Het succes van Bumba, de kleine clown
De verhaaltjes rond Bumba zijn en blijven heel erg leuk. De meeste peuters en kleuters zijn helemaal gek van de gele circusclown en zijn kameraadjes. Bumba is een Vlaamse televisieserie die in productie is gebracht door Studio 100, het succesvol bedrijf van Gert Verhulst, Danny Verbiest en Hans Bourlon. Bumba is van origine Vlaams en werd gecreëerd door Jan Maillard. Een aflevering van Bumba duurt slecht een vijftal minuten en is dus ideaal alvorens de kindjes gaan slapen. Naast de korte afleveringen worden de thematische afleveringen ook heel veel bekeken. De beste vriend van Bumba is Bumbalu.
De ontzettend populaire clown Bumba
Bumba is ontzettend populair en graag gezien bij de kindjes. De prachtige en succesvolle merchandising rond het product Bumba maakt, van Bumba een geliefd figuur voor vele kleintjes. Bumba heeft een ondeugende blik en is steeds vrolijk. Dit komt tot uiting in zijn taal en lach. Bumba bevindt zich in een circus en voert daar allerlei kunstjes op. Het hele Bumba-verhaal is heel kleurrijk en Bumba beschikt over een toverstaf waarmee hij naar believen kan toveren. De beste vriend van Bumba is Bumbalu. Daarnaast spelen er in Bumba nog vele circusdieren mee zoals een vogel, olifant en berin. Het succes van Bumba is het feit dat de verhaallijnen enorm herkenbaar zijn voor de allerkleinsten. Gangbare situaties uit hun dagelijkse omgeving maken de Bumba-verhaallijnen immers zeer herkenbaar.
De personages in de televisieserie en de afleveringen
Bumba is een leuke clown die allerlei kunstjes uithaalt in zijn circus. Naast Bumba zelf en zijn beste vriend Bumbalu, zijn er nog een heleboel personages die ook meespelen in het circus. Dit zijn Kiwi (een zingende vogel), Tumbi (olifant), Gwido (pinguïn), Pantoef (nijlpaard), Bumbum (neushoorn), Babaki (hondje), Zazati (Chinese tovenaar), Nanadu (berin), Sligo (slak), Carla (kip), Suzu (zeeleeuw), Harry (aapje dat meespeelde in de eerste 100 afleveringen), Poppa (grote aap), Barry (leeuw) en Kiko (kikker).
Naast de korte afleveringen, die slechts vijf minuten duren, zijn er ook een aantal thematische afleveringen gemaakt, die telkens bestaan uit een tiental tot twintigtal afleveringen. Voorbeelden hiervan zijn Bumba in Azië, Bumba in de sneeuw, Bumba in de Far West of Bumba in Australië.
Bumba en afgeleide producten
De merchandising rond Bumba is heel sterk. Het hele Bumba-verhaal en alles eromheen verkoopt als zoete broodjes. In de Plopsaparken van de Panne, Hasselt en Coevorden wordt een dagelijkse Bumba-show opgevoerd. In Plopsa Coo wordt er geen show opgevoerd, maar komt Bumba op regelmatige basis langs in het themagebied Vieux Coo. Bumba is dus nauw verbonden aan de Plopsapretparken. Dit is ook logisch gezien Bumba één van de grote succesverhalen van Studio 100 is. Naast de shows in de pretparken bestaan er enorm veel gadgets rond Bumba. Er zijn cd’s, dvd’s, singles, beertjes, brooddozen, paraplu’s, puzzels, fopspenen en nog veel meer ander speelgoed.
Leuke weetjes
- Bumba wordt uitgebeeld door Patrick Maillard. Jan Maillard is de stem achter Bumba. Bumbalu wordt gespeeld door Dirk Verbeeck en het is Jan Van Looveren (bekende Vlaamse acteur) die de stem is achter Bumbalu.
- Chroma Key: dit is de techniek waarbij het Bumba-verhaal wordt opgenomen vóór een blauwe achtergrond. Achteraf worden er dan diverse achtergronden op geplaatst.
- De grootte van de figuren in de televisieshows bedraagt ongeveer twee meter.
- Bumba is niet enkel populair in België en Nederland. Het wordt tevens ook gecommercialiseerd in Canada, Duitsland en Spanje. Niet enkel de Lage landen zijn dus gek van de gele clown, maar ook andere landen in Europa.
- Indien je meer wil weten over Bumba, dan kan je surfen naar de website van Bumba.
Waarom is Bumba zo leuk voor kindjes - wat is het succes?
Bumba is leuk voor de kindjes omdat het zo herkenbaar is. De verhaallijnen weerspiegelen heel vaak situaties waar een kind van die leeftijd mee te maken krijgt. Het introductieliedje van Bumba wordt als super ervaren. Het is heel herkenbaar en je kan het gemakkelijk meezingen. Het verhaaltje duurt ook slechts vijf minuten. Veel concentratie bij de kindjes is er dus niet nodig maar toch kan het heel leuk zijn om snel een Bumba-aflevering mee te pikken. Al deze kleine, maar belangrijke elementen om een kind te animeren zijn dus aanwezig. Dit is dan ook de reden waardoor Bumba een succesverhaal was, is en in de toekomst ook zal blijven.