De commerciële omroepen
In Nederland kennen we publieke omroepen, commerciële omroepen, lokale en regionale omroepen. Commerciële omroepen zijn niet meer weg te denken van de televisie en worden dan ook door een groot deel van Nederland dagelijks bekeken. Toch bestaan de commerciële omroepen pas sinds 1989.
Commerciële omroepen
Commerciële omroepen verdienen hun geld enkel door reclames. Ze hebben dus geen vereniging of leden. Bekende Nederlandse commerciële omroepen zijn RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, SBS, Net 5, TLC en Veronica. Naast deze landelijke commerciële omroepen kent Nederland ook nog twee commercieel regionale televisiezenders. Dit zijn TV Limburg en Brabant10. Een heel bekende klacht over de commerciële zenders, zijn de reclame-onderbrekingen. Toch zijn deze reclames nodig voor het voortbestaan van de omroepen.
De eerste uitzending
Sinds 1989 biedt Nederland de mogelijkheid om een commerciële omroep te starten. Dit begon met de oprichting van TV10 door Joop van den Ende. TV10 kreeg toen geen toestemming van minister Brinkman om op de televisie te verschijnen. Aangezien de Luxemburgse zender RTL-Véronique toen niet werd geweigerd, begon deze haar eerste uitzending in Nederland op 2 oktober 1989.
Grootste verschillen
Het grootste verschil tussen een publieke en een commerciële omroep is, dat de publieke omroepen geld krijgen van het Rijk en de commerciële omroepen niet. Een ander groot verschil is het programma-aanbod. De publieke omroep legt meer de nadruk op kunst en cultuur dan de commerciële omroepen. Ook zendt deze meer informatieve programma’s uit dan de commerciële. Verder zit er een verschil tussen de herkomst van de programma’s. Bij de publieke omroep is ruim tachtig procent van de programma’s van Nederlandse productie. Dit is twee keer zoveel als bij de commerciële omroepen. Hier zijn naast Nederlandse programma’s ook veel Amerikaanse series op te zien.
Mediawet naleven
Ook al zijn de commerciële omroepen wat minder aan de wettelijke regels verbonden, toch moeten ze de regels uit de Mediawet naleven. Het Commissariaat voor de Media ziet erop toe dat dit gebeurt. Zo verleent het Commissariaat de commerciële omroepen wel of geen toestemming voor uitzending.
Het Commissariaat voor de Media
Het Commissariaat voor de Media controleert onder meer of alle omroepen zich houden aan de reclameregels. Ook bewaakt het Commissariaat de diversiteit, kwaliteit en de onafhankelijkheid van de media. Als een omroep de regels overtreedt, dan kan deze een boete krijgen van de maximaal 225.000 euro. Verder kan het Commissariaat de zendtijd verminderen of de toestemming intrekken voor een uitzending.
Minder regels en eisen
De commerciële omroepen krijgen dus geen geld van het Rijk. Hierdoor zijn ze minder aan de wettelijke regels gebonden, dan de publieke omroep. Wel heeft de Mediawet een aantal eisen opgesteld. Zo mogen commerciële omroepen geen gesponsord nieuws brengen. Ook mogen ze maximaal twintig procent van de dagelijkse uitzendtijd besteden aan reclames en telewinkelprogramma’s. Dit mogen ze maximaal twaalf minuten per uur doen. Verder moet minimaal veertig procent van de programma’s een Nederlandstalige of Friese productie zijn.