Kurt Rosenwinkel: Jazz grootheid

Afhaker
Nadat Kurt Rosenwinkel twee jaar aan de Berklee school of music had gestuurd had hij er al genoeg van en besloot hij maar af te haken om vervolgens te gaan toeren met jazz gigant Gary Burton. Deze had hem uitgenodigd met hem rond het land te gaan om aan optredens mee te doen. Dit bleek een juiste beslissing aangezien Burton hem vervolgens een steun in de rug heeft gegeven in het begin van zijn carrière. Hij maakte Kurt wegwijs in de New Yorkse jazzscene en steunde hem zelfs financieel om zijn zaken daar op orde te krijgen. Het duurde niet lang of Kurt Rosenwinkel had al naam gemaakt met zijn vloeiende speelstijl en zijn flinke dosis talent.In de daarop volgende jaren kreeg hij de kans om met allerlei jazzgrootheden mee te spelen zoals Mark Turner en Seamus Blake. Tijdens deze periode heeft hij ervaring opgedaan om zich klaar te maken om leider te kunnen worden van zijn eigen groepen.
Solo carrière
Na eerst een album met jazzstandards gemaakt te hebben zoals wel gebruikelijk is om mee te beginnen als groepsleider, maakte Kurt Rosenwinkel het album Enemies of Energy. Hierin is hij begonnen zich echt te bewijzen in de moderne jazz wereld. Hij liet hier zien wat hij kon en wat hij wilde. Na dit succes kwam hij met The next step. Weer een album waarin hij meer van zich liet horen en toonde dat hij niet alleen goed gitarist was, maar ook componist van hoog niveau. Zelf noemt hij dit een moment van evolutie in zijn spel en zo is het ook ontvangen. Een aantal van de nummers op dit album komen nog steeds terug in zijn vaste repertoire en zijn te horen op latere albums.Veelzijdigheid
Om zijn veelzijdigheid maar weer eens duidelijk te maken kwam het album Heartcore in 2003 uit. Hij speelde hier niet alleen gitaar, maar drumde hier, zong hier en heeft zelfs delen volledig in de studie gemaakt zonder dat er ook maar een instrument aan te pas kwam. Dit album is moeilijk als alleen maar jazz te categorieën en is ook vooral een muzikale uitstap.Naast albums die moderne jazz bevatten, heeft hij ook een album gemaakt waarop hij werkt met een heel orkest namelijk het Portugese OJM. Hij laat hier zien dat hij allerlei eigen composities ook kan uitvoeren met een heel orkest achter hem.
In 2012 komt het album Star of Jupiter uit. De muziek die hierop staat is weer erg futuristisch van aard zoals Rosenwinkel weleens eerder de gewoonte heeft gehad te maken, maar leunt wel duidelijk op traditionele jazz elementen.
Speelstijl
Kurt Rosenwinkel heeft een vloeiende manier van spelen. Zijn solo's kunnen van een ontspannen tred overgaan in een stroom van noten en weer terug naar rust zonder dat het stroef klinkt. Hij is erg vooruitstrevend in zijn stijl, maar heeft ook laten zien dat hij meester is over de traditionele jazz technieken en benut deze dan ook in zijn stijl.Verder maakt hij erg graag gebruik van effecten en pedalen. Het gebeurt bijna niet dat hij zonder zijn uitgebreide arsenaal aan effecten speelt. Hij heeft ook een microfoon in zijn gitaar laten installeren om zijn stem in het geluid op te nemen van de gitaar wat geresulteerd heeft in zijn kenmerkende sound. Het is een bijna spookachtig geluid wat in zijn muziek onmisbaar is geworden.