Verschillen tussen klassieke en flamenco gitaar
De akoestische Spaanse gitaar zoals we die nu kennen is vooral bekend in de klassieke muziek. Voor het spelen van flamenco is de traditionele Spaanse gitaar niet echt geschikt, hiervoor bestaat er een variant en dat is de flamenco gitaar. Wat zijn nu precies de verschillen tussen de klassieke concertgitaar en de flamenco gitaar?
Geschiedenis en ontstaan van de flamenco gitaar
De Spaanse gitaar zoals we die nu kennen heeft een hele evolutie doorgemaakt. In het verleden had de flamenco gitarist altijd problemen met het volume van zijn instrument. Toen werd de gitaar enkel als begeleidingsinstrument voor de "cante" het zingen en de "baile" het dansen gebruikt. Tegenover de luide "taconeos" het percussieve voetenwerk van de dansers en danseressen en de stemmen van de "cantaores", de zangers, was het moeilijk om er met de gewone gitaar bovenuit te komen.
In de tijd voor de elektrische klankversterking was het dus aan de gitarist om een techniek te ontwikkelen zodat hij luid genoeg klonk. Dat was niet zo eenvoudig, dus aan de gitaarmakers werd toen gevraagd een instrument te bouwen dat uit zichzelf al luider kon klinken.De oplossing was een gitaar met
sterke hoge tonen,een
hoog volume in de
middentonen of frequenties,
bijna geen bas en een
korte aanslagtijd.De flamencogitaar reageert direct want het is een heel lichte gitaar.
De belangrijkste verschillen
Tussen de concertgitaar en de flamencogitaar vallen de volgende verschillen op:
- Het klankbord, de zij- en achterkanten van de flamencogitaar zijn veel dunner dan bij de concertgitaar.
- De flamenco gitaar heeft een lichter gewicht
- De diepte van de klankkast van een flamencogitaar is ongeveer 2,5 centimeter minder
- De afstand van de snaren tot de klankkast en de toets is kleiner dan bij de concertgitaar
- De houtsoorten voor een flamencogitaar zijn meer lichtere kleuren zoals Spaanse cipres,cederhout en voor het dunne bovenblad hout van de spar of pijnboom.
- flamencogitaren hebben een slagplaat "golpeador" vroeger in formica of celluloid en tegenwoordig bestaat dat uit een soort plakplastic.
Blanca en Negra
De hierboven vermelde verschillen gelden voor de traditionele "
blanca", de witte of de gitaar die gebouwd is met de houtsoorten die een lichtere kleur hebben. Er is een tendens om meer en meer de "
negra", de zwarte gitaar (niet echt zwart, maar met donkerder uitheemse houtsoorten) te bespelen onder flamencogitaristen. Dit is vooral onder invloed van hun grote idool Paco de Lucia die vaker op dit soort gitaar speelt. De negra heeft een vollere en warmere klank en aangezien er vaak klankversterking gebruikt word is het geluidsvolume dat de gitaar kan produceren van minder belang en wil men meer en vooral een mooiere klank voortbrengen.
Lees verder