InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Recensie 'Unbroken'

Recensie 'Unbroken'

Recensie 'Unbroken' Louis Zamperini overleed op 2 juli 2014, maar niet voordat hij de film over zijn eigen levensverhaal had gezien. 'Unbroken' geeft op een heel realistische manier weer hoe Zamperini van een kleine kwajongen, in een Olympische sporter, in een militair, in een overlevende van de beruchte jappenkampen verandert. De film is gebaseerd op de biografie die Laura Hillenbrand over Louis schreef, getiteld 'Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience, and Redemption'.

Hoofdrol en regisseur

Regisseur

Dit drama werd geregisseerd door Angelina Jolie, die voornamelijk bekend werd door de videogame 'Lara Croft: Tomb Raider'. Haar grootste kassuccessen tot nu toe waren 'Mr. & Ms. Smith' (2005) en 'Wanted' (2008). Zij debuteurde als regisseur in 2008, met de film 'In the land of blood and honey'. 'Unbroken' is haar tweede werk.

Louis Zamperini

De hoofdrol, Louis Zamperini, wordt vertolkt door Jack O'Connell, een Engelse acteur die onder andere speelde in 'This is England' en 'Harry Brown'.

Louis in een bombardementsvliegtuig

De film begint met Louis als 26-jarige militair, in een bombardementsvliegtuig. Het is april 1943 en het Amerikaanse leger wil het in Japanse handen gevallen eiland 'Nauru' bombarderen. Voor Louis en de overige leden van de crew loopt dit gevecht bijna fout af: de remmen van het vliegtuig zijn weggeschoten, maar als gevolg van een lekke band kan de piloot het toestel toch veilig aan de grond stilzetten.

Louis als overlevende van een vliegtuigcrash

Niet veel later na het bijna- neerstorten van het vliegtuig, worden Louis en de overige overlevenden samen met een aantal nieuwe crewleden op een nieuwe missie gestuurd. Dit vliegtuig is echter gebruikt voor reserve-onderdelen en Louis is om deze reden niet overtuigd van de luchtwaardigheid van dit toestel, maar de anderen weten toch te overtuigen om te gaan. Achteraf gezien blijkt Louis gelijk te hebben, als de linkermotoren uitvallen en het vliegtuig neerstort op zee. Louis overleeft samen met twee anderen 47 dagen op de Grote Oceaan.

Louis in de Jappenkampen

Na 47 dagen worden Louis en Phil samen (Marc, de derde overlevende van de crash is intussen overleden) opgepikt door een aantal Japanners en naar een Jappenkamp gestuurd. Hier ontmoeten zij onder andere Mutsuhiro Watanabe, door de medegevangenen ook wel "The Bird" genoemd. Watanabe behandelt Louis nog slechter dan de anderen, vanwege zijn topsportersstatus. Watanabe stond later op nummer 23 van de top 40 meest gewilde Japanse oorlogsmisdadigers.

Flashbacks

In de film komen tijdens Zamperini's leven als militair en gevangene, regelmatig beelden terug van zijn jeugd. Hierin komt met name zijn typische kwajongensgedrag naar voren: stelen, alcohol drinken, roken, etc. Zijn broer, Peter, maakt deel uit van het hardloopteam van de school en ziet hem per toeval een keer wegrennen als hij wat heeft uitgehaald. Dit geeft hem de overtuiging dat er in Louis ook een hardloper schuilt. Peter wordt zijn persoonlijke coach en zo komt er de dag dat Louis in de startblokken van de Olympische Spelen in Berlijn (1936) staat.

Einde

Aan het eind van de film wordt informatie gegeven over hoe het Louis na de Oorlog verging. Deze informatie maakt niet alleen de film een stuk ontroerender, maar geeft ook een bijzondere kijk op de mogelijke (psychische) gevolgen die oorlogsslachtoffers kunnen ondervinden.

Aanrader?

De film is een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog. Juist vanwege de technische en feitelijke aspecten, gecombineerd met iets menselijks, maken dat deze film voor een groot publiek geschikt is. De lange speelduur, 137 minuten, doet geen afbreuk aan de verfijnde verfilming van dit bijzondere verhaal. Deze film is de prijs van een bioscoopkaartje meer dan waard!
© 2015 - 2019 Bo1995, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.