InfoNu.nl > Muziek en Film > Film en video > Filmrecensie American Pie: Reunion

Filmrecensie American Pie: Reunion

In 1999 kwam de eerste American Pie uit, een hilarische Amerikaanse komedie over vijf pubers die hun maagdelijkheid proberen te verliezen. De film bleek een groot succes en al snel kwamen er twee vervolgen: American Pie 2 en American Pie The Wedding. Bovendien kwamen er nog vier delen met andere hoofdpersonen, de serie American Pie Presents. En nu is er dan toch nog een vervolg gemaakt op de originele American Pie films: American Pie Reunion. Kan deze film wel net zo goed zijn als alle voorgaande delen?

American Pie

American Pie is een film die draait om de vijf vrienden Jim, Oz, Kevin, Finch en Stifler. In de eerste drie delen zitten ze nog op school. Omdat ze in hun laatste jaar zitten van de middelbare school en nog nooit seks hebben gehad, besluiten ze dat ze ontmaagd moeten worden voor het eindbal. Dit levert veel klunzige scènes op. De film is vernoemd naar een scène waarin Jim Levenstein seks heeft met de appeltaart die zijn moeder gebakken heeft. In de vervolgdelen gaan de vrienden samen op vakantie en trouwen Jim en Michelle. Natuurlijk levert dit ook hilarische beelden op.

Reunion

Ook American Pie Reunion gaat over Jim, Oz, Kevin, Finch en Stifler. In het derde deel hebben we al kunnen zien hoe Jim met Michelle trouwt. Inmiddels is het tien jaar later en hebben Jim en Michelle een zoon gekregen. Met de romantiek gaat het niet zo goed, ze hebben nauwelijks meer tijd voor elkaar. Hun seksleven staat dan ook op een laag pitje. Oz is een zeer succesvolle presentator. Hij heeft een enorm huis en een prachtige vriendin, maar de vraag is of hij hier wel zo gelukkig mee is. Kevin is getrouwd met een lieve vrouw. Hij werkt als architect en brengt heel wat uurtjes naast zijn vrouw door op de bank, terwijl ze kijken naar vrouwenseries. Finch heeft de hele wereld over gereisd. Veel landen en gebieden heeft hij gezien. Bovendien heeft hij er veel bijzondere, stoere verhalen aan overgehouden. Ook heeft hij een merkwaardig litteken op zijn arm als aandenken aan één van zijn reizen. Stifler is als enige in het dorp gebleven waar ze opgroeiden. Hij wordt gekleineerd door zijn baas en moet allerlei vervelende klusjes doen.

Dan wordt er een reünie georganiseerd waardoor de vijf vrienden weer een weekend bij elkaar komen. Tijdens dit weekend pakken ze voor één keer weer hun oude highschool leventje op.

Ik moet zeggen dat ik geen hoge verwachtingen had van deze film toen ik naar de bioscoop ging. Natuurlijk waren de eerste drie delen van American Pie fantastisch, maar hoe leuk kan het worden als de personages plotseling tien jaar ouder zijn geworden? Zijn de seksuele en vunzige grappen niet opeens wat triest wanneer de personages volwassen zijn? En is het niet zo dat een vervolg op een goede film bijna nooit meer zo goed wordt als de eerdere delen?

Humor

Ik bleek me voor niets zorgen te hebben gemaakt. Platgeslagen piemels, poep in een koelbox, genante naaktscènes, het blijft allemaal net zo grappig als dat het was. De film zit vol platte humor waardoor je negentig minuten lang in een scheur ligt. De personages zijn nauwelijks veranderd. Ze zijn nog steeds even klunzig een aandoenlijk. Wel moet je de andere delen hebben gezien om de humor van sommige scènes te begrijpen. Maar wanneer je een fan bent van de eerste drie delen, zul je deze film ook zeker waarderen. Met een grote grijns liep ik de bioscoopzaal uit. Reunion een tegenvaller? Het is misschien wel de beste American Pie film die er is!
© 2012 - 2019 Mk92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.