Zonder mooie stem toch geschikt als zanger in kwaliteitskoor
Als zangeres of zanger heb je de plicht het koor te versterken en niet te verzwakken. Als nieuweling zul je heel wat oefening moeten doen en je op diverse punten moeten bekwamen. Maar als je medezangers merken dat je energie besteedt aan je vocale ontwikkeling, zullen ze je absoluut ondersteunen. Het bezit van een mooie stem is niet nodig. Maar je moet wel in staat zijn toon te houden en niet onzuiver te zingen. En het is belangrijk over enig muzikaal geheugen te beschikken.
Muziekinstrument
Het goed bespelen van een muziekinstrument is geen gemakkelijke opgave. Het vergt veel studie en oefening. Dat geldt ook voor het bespelen van je eigen natuurlijke instrument, je stembanden. Een eenvoudig liedje zingen kan bijna ieder mens. Maar goede kwaliteit leveren, en met een mooie klank toonvast zingen, is geen eenvoudige opgave. Daarvoor moet je aan veel punten aandacht besteden en doorzettingsvermogen hebben. En dat geldt niet alleen voor solisten maar ook voor "gewone" koorleden.
Het instuderen van je partij
Tijdens de auditie is bepaald of je als alt, sopraan, bas of tenor zult zingen. Ben je een sopraan dan heb je het iets eenvoudiger dan de anderen, omdat je dikwijls de melodie zult zingen en dus niet zo vaak de tweede, derde of vierde stem. Dat scheelt tijd bij het instuderen van de noten. Tijdens de wekelijkse repetitie zul je met z'n allen tegelijk, onder leiding van de dirigent, de muziek gaan instuderen. Afhankelijk van de geschooldheid van de koorleden zal de dirigent de muziek "noot voor noot" instuderen, dan wel er van uitgaan dat je die noten thuis gaat instuderen. Aangezien er tegenwoordig computerprogramma's zijn waarmee de afzonderlijke bas-, alt-, tenor- en sopraanpartijen van een muziekstuk te beluisteren zijn, wordt er steeds meer van uitgegaan dat de koorleden thuis de noten in het geheugen stampen, zodat daarmee kostbare tijd op de repetities kan worden uitgespaard. Het instuderen van een stuk gaat met dergelijke midi-files zodoende een stuk sneller, zodat tijdens de repetitie meer tijd kan worden besteed aan bijv. de dynamiek en aan een mooie balans van het lied.
De juiste lichaamshouding
Je kunt alleen mooi zingen als je in een ontspannen houding staat.
- met lage schouders,
- het hoofd in een stand alsof je een marionetpop bent met het draadje aan je kruin,
- Je steunt enigszins op je voorvoeten dus zeker niet op je hielen,
- benen een klein beetje uiteen.
Op die manier sta je niet alleen ontspannen, maar zijn tevens je ademhalingswegen vrij.
De juiste stand van je mond
Om een goede klank te produceren, moet je de mond wijd open doen met het gehemelte hoog. Dat is niet eenvoudig omdat je dat tijdens het spreken nooit doet. Het zal een hele toer worden om je dat aan te leren, maar het is absoluut noodzakelijk wil je duidelijk gehoord worden en een mooi ronde klank produceren.
Adem halen
De ademhaling geschiedt, zoals waarschijnlijk bekend, is door de buikwand te bewegen en niet door de schouders of borstkast op te trekken. Hou ook je hoofd onbeweeglijk.
Je uitstraling
Niets is zo saai voor het publiek als een zanger, die voortdurend naar z'n bladmuziek staart, met een gefronste uitdrukking op z'n gezicht. Bedenk dat het oog ook wat wil. Vergelijk het met een overheerlijk gerecht, dat ongeïnteresseerd op een bord gesmakt is i.p.v. mooi opgemaakt waardoor het er veel aantrekkelijker uitziet en beter smaakt. Leer dus zoveel mogelijk van de tekst uit je hoofd waardoor je regelmatig naar je publiek kunt kijken. Snap wat je zingt, en pas je gelaatstrekken daar op aan. Bedenk ook dat vrolijk en lachend kijken tijdens het zingen best moeilijk en inspannend is, en zeker niet in een keer lukt. Maar het is vaak wel belangrijk!
Het concert
Tijdens de uitvoering wordt het allemaal echt spannend, maar het is de bedoeling dat je ervan gaat genieten. Dat kan zeker lukken omdat je er samen met de andere koorzangers veel tijd en energie aan hebt besteed. Het komt er nu op aan je voor 120% te geven. Denk opnieuw aan je uitstraling, lichaamshouding en mondstand. Zorg dat je de aanwijzingen van de dirigent ziet als je af en toe in je bladmuziek kijkt. Maak de nooit de blunder dat je gezicht verraadt als je een fout maakt. En reageer natuurlijk ook nooit op een misser van je buurman of buurvrouw. De meest fouten worden door het publiek toch niet gehoord, dus maak ze er niet onnodig op attent. Zorg er ook voor dat je direct na afloop van een stuk even 3 seconden onbeweeglijk blijft staan. Geniet van dat moment voordat het applaus los barst.
Maak er een mooie uitvoering van!