recensieRecensie theatershow van Sara Kroos in ‘Voor de leeuwen’
Hoewel Sara Kroos nog een jonge dertiger is op het moment van haar show ‘Voor de leeuwen’, is het eigenlijk ook al een beetje een oude rot in het vak. Sara Kroos heeft al vele theatershows op haar naam staan, begonnen toen ze 18 jaar was, en langzaam is ze van een grof gebekte comédienne naar een allround theaterdier aan het transformeren.
De show ‘Voor de leeuwen’
Sara Kroos staat bekend om haar grove taalgebruik en niet dat dit in het verleden storend is geweest, een aantal grappen werden wel leuker door dat grof verbaal geweld. ‘Voor de leeuwen’ is een allround show met twee muzikanten die af en toe een nummer meespelen en soms tijdens de voorstelling voor wat extra effect zorgen.
Maar eerst en vooral staat Sara Kroos alleen op het toneel, of eigenlijk zit ze ook een groot gedeelte. De show, zo werd deze ook al aangekondigd, is interactief en ze haalt met name de voorste rijen van het publiek min of meer in haar show. Vraagt over lokale zaken, wat persoonlijke aspecten waar ze in haar show wat mee kan en dat maakt de show heel bewust speels. Iedere voorstelling is op deze manier ook net weer even anders.
Partner
Zoals bij de meeste partners van cabaretiers neemt Sara ook haar eigen partner ‘mijn vrouw’ zoals ze haar noemt, op de hak. Sara kan erg plastisch uitleggen dat zij het mannetje in huis is én wil zijn, om aansluitend te melden dat haar partner nauwelijks borsten heeft. Vervolgens switch ze heel gemakkelijk naar een scene in het damestoilet van een chique restaurant. Daar legt ze haar oor te luister bij de buren. De buren die vreemde geluiden geven en na enig speurwerk komt ze er achter hoe het nu zit.
Uiterlijk vertoon
Zoals altijd laat Sara ook van zichzelf niet veel heel, een panty wordt erg onflatteus door een pantykruis wat enig moment op haar knieën hangt, een strapless beha zakt tot haar kruis, wat weer een ander heel apart effect geeft en een corrigerend onderbroekje wat niet meer kan.
Liedjes
In de voorstelling heeft Sara een aantal liedjes verwerkt die aansluiten bij haar gesproken teksten en veel over liefde, haar liefde, gaan. Maar de liedjes zijn zo geschreven dat iedereen ze zich eigen kan maken. Behalve dat dit handig is, maakt het dat het geen zoetsappige liedjes worden.
De recensie
Achter de schermen
Behalve dat de show uit volledig eigen teksten is opgebouwd, is de regie van Jessica Borst op een heel subtiele manier neergezet. Er is veel op het toneel en toch ook weer niet. De muziek is behalve van Sara Kroos zelf ook van Martijn Breebaart en Ruther Hoorn.
De voorstelling
De voorstelling begint vrij rustig, zelfs een beetje timide voor Sara Kroos. De fakkel in het begin en het eind verandert daar niet veel aan. Maar dat neemt niet weg dat de voorstelling echt op gang moet komen en dit ook doet. Het duurt een klein kwartier als je in haar verhaal zit en ze neemt je moeiteloos mee van de thuissituatie tot de autodealer tot het toilet van een restaurant om uiteindelijk op een begrafenis terecht te komen met een afgezakt kruis. En dit alles dit keer zonder grof taalgebruik. Wat maakt dat Sara enerzijds een stuk volwassener en zelfs volwaardig en anderzijds nog steeds uitermate grappig is.
Haar liedjes zijn mooi van tekst en worden ingetogen gezonden en zo worden serieuze momenten moeiteloos afgewisseld met lekker lachen. Een zeer prettige lach gedurende bijna de hele voorstelling is het resultaat en zeker een volgende stap in het theaterleven van Sara Kroos.