Tips om te improviseren op de piano
Je zal het vast wel in jezelf herkennen. Je kan al een tijdje piano spelen en je hebt wat akkoorden ontdekt om te improviseren, maar je bent er nog niet tevreden mee. Het probleem is echter dat je niet weet wat de mogelijkheden zijn met akkoorden. Muziek is namelijk opgebouwd uit akkoorden. Dat betekent dat je bij een akkoord, evenzo een aantal eentonige noten kan spelen. Met deze theorie kan je in principe alles spelen wat je maar wilt. Een goede kennis van akkoorden en toonladders is daarmee bovendien de sleutel tot succes bij het improviseren.
Akkoorden
Een goede kennis van akkoorden is heel belangrijk bij het improviseren van jazz-, rock-, klassiek- en popmuziek. Het is belangrijk om te weten met wat voor soort akkoord je te maken hebt. Wat je moet weten is dat je een onderscheid kan maken tussen mineur- en majeurakkoorden. Dit onderscheid kan je horen tijdens het spelen van een akkoord. Mineurakkoorden klinken droevig en majeurakkoorden klinken vrolijk.
Hieronder bevindt zich een lijst met belangrijke basisakkoorden die je kan gebruiken bij het improviseren op de piano.
Akkoord | Majeur | Mineur |
C | c, e, g | c, es, g |
D | d, fis, a | d, f, a |
E | e, gis, b | e, g, b |
F | f, a, c | f, as, c |
Fis | fis, ais, cis | fis, a, cis |
G | g, b, d | g, bes, d |
A | a, cis, e | a, c, e |
B | b, dis, fis | b, d, fis |
Als je deze zestien akkoorden allemaal onder de knie hebt, kunnen we in het algemeen zeggen dat je aanzienlijk veel nummers kan spelen. Maar stel je voor dat je ronduit wat wilt improviseren. De vraag is dan: Hoe kan je nou weten welk akkoord naar welk akkoord kom? Welnu, er zijn heel veel akkoordenschemas te vinden. Hieronder bevinden zich een aantal akkoordenschemas die je kan gebruiken tijdens het improviseren op de piano.
Beginakkoord | Akkoordenschema |
C | C G C Am, F Dm G C |
D | D G A G D Bm Em A D |
E | E A B E F#m B E |
F | F G C Am F G C |
G | G D C D Em Am D G |
A | A B C D F#m F G A |
B | B B/A B B/A - E |
Bij het laatste akkoordenschema wat met het B-akkoord begint ziet u iets vreemds. Het akkoord B/A betekent dat je in de rechterhand een B-akkoord speelt en in je linkerhand in ieder geval een a toon als basbegeleiding speelt. Dit geeft uiteindelijk een mooi effect in uw improvisaties. Dit kan uiteraard met alle akkoorden. Hierbij wat gegeven combinaties: D/F#, E/G#, F/G, C/D.
Combinatie van akkoorden en melodie
Het spelen van akkoorden is niet genoeg bij het improviseren. Het combineren van akkoorden en melodie resulteert tenslotte in een fraaiere improvisatie. Het ontdekken, welke melodieën gespeeld kunnen worden, is een kwestie van uitkienen. Speel het akkoord eens en probeer is, in plaats van het standaardakkoord, een andere noot toe te voegen. Probeer in plaats van dat je het C-akkoord speelt (c e g), de combinatie (c e a) te spelen. En probeer evenzo is te wisselen tussen deze twee verschillende combinaties.
Het wisselen met deze combinaties is slechts een simpel voorbeeld, maar dat maakt het improviseren al een stuk beter. Het maken van combinaties kan je om die reden gebruiken om nieuwe variaties te ontdekken. Het is evenzo mogelijk om alleen een melodie te spelen en vervolgens weer over te gaan op akkoorden. Er zijn ontzettend veel combinaties te verzinnen en het is derhalve mogelijk om dit te ontdekken door telkens nieuwe combinaties uit te proberen.
Ritme
Naast het ontdekken van combinaties is ritme eveneens een belangrijke factor. Op een piano kan je al aanzienlijk veel variaties in ritme met akkoorden achterhalen. De simpelste combinatie is door een ritme te spelen met een bastoon in de linkerhand, en een akkoord in de rechterhand te spelen, zoals een drummer dat doet. Probeer het maar eens uit. Over het algemeen zal je horen dat het al gauw fraai kan gaan klinken.
Verband met bladmuziek en akkoorden
De meeste mensen vinden het lezen van bladmuziek moeilijk. Er bestaat bladmuziek waarbij de akkoorden boven de muziekbalk is aangegeven. Dit is heel handig want dan kan je al heel gauw ontdekken hoe je verschillende akkoorden kan spelen die in noten staan uitgedrukt. Op een gegeven moment herken je bepaalde groepen noten en hoef je niet meer te achterhalen welke toetsen op de piano gespeeld moeten worden. Dit zorgt ervoor dat je sneller noten leert spelen.
Techniektraining
Om beter te leren spelen op een piano, is het verstandig dat je aan je techniektraining gaat werken. Een bekende componist, Carl Czerny, heeft buitengewoon veel bladmuziek geschreven, speciaal voor je beheersing in je handen, om uiteindelijk sneller en beter te kunnen spelen. Als je de naam van de componist op internet opzoekt, vind je al snel heel veel bladmuziek die je kan printen.
Luistervaardigheden
Het is alsmede heel goed om naar muziek te luisteren om te achterhalen welke akkoorden dat muziekstuk bevat. Hiermee ontwikkel je evenzo je eigen luistervaardigheden op het gebied van muziek. Na veel oefenen wordt het uiteindelijk veel makkelijker om een lied te spelen uit je hoofd, omdat er in je hoofd verschillende patronen herkent worden (akkoordenschemas, melodieën etc.).
Belangrijke factoren zijn aldus om naar veel naar muziek te luisteren, nieuwe akkoorden te leren en te spelen met melodieën. Het zal in het begin moeizaam verlopen, maar uiteindelijk zal het improviseren steeds makkelijker verlopen en zal je er ontzettend veel plezier aan hebben.