatie: Elvis kwam hernieuwd in de belangstelling maar ook Junkie XL raakte wereldwijd beroemd. In meer dan 20 landen werd dit nummer een no. 1 hit. Het nummer kon nog net toegevoegd worden aan de cd ELV1S 30 #1 Hits, released in oktober 2002.
Muziek terugvinden uit de Sterreclame
Er is een enorme vraag naar de liedjes en songs die gebruikt zijn in de
Sterreclame en
sterspotjes. De
Ster komt hier tegenwoordig aan tegemoet op hun site. Daar kun je de button
Muziek in de reclame aanklikken. Kun je vervolgens opzoeken welke liedjes zijn gebruikt in welke commercial. Alles gerubriceerd onder de betreffende producten en rubrieken. Tevens kun je er het gewenste reclamespotje bekijken.