Gitaar: de geheimen van de grote barré


That dreadfull F-chord
Iedere gitarist heeft ooit te kampen gehad met het gevreesde F-akkoord. Om het correct te spelen dient de wijsvinger in zijn geheel over de nek van de gitaar gelegd te worden. Dit bewerkstelligen én nog een goed klinkend akkoord tevoorschijn toveren is geen eenvoudige opdracht.Figuur 1 illustreert de vingerposities, waarbij 1 de wijsvinger is, 2 de middenvinger, 3 de ringvinger en 4 de pink.
Deze vingerpositie wordt een barré genoemd, naar het Franse werkwoord barrer(blokkeren).
We kunnen twee types onderscheiden: de grote barré (zoals het F-akkoord) en de kleine barré. In dit artikel focussen we ons op de grote barré.

Positie
De vingerpositie in figuur 1 kan voor veel meer gebruikt worden dan enkel voor het F majeur akkoord. Om dit te begrijpen kijken we even naar de F toonladder. Deze bestaat uit de fa (F), de sol (G), de la (A), de verlaagde si (Bb), de re (D) en de mi (E). Een majeur akkoord wordt gevormd door de tonen op posities 1, 3 en 5. Wanneer we die uitzetten op de gitaarhals verkrijgen we de beruchte grote barré (zie figuur 2).Belangrijk is hier de noot op de 6e snaar (dikste snaar). Hier vindt men de root (1e positie) van de toonladder.
We bekijken even enkel de 6e snaar. Dit zijn alle tonen tot aan fret 12:
- 1 = F (fa)
- 2 = F# of Gb
- 3 = G (sol)
- 4 = G# of Ab
- 5 = A (la)
- 6 = A# of Bb
- 7 = B (si)
- 8 = C (do)
- 9 = C# of Db
- 10 = D (re)
- 11 = D# of Eb
- 12 = E (mi)

Mineur
We hadden het steeds over majeur akkoorden, maar de grote barré kan natuurlijk ook gebruikt worden voor mineur akkoorden. Een mineur akkoord is opgebouwd uit posities 1, b3 en 5 van de majeur toonladder. Het is m.a.w. identiek aan een majeur akkoord, behalve dat de 3e toon met een halve toon verminderd wordt. Op de gitaarnek betekent dit dat die toon 1 fret zal verschoven worden.
Power chords
Een power chord is een akkoord waarbij enkel de 1e en de 5e toon van de toonladder gebruikt worden. Vandaar ook dat het akkoord een 5 bevat (bv. F5, C5). We zagen zonet dat het enige verschil tussen majeur en mineur de 3e toon is die verlaagd wordt.
Rock ‘n’ roll
Eén van de meest gebruikte varianten op de power chords is het toevoegen van de 7e toon van de toonladder. Onderstaand voorbeeld illustreert een F5 waarbij de pink gebruikt wordt om alternerend de D op de 5e snaar aan te slaan.---------------------------------------------
---------------------------------------------
---------------------------------------------
---------------------------------------------
--3---3-----5---5-----3---3-----5---5----
--1---1-----1---1-----1---1-----1---1----
Uitbreidingen
Vertrekkende vanuit de grote barré positie kunnen nog heel wat andere akkoorden gevormd worden. Het principe is steeds hetzelfde: kijk naar de toonladder en weerhoud de tonen die je nodig hebt voor het akkoord. Hierbij enkele voorbeelden in F. Om het overzichtelijk te houden worden de akkoorden in tabulatievorm weergegeven. De weergegeven nummers zijn hier dus de frets en niet de vingers (die zijn identiek als bij de vorige voorbeelden).F7 (dominant7)
- Formule: 1 – 3 - 5 – b7
- Tonen: F – A - C - Eb
Akkoord:
- --1--
- --1--
- --2--
- --1--
- --3--
- --1--
Fmin7 (mineur7)
- Formule: 1 – b3 - 5 – b7
- Tonen: F – Ab - C - Eb
Akkoord:
- --1--
- --1--
- --1--
- --1--
- --3--
- --1--
Ondanks het feit dat het over andere akkoorden gaat blijft het basisprincipe bewaard: zoek de root-noot op de 6e snaar en verplaats de positie.
Dit is bijvoorbeeld een Bbmin7 akkoord:
- --6--
- --6--
- --6--
- --6--
- --8--
- --6--
Alles begint natuurlijk bij het correct spelen van een majeur akkoord, waarbij de noten op alle snaren perfect moeten weerklinken. Oefenen geblazen dus.