recensieRecensie musical Sunset Boulevard
Dat theaterproducent Joop vd Ende garant staat voor grootschalige en professioneel opgezette musicals is een gegeven en dus kan je met een gerust hart gaan kijken naar zo’n musical, zeker als de muziek van Andrew Lloyd Webber is. Maar hoe de musical daadwerkelijk in de praktijk is, zie je pas als je het in de zaal mee maakt.
Het verhaal
Het verhaal draait om een in verval geraakte stomme film actrice Norma Desmond en de schrijver Joe Gillis. Joe komt niet aan werk en raakt onbedoeld in contact met de op leeftijd zijnde actrice Norma Desmond. Een dame die teruggetrokken in een theatrale woning aan Sunset Boulevard leeft met haar butler Max. Zij wil met een script haar terugkeer in het nieuwe filmtijdperk realiseren en Joe heeft geld nodig.
Hij gaat haar slechte filmscript herschrijven en krijgt daarvoor betaald. Daarnaast wordt ze op de veel jongere Joe verliefd en speelt hij de gigolo. Zijn hang naar de realiteit, zijn vrienden in de studio en het willen hebben van jongere mensen om hem heen, maakt dat hij regelmatig de studio’s op zoekt. Dit tot ongenoegen van Norma.
Als de jonge aankomend schrijfster Betty Schaeffer Joe’s hulp inroept voor haar eerst script wordt hij langzaam verliefd op haar. Dit valt samen met het afleveren van het script van Norma bij de Paramount studio’s waar ze eerder lachwekkend wordt ervaren, dan dat ze nog op haar zitten te wachten.
Dan blijkt dat butler Max – een voormalig regisseur die Norma groot gemaakt heeft – de legende hoog houdt, haar fanmail stuurt en zijn eerste liefde Norma blijft koesteren. Ondanks de vele mannen die hem opgevolgd zijn.
Als Joe er voor zichzelf uit is en met Betty verder wil geeft hij dit aan bij Norma, die helemaal in paniek is. Vervolgens wil ze haar polsen doorsnijden en als Joe dit hoort gaat hij opnieuw naar haar toe, is eerlijk over de fanmail (die geen echte fanmail is), dat Paramount niet op haar zit te wachten en dat ze als 50 jarige vrouw zich ook als 50 jarige vrouw moet gedragen en geen 20 jaar meer is.
Deze afwijzing accepteert ze niet en ze schiet hem dood.
Als ze door de politie wordt opgepakt, regelt Max dat ze een theatrale aftocht – in de schijnwerpers – kan maken. Even is Norma weer terug in het stoplicht.
Recensie
Hoofdrolspelers
Het verhaal zit zondermeer goed in elkaar en hoofdrolspelers Simone Kleinsma en Pia Douwes (afwisselend de rol van Norma Desmond) staan garant voor goed acteerwerk en zang. Persoonlijk heeft Pia iets meer het theatrale van Norma Desmond.
Antonie Kamerling speelt Joe en zijn acteerwerk is zondermeer goed, maar zijn stem is minder van kwaliteit, maar gezien zijn rol waar hij ook de verteller is, is dit niet storend voor het verloop van de musical. Maike Boerdam speelt Betty Schaeffer en is een verademing op het toneel. Ze speelt haar rol ‘fris’ als de rol van Betty Schaeffer gespeeld moet worden. Max wordt gespeeld door Peter de Smet en hoewel hij een rol heeft waarmee hij op de achtergrond steeds aanwezig is, schiet hij duidelijk te kort als hij met zijn zang even naar de voorgrond wordt gehaald.
Achter de schermen
De muziek is bekend en Andrew Lloyd Webber staat voor een bepaald type muziek, het is mooi of afschuwelijk. Veel meer smaken kent zijn muziek niet en weet je dus op voorhand.
Al met al heeft regisseur Paul Eenens een goede musical neergezet, met mooie decors die perfect in elkaar overlopen en een theatrale belichting. Neemt niet weg dat de stemmen in kwaliteit en volume sterk uiteenlopend zijn. Zo sterk dat het opvalt en de aandacht trekt en dat is volgens mij nou net niet de bedoeling.