De lege doos van John Lennon: ‘And Your Bird Can Sing’
In de periode na het grote Beatlesucces, toen de vier Beatles hun solocarrière uitbouwden, was John Lennon bijzonder kritisch voor zijn eigen songs uit die periode. ‘And Your Bird Can Sing’ was een song van de LP ‘Revolver’ (1966) en een van de composities die hij inhoudelijk maar niets vond niettegenstaande dit een aanstekelijke, goede popsong is.
Kritisch
Dat
John Lennon niet altijd consequent was met zichzelf is inmiddels wel bekend; Zei
George Martin ooit niet dat John meer van gedachte veranderde dan hij van sokken wisselde? Dat bleek vooral uit zijn kijk op de Beatleperiode. Hetgeen hij voordien knap vond, haalde hij vaak neer achteraf. Veel van de liedjes die hij voor de
Fab Four schreef beschouwde hij als ronduit slechte songs.
Toch kan je een lijn trekken in wat hij goed en slecht vond. De goede nummers stonden inhoudelijk op punt omdat ze steunden op zelfreflectie en dus over zijn persoontje gingen of nummers waarin hij het establishment een hak zette. Inhoud dus. Daar waar hij de songs die goed in het gehoor lagen, een beetje in de trant van
Paul McCartney, en een
nietszeggende tekst hadden, verwierp. ‘And Your Bird Can sing’ behoorde tot de tweede categorie met weliswaar een mooi papiertje, volgens Lennon, dat een voorts lege doos moest maskeren. Voor alle duidelijkheid: John zei dat in een interview met
Rolling Stone in 1970 toen de split nog recent was en hij nog vol wrok zat om het gebeurde.
Over de ontstaansgeschiedenis of de directe aanleiding tot het nummer heeft hij nooit iets gezegd behalve dat de werktitel ‘
You Don’t Get Me’ was en de riff zou geleend zijn van ‘
Sorrow’, een nummer van
The Merseys, een andere Liverpoolse groep. Het schitterende gitaarwerk wordt verwezenlijkt door Paul en George Harrison.
Gissen
Om te weten wat er aan de basis lag van de compositie moet er dus gesteund worden op werken die over de Beatles werden geschreven en hopen dat deze gissingen op de realiteit berusten.
Met een een eerste verklaring komt
Jonathan Gould, auteur van ‘
Can’t Buy Me Love' (2007), op de proppen als hij crooner
Frank Sinatra als inspiratiebron citeert. Deze zanger had nooit van de Beatles gehouden tot hij op een dag ‘
Something’(1969), een compositie van
George Harrison, hoorde en hij besliste er een eigen versie van op te nemen. In een persbericht naar aanleiding van zijn nieuwe televisieshow had hij gezegd dat het programma bestemd was voor al wie de ‘kid singers’ beu waren met hun bossen haar waarin je een krat meloenen kon verstoppen. John Lennon reageerde op een cryptische manier op die provocerende uitspraak in ‘And Your Bird Can sing’: “
You tell me that you've heard every sound there is/
And your bird can swing/ But you can't hear me, you can't hear me” waarop hij zei dat zijn tijd wel zou komen: “
I’ll be round, I’ll be round”.
‘Bird’ was trouwens een van de favoriete Sinatrawoorden en hij gebruikte het om mensen te begroeten. Terwijl anderen zeiden ‘How are you going?’ zei Sinatra: “
How’s your bird?” terwijl dit wel heel vreemd klonk bij vrouwen omdat hij met ‘bird’ dan de baarmoeder bedoelde…
De Stones misschien
Een tweede mogelijke verklaring was de vriendschap tussen de Beatles en de
Rolling Stones. Hoewel er een gezonde rivaliteit tussen beide groepen bestond, schreven ze soms nummers voor elkaar of hielpen elkaar bij een opname. De Beatles vonden soms wel dat de Stones hen achternaliepen en de trend die zij zetten meteen overnamen. Denk bijvoorbeeld maar aan het antwoord van de Stones op ‘
Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’(juni 1967): ‘
Their Satanic Majesties Request’ (foto) werd zes maanden later uitgebracht (december 1967) en bleek duidelijk geïnspireerd door het revolutionaire Beatle-album. Zodoende vonden de Beatles dat de Stones hen wel makkelijk achternaliepen.
Met de regels “
You say you've seen seven wonders and your bird is green/ But you can't see me, you can't see me”, met andere woorden de Stones waren wel goed, maar niet zo goed als de Beatles. ‘Green’ betekent trouwens ook ‘jaloers’. Anderzijds menen sommigen dat deze regels ook kunnen verwijzen naar het marihuanagebruik met
Bob Dylan tijdens hun tweede Amerikaanse tournee in 1964.
Het feit dat Mick Jagger nogal graag opschepte en er prat op ging dat zijn vriendin kon zingen, in 1966 begon
Mick Jagger een romance met
Marianne Faithfull die tot 1970 zou duren, verwoordde John zo: “
You tell me that you've got everything you want/ And your bird can sing/ But you don’t get me”. Het vogeltje stelde Faithfull voor. ‘Bird‘ is immers een Engels slangwoord voor ‘meisje’. Met andere woorden: je denkt dat je alles hebt en dat je belangrijk bent. Eens al dat materiële verdwenen is zal ik er voor je zijn.
Anthologie
Dat deze tweede verklaring dicht bij de waarheid kan aanleunen blijkt uit een versie van de song op de ‘Anthologie’ cds waarop de Beatles er niet in slagen zonder lachen het nummer af te werken, wat erop zou kunnen wijzen dat ze hun kwinkslagen naar de Stones heel grappig vonden.
Andere versies
- Spanky and Our Gang (1966)
- Gyllene Tider, in het Zweeds (1981)
- Guadalcanal Diary (1987)
- The Jam (1992)
- David Kitt (2002)
- Les Fradkin, instrumentaal (2005)
- Jack Black (2006)
- Matthew Sweet & Susanna Hoffs (2006)
- Fight Dragons (2009)
- Helmet (2010)