Wat te overwegen bij het worden van een goede gitaardocent

Een goede docent
Goede gitaardocenten geven mensen les, geen gitaarles. Iemand de informatie geven die ze nodig hebben om een goede gitaarspeler te worden is eenvoudig, iemand leren om op dat niveau te komen is een stuk moeilijker. Menig gitaardocent begint met het uitleggen van theorie en technische aspecten, leerlingen die net beginnen met het spelen van gitaar willen het gitaarspelen echter ‘voelen’. Wanneer je je richt om de student het gitaarspelen te laten voelen zul je merken dat je sneller vooruitgang boekt omdat hun motivatie hoog blijft.Communiceer
Communiceer met je leerling. Neem voordat je begint met de les even de tijd om vragen te beantwoorden of een band op te bouwen met je leerling. Soms lopen leerlingen tegen problemen aan waarbij ze niet de kans krijgen deze te uiten. Ook vergeten leerlingen wel eens een aantal dingen die in een eerdere les zijn uitgelegd, neem niet aan dat de leerling gelijk definitief opslaat wat je ze probeert te leren.Houd het leuk
Geef leerlingen in de eerste les vooral geen vingeroefeningen, muzikale notatie etc. Docenten nemen vaak ten onrechte aan dat het hun verantwoordelijkheid is deze dingen te leren aan hun leerlingen. Terwijl je grootste verantwoordelijkheid zou moeten zij het enthousiasme van de leerling vast te houden. Vaak raken leerlingen snel verveeld of verliezen hun zelfvertrouwen.Balans tussen geduld en verwachtingen
Zoals je waarschijnlijk al weet is het belangrijk geduld te hebben bij (sommige) gitaar beginnelingen. Het is ook belangrijk om een goede balans tussen geduld en verwachtingen te vinden. De vorderingen van de student zijn niet alleen afhankelijk van wat je ze leert maar ook van wat je van ze verwacht. Als je te veel van ze verwacht zal dat het proces alleen maar stagneren, je moet ze met kleine realistische stappen vooruit helpen.Omgaan met fouten van de leerling
Beginnelingen doen vaak meerdere dingen tegelijk fout, probeer dit niet in een keer op te lossen. Het verhelpen van problemen gaat immers voornamelijk over slechte gewoonten verhelpen. Begin bij het probleem dat het gemakkelijkst is voor de leerling om te verhelpen, dit geeft de leerling het zelfvertrouwen dat hij of zij dit probleem kan overwinnen.Maak niet de fout een hele les te vullen met het verhelpen van problemen. Leerlingen willen het gevoel hebben dat ze vooruit gaan. Ook al is het verhelpen van problemen vooruit gaan; zien de leerlingen dit vaak niet zelf zo.