Hunted: Nederlanders op de vlucht voor een opsporingsteam
In het televisieprogramma Hunted dat van 2016 tot en met 2019 op NPO 3 is uitgezonden moeten gewone Nederlanders gedurende 21 dagen uit handen van een fictieve geheime dienst zien te blijven. Deze dienst onder leiding van een voormalig politiecommissaris bestaat uit personen met de nodige ervaring bij politie, defensie, bedrijven en financiële instellingen. Dit team stuurt op zijn beurt de zogeheten hunterteams aan om de voortvluchtigen op te sporen. Het programma laat zien dat anno 2019 ieder mens als gevolg van beveiligingscamera’s en het gebruik van moderne communicatiemiddelen overal sporen achterlaat.
Kun je zomaar verdwijnen?
In het AVROTROS-televisieprogramma
Hunted slaan gewone Nederlanders letterlijk op de vlucht. Hun opdracht is om binnen Nederland 21 dagen lang uit handen te blijven van een team van opsporingsspecialisten. Maar hoe blijf je in Nederland onzichtbaar? En kun je zomaar een tijdje verdwijnen? De grote vraag is of de voortvluchtigen erin slagen drie weken lang onder de radar te blijven in een land dat volhangt met beveiligingscamera’s in de binnensteden, bij pinautomaten, bij tankstations en op snelwegen. Het programma wil inspelen op de steeds meer vervagende grens tussen privacy en veiligheid. Degene die 21 dagen uit de handen van het hunterteam weet te blijven wordt uitgeroepen tot winnaar.
Vier series
De eerste serie van
Hunted is in het najaar van 2016 uitgezonden; winnaar in dat seizoen is Evert Kramer. Een jaar later volgt een tweede serie (winnaar Omar Abdelkarim) en weer een jaar later een derde serie (winnares Sophie Goderie). De vierde serie in 2019 kent voor het eerst twee winnaars, het duo Juul Kennis en Koen Vinken.
Hunted, met wisselend twaalf of veertien deelnemers, trekt na 29 afleveringen in vier series gemiddeld 720.000 kijkers. Onder de deelnemers bevinden zich in de vier series in totaal elf solisten en twintig duo's.
We laten sporen na via telefoon, pintransacties en computers
We laten in het dagelijkse leven de meeste sporen na via telefoon, geldtransacties en computers. Het overgrote deel van de Nederlanders heeft een mobiele telefoon en is daar minimaal drie uur per dag op actief en we zitten dagelijks gemiddeld twintig minuten op social media. In 2018 waren er in ons land ruim 3,93 miljard pintransacties. Al deze acties kunnen bij een onderzoek worden nagetrokken.
Nederlanders op de vlucht
Alle Nederlanders die in
Hunted voortvluchtig zijn krijgen speciaal voor hun vlucht een bankpas met een tegoed van € 500 en een daglimiet van € 100. Als een voortvluchtige hiermee pint bij één van de pinautomaten in ons land komen de beelden hiervan via politie en de officier van justitie rechtstreeks binnen bij het opsporingsteam. Eigen geld meenemen is niet toegestaan.
Bron: 422737, Pixabay De hunters en het hoofdkwartier
In de Nederlandse versie van het van oorsprong Britse programma worden de hunters, drie mannen en drie vrouwen, ingezet bij de jacht op de voortvluchtigen. De hunterteams, bestaande uit ex-militairen, ex-politieagenten, een misdaadjournalist en een bedrijfsrechercheur, krijgen hun informatie vanuit het hoofdkwartier. De hunters moeten de voortvluchtige Nederlanders opsporen en te pakken zien te krijgen.
Sander Schaepman
Het opsporingsteam van het hoofdkwartier bestaat uit een groep van zeven specialisten met de nodige ervaring bij politie, defensie en in de particuliere sector. De rechercheurs, de analisten en hun assistenten staan onder leiding van Sander Schaepman.
Schaepman is een voormalig politiecommissaris en als hoofd van rechercheafdelingen verantwoordelijk voor onder andere opsporingen. Sinds 2008 is deze personal trainer en expert op het gebied van veiligheid eigenaar van Schaepman Consult. Om uit de handen van de hunters te blijven moet volgens Schaepman de voortvluchtige beschikken over voldoende discipline om niet terug te vallen in de dagelijkse communicatie via social media en alert zijn op opvallende, afwijkende bewegingen in zijn of haar omgeving. Scherp zijn en scherp blijven is belangrijk. Het gevaar ligt wel op de loer dat je er paranoïde van wordt omdat je in iedereen een lid van het opsporingsteam kunt gaan zien.
‘Verbazingwekkend wat je ziet als je kijkt’.
Schaepman Consult, Coaching & Training
Het opsporingsteam
Welke specialisten zitten er nog meer in het opsporingsteam?
- Marcel van de Ven, chef recherche, is in het kader van de Unit Specialistische Operaties Tactisch Team in veel landen werkzaam in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit. Vervolgens geeft hij leiding aan afdelingen gericht op forensische opsporing en zedenzaken en is hij onderhandelaar bij ontvoeringen en gijzelingen.
- Jolanda Maliepaard en Saskia de Jong zijn beiden tactisch rechercheur in het hoofdkwartier. Jolanda houdt zich in het dagelijks leven als particulier onderzoeker bij een recherchebureau bezig met onder meer fraude- en alimentatiezaken en Saskia met (strafrechtelijk) financieel onderzoek in binnen- en buitenland. In Hunted zet een tactisch rechercheur de feiten op een rij en bepaalt na analyse welke stappen vervolgens genomen moeten worden. Volgens De Jong wordt een voortvluchtige kwetsbaar zodra hij pingedrag vertoont, telecommunicatie gebruikt en in contact treedt met de buitenwereld.
- Yonathan Klijnsma is digitaal rechercheur en werkzaam op het gebied van computer- en netwerkbeveiliging. Een digitaal analist onderzoekt laptops, camera’s en telefoons op info over bepaalde personen. De voortvluchtige in Hunted moet naar zijn idee goed nadenken over de apparaten die hij gebruikt.
- Elsine van Os is profiler en probeert in die hoedanigheid het onderzoek in een bepaalde richting te sturen. Op basis van het profiel van een voortvluchtige tracht ze hem of haar ‘uit de tent te lokken’.
- Joep Gregoire, een voormalige marineofficier, is tactisch analist binnen het team. Een tactisch analist verzamelt zoveel mogelijk informatie en bekijkt of daarin patronen of verbanden zijn te herkennen.
Bovengenoemde specialisten hebben meegewerkt aan het eerste seizoen van
Hunted in 2016. Het is mogelijk dat in latere seizoenen de samenstelling van het team wijzigingen heeft ondergaan.
Hunted, een productie van Endemol Shine
Hunted is bedacht door Endemol Shine. Het van oorsprong Britse programma is aan een aantal landen doorverkocht. In april 2016 wordt een Spaanse versie van het programma gemaakt onder de titel
La huida (De ontsnapping) en vanaf september 2016 wordt onder de naam
Okhota een Russische bewerking uitgezonden. Behalve aan Nederland is het programma ook doorverkocht aan China, Denemarken en de Verenigde Staten.
Channel 4
In Groot-Brittannië werd
Hunted uitgezonden bij de publieke omroep Channel 4. In de Britse versie moesten de kandidaten 28 dagen uit handen van ‘de alwetende en allesziende hunters’ zien te blijven. Alle deelnemers aan
Hunted hadden tijdens de opnames van het programma de contacten uit hun dagelijkse leven verbroken waardoor ze geen beschikking hadden over telefoon, internet, bankpassen of creditcards en evenmin in contact hebben kunnen treden met familie en vrienden.
Deelname aan het realityprogramma is niet geheel zonder risico. Eén van de winnaars, Emily Dredge, verklaarde na het programma hulp te hebben gezocht bij een therapeut om van haar paranoïde neigingen - paniekaanvallen en slapeloze nachten - af te komen.
AVROTROS
De reallife-spelshow
Hunted wordt van 2016 tot en met 2019 in de maanden oktober en november uitgezonden door AVROTROS. Van deze vier seizoenen heeft de voorlaatste aflevering van het vierde seizoen op 18 november 2019 de hoogste kijkdichtheid met 968.000 kijkers.