Enkele tips voor songwriting
Er is iets magisch omtrent songwriting. Hoe weet je waar naartoe? Hoe weet u of uw lied goed is? Een lied dat uitdrukt wat je voelt is een goed nummer, zelfs als niemand anders er zo over denkt. Een lied dat je gedachten en gevoelens uitdrukt op een manier die andere mensen bereikt, is echt een heel goed nummer!
Hoe begin je eraan
Goede songwriters gebruiken songcraft om hun liedjes
emotionele kracht te geven en hen onvergetelijk te maken. Maar hoe begin je eraan? Dit kan één van de moeilijkste taken zijn in songwriting - aan de slag gaan! En het is ook een van de meest belangrijk taken, want als je goed begint, zal je het een pak makkelijker hebben gedurende de ganse lijn van songwriting. Als je éénmaal voorbij dit punt bent, zal een lied de neiging hebben zichzelf te dicteren. Maar wat komt op de eerste plaats? Lyrics, melodie of akkoorden? Het antwoord is ... geen van allen!
Wat wel super belangrijk is, is natuurlijk de
titel. Als je over muziek praat, is de titel allesomvattend. Begin uw song met een titel die je aanspreekt. Iets dat je zegt: "Ik heb zin om hier meer over te weten!" Want als jij het wilt weten, zullen anderen het ook willen weten. De titel is de lijn die iedereen zich herinnert. Meest belangrijk: Het gaat om de boodschap van het lied te definiëren.
Dus begin rond te kijken voor goede titels die emotionele energie voor je hebben. Actie woorden, beelden of korte zinnen maken goede titels. Aandachttrekkende krantenkoppen zijn vol goede titels. Of probeer te luisteren naar jezelf. Een andere manier is schrijven of typen zo snel als je kunt, probeer niet na te denken of reeds te oordelen. Eenmaal dat je klaar bent, kan je terugblikken op je tekst en nagaan of je goede zinnen kunt vormen. Als je luistert naar andere mensen, naar de televisie of een tijdschrift leest, zijn er wel altijd zinnen of woorden die je aandacht zullen trekken.
Hoe een titel een lyric wordt
Eénmaal een goede titel gevonden, gaan we over in het schrijven van de lyric. Ga na wat je meer zou willen weten over de titel. Het hoeft niet percé iets te zijn wat je reeds beleefd hebt, maar wat je boeit of hoe jij je erbij voelt. Dit is hoe songwriting (of het schrijven van poëzie) je leert over jezelf. Een lied is een proces van ontdekking!
Maak een lijst van woorden, zinnen of afbeeldingen gesuggereerd door de titel. "California Girl" laat me uiteraard denken aan de zon, golven, warmte, zee, paradijs, het strand, zand, enz. Nadat u een lijst met verwante woorden hebt gemaakt, maak je een lijst van contrasterende woorden, zinnen en beelden, degenen die elkaars tegenpolen zijn van degenen die in uw eerste lijst. Mijn lijst zou bestaan uit: koud, nacht, donker, verdriet, verlies, eenzaam, etc. Dit is een soort van vrije-associatie spel. Wees niet oordelend, gewoon opschrijven wat er in je opkomt.
Structuur van een nummer
Voordat je verder gaat, is het zinvol vertrouwd te raken met een zeer belangrijk aspect van songwriting: nl. de structuur van een nummer. De meest voorkomende hedendaagse structuur van een nummer is vers / refrein / couplet / refrein / bridge / refrein. Luisteraars vinden dit een leuke vorm van muziek omdat er voldoende herhaling is en toch nog genoeg variatie om hen geboeid te houden. Het geeft je als songwriter eveneens de kans op emotionele dynamiek toe te voegen aan je liedje.
Hier zijn enkele nuttige definities voor het begrip van
structuur van een nummer:
- Couplet: De coupletten vertellen met een andere melodie het verhaal rondom het refrein in een wat rustiger tempo. Gedurende de coupletten wordt het duidelijk hoe de schrijver op de tekst van het refrein is gekomen.
- Refrein: Het refrein herhaalt zich en is dat deel wat door veel mensen meegezongen kan worden. De tekst van het refrein is dan vaak ook dezelfde. Het refrein omvat dan ook het kernonderwerp van het lied.
- Bridge: Het stuk kale muziek op de maat van het refrein of couplet duurt vaak 2x8 tellen of een veelvoud daarvan.
- Intro/Outro: De muziek begint reeds voor er gezongen wordt. Dit wordt de intro genoemd. De outro is meestal een opvallend slot waarmee het lied eindigd: Dit kan een explosie zijn of een duidelijke slotzin, of gewoonweg een herhaling van het refrein die traag vervaagt (fading).
Schrijf een goede tekst door te oefenen op hits
Veel onervaren songwriters beginnen met het schrijven van een tekst die er uitziet als een gedicht, compleet met mooie versjes en een regelmatige zing-lied meter. Maar zulke teksten werken niet op de dag van vandaag. Neem een kijkje naar de teksten van enkele recente hits in dezelfde stijl als u zou willen schrijven. Wat je uiteindelijk krijgt, lijkt meer op een wenskaart of een kinderversje dan een lang gedicht. Dus, hier is een suggestie: start vertrouwd te raken met succesvolle, eigentijdse hit melodieën.
Probeer zelf een ander titel te verzinnen voor een hit en de tekst aan te passen door een lijst te maken met verwante woorden en zinnen. Probeer niet onnodig rijmpjes te verzinnen maar schrijf neer wat je voelt om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen naar je luisteraar. Heb je éénmaal het refrein, probeer dan de vers op dezelfde manier te schrijven.
Je hoeft geen lineair verhaal te vertellen, maar er moet wel enige ontwikkeling in zitten. En vergeet niet, de luisteraar weet helemaal niets over uw situatie of over jou. Hier zijn enkele vragen die u antwoord in uw verzen: Wat voel je? Over wie gaat het? Wat is het probleem? Hoe gaat u dit oplossen? Hoe begon het? Hoe denk je dat het zal eindigen?
Het schrijven van een melodie
Schrijf je een melodie van je eigen teksten, gebruik dan je natuurlijk ritme en toonhoogte zoals een ingesproken tekst. Hier is hoe je het doet ... Probeer het lezen van de volgende zin hardop in een normale stem: "Ik hou niet meer van je". Lees het opnieuw en leg er meer emotie in: "Ik hou niet meer van je". Merk op hoe het ritme en de toonhoogte van normale spraak begint te veranderen indien je er meer emotie in de tekst legt. Nu, lees de zin nogmaals en maak de hoge noten nog hoger en de lage tonen nog lager en kijk of je de tekst kan veranderen in een melodie.