Bij een kooroptreden is het oog even belangrijk als het oor
Bij een uitvoering van klassiek repertoire, gaat het er om dat de koormuziek muzikaal gezien goed gebracht wordt. Betreft het echter een uitvoering door een koor dat lichte muziek brengt, dan moeten we de toehoorders ook in hun hoedanigheid als toeschouwer in de watten leggen. Want anders verveelt het snel. Uitstraling en presentatie zijn bij een popkoor, gospelgroep en musicalkoor minstens zo belangrijk als de muzikale kwaliteit. Een heerlijk gerecht in een restaurant wordt immers ook niet onverschillig op het bord gekwakt, maar In een aantrekkelijke compositie van kleur, vorm en rangschikking.
Zorg dat het publiek zich niet verveelt
Niets is zo saai als een pop- of musicalkoor dat uitsluitend bezig is met het statisch brengen van gezang. In het lichte genre is de uitstraling en presentatie net zo belangrijk als de vocale prestatie, wil het publiek zich niet gaan vervelen. Veel koren begrijpen dit en proberen d.m.v. aantrekkelijke kleding en wat beweging het publiek ook te amuseren via de ogen. Waarmee ook het muzikale genot wordt vergroot. Je kunt het vergelijken met een fraai opgediende maaltijd, waarbij het water je ook eerder in de mond loopt dan bij een hap eten die onverschillig op het bord is gekwakt.
Waar moeten we allemaal op letten, als het gaat om een boeiende visuele presentatie
Beweging
Probeer de statische kooropstelling te doorbreken met bepaalde bewegingsvormen, dans, pasjes of wisselende opstellingen. Maar laat geen mensen bewegen, die dat niet willen of kunnen. We laten immers ook geen mensen tegen hun zin en kunnen in, een solo zingen. Laat vooral het dansen niet belachelijk worden i.v.m. koorleden die niet ritmisch en soepel kunnen bewegen, of helaas niet het juiste figuur hebben.
Uitstraling
Een van de moeilijkste dingen voor ieder koor is de juiste gezichtsuitdrukking van alle dames en heren. Dus een emotie tonen die past bij de tekst en het lied dat gezongen wordt. Waak vooral voor een gespannen krampachtige gelaatsuitdrukking die vaak ontstaat als er teveel moet worden nagedacht tijdens het zingen. Oefen je daarom al tijdens de verschillende repetities in vrolijk kijken, ook als je ingespannen bezig bent.
Liever een foute noot dan een foute gelaatsuitdrukking
Als je vrolijk, of ingetogen, of bedroefd moet kijken en er gaat iets mis met je zang heeft niemand dat in de gaten, zolang je gelaatsuitdrukking maar intact blijft. Laat je echter aan je gezicht merken dat je een fout maakt, dan weet gelijk de hele zaal dat je die fout maakt, zelfs al hebben ze hem niet gehoord. Dat betekent dat je medekoorleden ook niet zo onhandig moeten zijn om te laten blijken dat een ander een fout maakt.
Het podium betreden
Een ander punt is het opkomen en afgaan. Bedenk dat je optreden is begonnen zodra je het podium betreedt. Dus geen gefrummel, gepraat, om je heen gekijk, geschuifel, gewiebel. Integendeel: vanaf de eerste seconde moet je met opgeheven hoofd gelijk een spetterende uitstraling richting publiek hebben.
Solo optreden
Een van de beste manieren om iets extra’s te brengen voor het publiek is een stukje solo. Een solist is per definitie boeiend om naar te kijken en naar te luisteren. Een solo optreden, begeleid door het koor is vaak een aantrekkelijke en noodzakelijke afwisseling.
Belichting
Misschien is er afwisseling te bereiken via verschillende belichtingen, in een sfeer die is afgestemd op de betreffende songs.
Als de zaal een bepaalde belichting heeft, denk dan na over de eventuele aanpassing van de gezichtsopmaak van zowel de dames als de heren. Vraag advies aan een grimeur.
Kleding
Spreekt natuurlijk voor zich en meestal ziet dat er dan ook wel verzorgd uit. Je steelt natuurlijk helemaal de show als je ook op gebied van de kleding, binnen eenzelfde optreden voor afwisseling kan zorgen.
Toi toi
Lees verder