InfoNu.nl > Muziek en Film > Televisie > De commerciële omroepen

De commerciële omroepen

De commerciële omroepen In Nederland kennen we publieke omroepen, commerciële omroepen, lokale en regionale omroepen. Commerciële omroepen zijn niet meer weg te denken van de televisie en worden dan ook door een groot deel van Nederland dagelijks bekeken. Toch bestaan de commerciële omroepen pas sinds 1989.

Commerciële omroepen

Commerciële omroepen verdienen hun geld enkel door reclames. Ze hebben dus geen vereniging of leden. Bekende Nederlandse commerciële omroepen zijn RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, SBS, Net 5, TLC en Veronica. Naast deze landelijke commerciële omroepen kent Nederland ook nog twee commercieel regionale televisiezenders. Dit zijn TV Limburg en Brabant10. Een heel bekende klacht over de commerciële zenders, zijn de reclame-onderbrekingen. Toch zijn deze reclames nodig voor het voortbestaan van de omroepen.

De eerste uitzending

Sinds 1989 biedt Nederland de mogelijkheid om een commerciële omroep te starten. Dit begon met de oprichting van TV10 door Joop van den Ende. TV10 kreeg toen geen toestemming van minister Brinkman om op de televisie te verschijnen. Aangezien de Luxemburgse zender RTL-Véronique toen niet werd geweigerd, begon deze haar eerste uitzending in Nederland op 2 oktober 1989.

Grootste verschillen

Het grootste verschil tussen een publieke en een commerciële omroep is, dat de publieke omroepen geld krijgen van het Rijk en de commerciële omroepen niet. Een ander groot verschil is het programma-aanbod. De publieke omroep legt meer de nadruk op kunst en cultuur dan de commerciële omroepen. Ook zendt deze meer informatieve programma’s uit dan de commerciële. Verder zit er een verschil tussen de herkomst van de programma’s. Bij de publieke omroep is ruim tachtig procent van de programma’s van Nederlandse productie. Dit is twee keer zoveel als bij de commerciële omroepen. Hier zijn naast Nederlandse programma’s ook veel Amerikaanse series op te zien.

Mediawet naleven

Ook al zijn de commerciële omroepen wat minder aan de wettelijke regels verbonden, toch moeten ze de regels uit de Mediawet naleven. Het Commissariaat voor de Media ziet erop toe dat dit gebeurt. Zo verleent het Commissariaat de commerciële omroepen wel of geen toestemming voor uitzending.

Het Commissariaat voor de Media

Het Commissariaat voor de Media controleert onder meer of alle omroepen zich houden aan de reclameregels. Ook bewaakt het Commissariaat de diversiteit, kwaliteit en de onafhankelijkheid van de media. Als een omroep de regels overtreedt, dan kan deze een boete krijgen van de maximaal 225.000 euro. Verder kan het Commissariaat de zendtijd verminderen of de toestemming intrekken voor een uitzending.

Minder regels en eisen

De commerciële omroepen krijgen dus geen geld van het Rijk. Hierdoor zijn ze minder aan de wettelijke regels gebonden, dan de publieke omroep. Wel heeft de Mediawet een aantal eisen opgesteld. Zo mogen commerciële omroepen geen gesponsord nieuws brengen. Ook mogen ze maximaal twintig procent van de dagelijkse uitzendtijd besteden aan reclames en telewinkelprogramma’s. Dit mogen ze maximaal twaalf minuten per uur doen. Verder moet minimaal veertig procent van de programma’s een Nederlandstalige of Friese productie zijn.
© 2012 - 2019 Marensa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Regionale en lokale omroepenNaast de commerciële en de publieke omroepen, zijn er in Nederland ook nog regionale en lokale omroepen. Zo volg je zelf…
Wat verdienen presentatoren?De betere en populaire presentatoren verdienen enkele tonnen per jaar. Dit geldt niet alleen voor de commerciële omroepe…
De publieke omroepDe publieke omroepDe publieke omroep heeft drie televisiezenders. Alle overige televisiezenders behoren tot de commerciele omroepen of de…
Omroepbestel en nieuws in de verzorgingsstaatOmroepbestel en nieuws in de verzorgingsstaatIn het Zuid-Amerikaanse land Bolivia maakt de nieuwslezer tussen de nieuwsitems door reclame voor scheerapparaten van Ph…
Niet-commerciële organisatiesNiet-commerciële organisatiesEen niet-commerciële organisatie streeft niet naar winst. Die heeft een ander doel. Voor een school kan dat bijvoorbeeld…
Bronnen en referenties
  • NationaleMediaSite

Reageer op het artikel "De commerciële omroepen"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Tanny Horst, 05-07-2017 17:13 #2
Goedemiddag,
Kan iemand mij uitleggen waarom er zoveel irritante muziekjes gebruikt worden tussen de programma's? Het is niet om aan te horen, en de voice-over bij diverse programma's is niet te verstaan. Het plezier in TV kijken is hierdoor ver te zoeken. Ik hoop op antwoord, al denk ik dat er niet veel zal veranderen.
met vriendelijke groeten,
Tany Horst

Arno van Oorsouw, 23-01-2017 18:58 #1
Ik wil graag klagen over de uitvoering van de meeste programma's. De bedoelde achtergrondmuziek voor diverse programma's is heel vaak voorgrondmuziek; dermate, dat de tekst vaak niet te volgen is. Er zitten vaak tonen bij, die door merg en been gaan en alles overheersen. Gewoon pijnlijk aan de oren. Waar is dit goed voor? Ik vind achtergrondmuziek ter onderschrijving van een bepaalde sfeer uitstekend, maar waar we nu mee bezig zijn… Is dit soms een eis van de componisten?
Sorry hoor; maar om constant met de volumeregelaar in de hand te zitten om een programma te kunnen volgen gaat mij een beetje te ver. Ik zal er wel niet veel aan hebben om dit te melden, maar ik moet het kwijt. Mijn punt is: "doe er iets mee".

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Muziek en Film
Subrubriek: Televisie
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 2
Schrijf mee!