Hoe worden kijkcijfers gemeten?
Wekelijks worden er kijkcijfers bekend gemaakt over het afgelopen week. Deze worden met grote belangstelling bekeken door de programmamakers. Vooral de commerciële omroepen zijn gericht op de kijkcijfers. Hoge kijkcijfers wil namelijk zeggen dat adverteerders grote bedragen betalen om in de reclameblokken rondom het programma uit te worden gezonden.
Tegenvallende kijkcijfers zijn vaak een reden om een programma te stoppen. De programmamakers stoppen het programma om te voorkomen dat ze nog meer kosten moeten maken, en te weinig inkomsten van adverteerders ontvangen. De publieke omroepen zijn minder afhankelijk van reclame-inkomsten en zenden ook programma’s uit die minder kijkers trekken.
Stichting Kijk Onderzoek
Dagelijks worden de kijkcijfers gemeten door de Stichting Kijk Onderzoek (SKO). De opdrachtgevers hiervoor zijn de publieke omroepen en de commerciële omroepen, media exploitanten, mediabureaus en adverteerders. Dit doen zijn niet door het kijkgedrag van het gehele Nederlandse publiek te meten, maar hiervoor nemen ze een steekproef. De gezinnen die betrokken worden in deze steekproef moeten een representatieve afspiegeling zijn van de Nederlandse bevolking. In hoeverre ze representatief zijn, is onder andere afhankelijk van de regio waar ze wonen, de omvang van het gezin en hun sociale klasse. In het onderzoek worden ongeveer 2800 personen betrokken in 1245 gezinnen.
Hoe worden kijkcijfers gemeten?
De gezinnen die betrokken zijn bij het kijkonderzoek, hebben een knoppenmeter gekoppeld aan hun televisie. Zodra ze de televisie aanzetten begint het kastje te registreren naar welke zender ze kijken en op welk tijdstip. Ook moeten ze aangeven op het kastje wie er op dat moment kijken naar de televisie. Deze gegevens worden opgeslagen en verwerkt. Aan de hand hiervan kunnen ze betrouwbare kijkcijfers opgeven van de gehele Nederlandse bevolking.
Waarom willen ze weten wie er kijkt in het kijkonderzoek?
De programma’s zijn namelijk gemaakt voor een bepaalde doelgroep. De kijkcijfers worden ook per doelgroep gemeten. Door de kijkers in te delen in bepaalde doelgroepen kunnen de adverteerders naast de kijkcijfers ook nog nuttige informatie krijgen over hoe ze hun doelgroep het beste kunnen bereiken.
Worden opgenomen tv programma’s ook meegenomen in het onderzoek?
Ja, het uitgesteld kijken wordt sinds 1 januari 2008 ook geregistreerd. Het gaat hierbij om programma’s die mensen die deelnemen in het onderzoek opgenomen hebben en op later tijdstip alsnog kijken. Het televisieprogramma dat in 2008 het meest uitgesteld is gekeken is Goede Tijden, Slechte Tijden. In de top drie zitten verder nog: Wie is de mol en Grey’s Anatomy.
Wat zijn de programma’s met wekelijkse de hoogste kijkcijfers?
De hoogste kijkcijfers worden over het algemeen bereikt op zondag. Vooral het acht uur Journaal en Studio Sport doen het erg goed. Een andere topper op zondag is Boer zoekt vrouw, de kijkcijfers van dit programma lopen op tot ongeveer vier miljoen kijkers. Ook naar het Journaal kijken op zondag ongeveer drie miljoen kijkers.
Welke uitzendingen hebben de hoogste kijkcijfers ooit?
De meeste kijkers worden getrokken tijdens de EK’s en WK’s van het voetbal. De belangrijke wedstrijden van het Nederlandse elftal trekken met gemak vijf miljoen kijkers. In 2008 heeft de voetbalwedstrijd tussen Nederland en Rusland op het EK de meeste kijkers getrokken, namelijk ruim 7,5 miljoen. In de afgelopen zeven jaar is dit nog overtroffen door enkele andere voetbalwedstrijden, namelijk:
WK-wedstrijd Portugal - Nederland in 2006 | 8.252.000 |
WK-wedstrijd Nederland - Argentinië in 2006 | 7.667.000 |
EK-wedstrijd Portugal - Nederland in 2004 | 8.512.000 |
EK-wedstrijd Nederland – Letland in 2004 | 7.647.000 |