Theaterrecensie: Karin Bloemen over de Carré diva

Theaterrecensie: Karin Bloemen over de Carré diva Karin Bloemen is niet meer weg te denken uit de Nederlandse theaters, want ze heeft een eigen stijl die bij allerlei leeftijdscategorieën op prijs gesteld wordt. Een prachtige stem, humor, zelfspot en gevoel voor timing … Karin Bloemen draait samen met Cor Bakker de show over de diva’s die door al die 125 jaar Carré voorbij zijn gekomen.

Karin Bloemen

Actief vanaf 1983 weet deze rasartieste met volledig gezin, met opgroeiende kinderen, als achterban het iedere keer weer voor elkaar te krijgen om een show neer te zetten die iets toevoegt aan hetgeen ze al gedaan heeft. De Pisuisseprijs die ze jaren geleden heeft mogen ontvangen, is niet aan de verkeerde uitgedeeld. Haar shows hebben iedere keer weer iets vernieuwends en dat maakt dat het een goed bezochte artieste is en de theaters haar graag ontvangen.

Diva’s van Carré op tournee

De show die ze samen met Cor Bakker neer zet is er een van ruim 1,5 uur aangesloten muziek, humor, zelfspot en een soms een vleugje sarcasme. Nooit echt schofferend, of het moet zijn dat Karin Bloemen er mee weg komt.

Marlène Dietrich en andere grote sterren

Ze bezingt de grote diva’s en divo’s (grappig … de mannelijke versies) van 125 jaar Carré op een manier die recht doet aan de artiest. Waarbij het bij de in 1992 overleden Marlène Dietrich begint, alleen op 70 jarige leeftijd en waar ze een act maakt van haar opkomst. Maar niet op een vervelende manier, de dame werd nu eenmaal tot op hoge leeftijd aanbeden.
Maar in Carré kunnen natuurlijk de grote cabaretiers niet ontbreken en zo zingt ze een liefdesliedje van Toon Hermans, imiteert ze wonderbaarlijk goed Herman van Veen en laat ze zich met haar voluptueuze lichaam schaamteloos van een stoel glijden als Brigitte Kaandorp die een verrekte rottig leven heeft.
De grote musicals die ook dit Amsterdamse theater hebben aangedaan neemt ze in een medley mee en deze medley varieert van Cats tot My Fair Lady tot Les Miserables of Fidler on the Roof. Ze neemt daar weinig tijd voor en op zich begrijpelijk, het zijn er zoveel. Maar omdat de musical sinds de jaren 90 van de vorige eeuw zo populair in Nederland is, had daar iets meer aandacht naar uit mogen gaan. Echter, hetgeen ze lat zien wordt met veel respect gebracht.

Nederlands welvaren

Er is ook ruimte voor de Nederlandse smartlap en hoewel sommige artiesten hier de neus voor ophalen, laat Karin Bloemen verschillende nummers voorbij komen. Wijlen grant dame Conny Stuart komt aan bod evenals de minutenwals van Jasperina de jong. Een nummer waar menigeen de tong over zou breken, maar Karin Bloemen niet. En natuurlijk mag er geen Nederlandse rap ontbreken en ze zingt op een grappige manier een oud nummer op een Ali B-achtige manier.

Amerikaanse artiesten

Hoewel ze aangeeft lang niet al die internationale artiesten in Carré te hebben gezien, ze heeft het wel ingehaald in New York en Los Angels, roept ze er toch een paar op. De graadmagere inmiddels overleden Sammy Davis jr. met zijn superieure BoJangles en Bette Midler met haar humor en The Rose uit de film rond Janis Joplin. Een nummer wat kippenvel geeft, ook als Karin Bloemen het zingt.

Concluderend

Een frisse show met herkenbare muziek voor een gemêleerd gezelschap van 20 jaar tot 80 jaar. Goed gespeeld door Cor Bakker en gezonden en aan elkaar gepraat door Karin Bloemen op haar zo typische humorvolle manier. Ook als je niet specifiek fan ben van Karin Bloemen kan je nog steeds genieten van mooie muziekstukken op een respectvolle manier gebracht. Gebracht door deze Hollandse diva, met een mooie ondersteuning in de vorm van Cor Bakker op de vleugel.
© 2013 - 2024 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.