InfoNu.nl > Muziek en Film > Televisie > Waar ga jij naartoe vandaag? - Muziek in NS-reclames

Waar ga jij naartoe vandaag? - Muziek in NS-reclames

Waar ga jij naartoe vandaag? - Muziek in NS-reclames Met het thema ‘Waar ga jij naartoe vandaag?’ zijn vanaf medio 2014 vijf commercials van de Nederlandse Spoorwegen op de televisie te zien. In de reclamespotjes waarin de reiziger centraal staat wordt gewezen op het bestaan van verschillende abonnementsvormen. Elke commercial vertelt zijn eigen verhaal en wordt van begin tot eind ondersteund door een lied dat bij het filmpje past. Op 28 augustus 2017 is aan de serie een zesde commercial toegevoegd met twee mannen uit een bejaardentehuis met de namen Hendrik en Fons.

Muziek leidraad in NS-reclames

Na diverse commercials met het duo Nick en Simon in de hoofdrol lanceert de NS vanaf medio 2014 een nieuwe serie. Met behulp van het onafhankelijke reclamebureau N=5 komen de Nederlandse Spoorwegen met een zestal nieuwe reclames waarin de mooie kanten van het reizen met de trein worden vertoond. In alle commercials wordt gebruik gemaakt van passende muziek.

‘Waar ga jij naartoe vandaag?’

Het overkoepelende thema van de serie is ‘Waar ga jij naartoe vandaag?’. Kenmerkend voor de commercials, met titels als ‘Pianoman’, ‘The first day’, ‘De wals’, ‘Jongetje’ en ‘Hondje’, is dat ze worden ondersteund door muziek van Billy Joel, Bright Eyes, Leonard Cohen, Bob Dylan, Charly Luske en Jacques Dutronc.

Piano Man – Billy Joel

Van Billy Joel verschijnt in 1973 het nummer Piano Man. De pianist in dit nummer is de muzikant die ’s avonds in een bar de regelmatig terugkerende gasten moet vermaken. Hij laat de mensen meezingen en hun dagelijkse beslommeringen vergeten.

In juni 2014 is de eerste NS-commercial te zien met het thema ‘Waar ga jij naartoe vandaag?’ Een jongeman verlaat zijn huis, doet zijn oordopjes in (hij luistert naar Piano Man), fietst naar een station ergens in West-Friesland en hij pakt in Haarlem de trein naar Rotterdam. Eenmaal in Rotterdam aangekomen neemt hij duidelijk in een impuls de trein naar Londen waar hij later een taxi neemt naar Ricky’s Pianobar. In deze bar speelt een pianist het nummer Piano Man.

Deze reclamespot wil het gevoel geven dat je zo nu en dan de dag moet plukken en op reis naar een willekeurige bestemming kunt gaan. Opvallend detail: deze reclame laat zien dat vertragingen geen ongewoon verschijnsel zijn; de trein naar Rotterdam van 10.29 uur heeft vijf minuten vertraging.

First day of my life – Bright Eyes

De Amerikaanse ‘alternative rock band’ Bright Eyes bestaat uit de vaste leden Conor Oberst en Mike Mogus. Midden jaren negentig verschijnt het eerste werk van de groep maar het meeste succes hebben ze met het in 2005 uitgebrachte album I’m wide awake, it’s morning. Eén van de nummers hierop is First day of my life dat, behalve in een commercial voor de NS, tevens wordt gebruikt in twee speelfilms (o.a. The bubble) en in een aflevering van de Amerikaanse comedyserie Chuck.

In de commercial die het bestaan van de NS-Business Card moet promoten en waarin First day of my life wordt gebruikt, zien we een alleenstaande vader met twee jonge kinderen. Vanaf het opstaan gaat er van alles mis: in de badkamer, in de keuken, onderweg op de fiets. Als hij de kinderen bij school heeft afgezet en doorgaat naar zijn werk komt hij op Den Haag HS in een volle treincoupé. Tegenover een jonge vrouw is nog plaats maar als hij daar zit gooit hij tot overmaat van ramp zijn koffiebeker om. Het contact tussen de twee is dan gemaakt en aan het eind zien we dat de vrouw wegfietst en nog even naar de man zwaait.

Take this Waltz – Leonard Cohen

Take this Waltz is een lied van de Canadese zanger en componist Leonard Cohen (1934-2016). Oorspronkelijk staat het op Poets in New York, een album met liedjes van meerdere artiesten die zijn opgedragen aan de Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca. In een afwijkende versie met viool en zang van Jennifer Warnes komt het op Cohen’s album I’m your man in 1988 te staan. De tekst van Take this Waltz is een vrije vertaling in het Engels door Cohen van één van Lorca’s gedichten.

De commercial die in het najaar van 2014 voor het eerst is te zien in het kader van NS International heeft als motto ‘De mooiste Europese bestemmingen’. De treinreis van een oudere dame gaat naar Wenen waar ze een emotioneel weerzien heeft met een oude vriend. In haar handbagage heeft ze een boek dat ze tijdens de reis inkijkt. Voorin het boek staan enkele regels, ondertekend met ‘Dein Christoph’. Eenmaal in Wenen gaat ze doelgericht naar een antiquariaat waar ze bij binnenkomst Christoph meteen herkent. Gelukkig voor de vrouw herkent hij haar ook, waarna ze elkaar omarmen en een dansje maken.

I want you – Bob Dylan

In juni 1966 verschijnt van Bob Dylan het nummer I want you als voorloper van zijn album Blonde on Blonde. Het lied is daarna al meer dan dertig keer door andere artiesten opgenomen, waaronder een Nederlandse vertaling van Herman van Veen op diens tweede album in 1969.

In de NS-commercial ‘Jongetje’ wordt I want you gebruikt. We zien een jongetje dat geobsedeerd is door treinen. Tijdens het eten kijkt hij op zijn horloge en loopt van tafel weg om precies op tijd de trein langs zijn huis voorbij te zien komen. Zijn ouders hebben een auto en hij heeft nog nooit in een trein gezeten. Om toch een keer met de trein te kunnen reizen verstopt hij de autosleutel van zijn moeder. Deze legt hij pas weer terug in haar tas als hij met een tevreden blik naast haar in de trein zit.

NS maakt deze commercial om jonge ouders te wijzen op Kids Vrij waarmee kinderen van vier tot en met elf jaar op hun eigen OV-chipkaart gratis met hen kunnen meereizen, onder het motto ‘Met de trein gaat een wereld voor ze open’.

I will wait for you – Charly Luske

In de commercial met het thema ‘De trein brengt je bij elkaar’ zien we een jongeman die met een hondje vanaf station Den Haag Centraal onderweg is naar een afspraak met een jongedame... met eveneens een hondje. Zowel de jongelui als de hondjes kunnen het goed met elkaar vinden.

In deze NS-commercial is de Nederlandse zanger Charly Luske te beluisteren. Het nummer in deze reclame is I will wait for you dat in de jaren zestig door tientallen zangers en zangeressen is opgenomen. Het lied van componist Michel Legrand is afkomstig uit de Franse musical ‘Les parapluies de Cherbourg’ uit 1964 en heet oorspronkelijk Je ne pourrai jamais vivre sans toi. De Engelse tekst is van de Amerikaanse tekstschrijver Norman Gimbel.

Le Responsable – Jacques Dutronc

Op 28 augustus 2017 is de zesde commercial voor het eerst op de televisie te zien. Onder het motto ‘Wat houdt je tegen?’ zien we twee oudere mannen, genaamd Hendrik en Fons, die in het bejaardentehuis aan het ontbijt snode plannen blijken te hebben. Ze sluipen het tehuis uit en gaan vanaf station 's-Hertogenbosch op stedentrip naar Parijs.

De boodschap van de nieuwste NS-campagne is nieuwe mensen ontmoeten, oude vrienden bezoeken, inspiratie opdoen of iemand verrassen. Oftewel, stel niet langer uit waar je zin in hebt.

De muziek die in deze commercial is te horen is van Jacques Dutronc. De Franse zanger heeft in de zomer van 1968 in ons land zijn bekendste hit met Il est cinq heures, Paris s'éveille. Een jaar later komt hij nog eenmaal terug in de Nederlandse Top 40 (tot nummer 29) met Le Responsable. Het nummer dat in muzikaal opzicht enigszins doet denken aan I can't get no satisfaction bestaat eveneens in een Engelse versie uit 2011 van de Britse muzikant Miles Kane.
© 2015 - 2017 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieThe Freewheelin’ Bob Dylan - Bob DylanIn mei 1963 verscheen de tweede lp van Bob Dylan, getiteld ‘The Freewheelin’ Bob Dylan’. Met dit album beleefde hij zijn…
Cubaanse Cha cha chaDe schepper is Enrique Jorrin, en de dans werd ontwikkeld vanuit de mambo. De dans werd voor het eerst gezien in 1950 in…
Online gratis bladmuziek voor de pianoWie goed zoekt op het internet, vindt veel websites die gratis bladmuziek aanbieden voor de piano. Omdat er zo veel site…
Gratis muziek luisteren met SpotifyWat is Spotify? Spotify is een online muziek-stream programma. Via Spotify heeft men toegang tot een database van miljoe…
Effectiviteit van reclameReclame is iets waar iedereen mee wordt geconfronteerd. Het is niet meer uit ons leven weg te denken. Buiten komen zonde…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Take_This_Waltz
  • https://en.wikipedia.org/wiki/First_Day_of_My_Life_(Bright_Eyes_song)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/I_Want_You_(Bob_Dylan_song)

Reageer op het artikel "Waar ga jij naartoe vandaag? - Muziek in NS-reclames"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Aukje Timmerman, 03-09-2017 17:10 #6
Ik zou graag willen weten wie de acteurs zijn in de recente NS-spot die van de oude mannen
die nog wat leuks willen beleven. Ik vind die namelijk zo geweldig mooi. Reactie infoteur, 06-09-2017
Dat is bij ons helaas niet bekend.

vriendelijke groeten

Monique, 31-08-2017 19:03 #5
De acteur die 1 van de oudere mannen in deze commercial speelt, lijkt als twee druppels water op Donald Sutherland. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat hij het ook echt is, kunnen jullie daar een antwoord op geven? Alvast mijn hartelijke dank. Reactie infoteur, 01-09-2017
Ja, dat was ook mijn reactie toen ik de commercial voor het eerst zag. Maar ik heb niet gehoord dat de echte Donald Sutherland daadwerkelijk heeft meegespeeld.

Joos Bijlsma, 06-02-2017 20:37 #4
Ook de nieuwste NS reclame is weer geweldig! Het hondje steelt je hart. Ook de mensen in het filmpje zijn leuk. Een plezier om naar te kijken.
Joos Bijlsma

Fam Mennes, 03-11-2016 21:08 #3
Prachtige combinaties bij de commercials. Wij zien ze allemaal graag.
Groetjes

H. Versteeg, 02-11-2016 15:17 #2
Ik zou graag zien dat er een ns reclame met het nummer Everybody hurts van R.E.M. wordt
gemaakt. Met een mooi filmpje erbij zou het vast een kandidaat voor de beste reclame van het jaar kunnen worden.
Groetjes H.Versteeg

Nico Teengs, 07-10-2016 13:46 #1
Vooral die naar Londen, zou meteen in willen stappen. Bravo.
Ps die langs de Rijn ook.
Groet

Infoteur: Molleke
Laatste update: 09-09-2017
Rubriek: Muziek en Film
Subrubriek: Televisie
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 6
Schrijf mee!