De Beatles kopiëren zichzelf: ‘Anytime At All’
Doorheen de tijden zijn er altijd artiesten geweest die kopieën maakten van hun eigen hits met de stille hoop dat het succes zich zou herhalen. Ook de Beatles ontsnapten niet aan dit fenomeen naar eigen zeggen, hoewel er bij hen toch voldoende variatie werd ingebracht dat je niet echt van een kopie kon spreken.
Overproductie
In het jaar 1964 waren de Beatles internationaal doorgebroken met succesrijke tournees door de Verenigde Staten van Amerika als hoogtepunt. Omdat niets vast stond en een lange muziekcarrière niet zo vaak voorkwam, moest er van dit momentum maximaal geprofiteerd worden. Onder druk van de platenfirma werd gevraagd om met de regelmaat van de klok singles en langspeelplaten te produceren, wat het voor het componistenduo
Lennon/McCartney niet gemakkelijk maakte. Ze moesten in de praktijk toch minimum één song per week afleveren en eens er aan een album moest worden gewerkt moest soms holderdebolder nog een nummer in elkaar worden geflanst.
Herschreven nummer
Dit was bijvoorbeeld het geval tijdens de opnames van de langspeler ‘
A Hard Day’s Night’ (1964). ‘Anytime At All’ was gewoon ‘
It Won’t Be Long’ uit de vorige LP ‘
With the Beatles’ (1963), gaf John Lennon eerlijk toe. Hij had het nummer eenvoudigweg herschreven en hier en daar wat aangepast zodat het niet te opvallend was. Beide nummers hebben een sterk refrein en vallen als het ware met de deur in huis zonder intro. Bij ‘It Won’t Be Long’ wordt er met een uitroep van start gegaan, bij ‘Anytime At All’ geeft een korte en krachtige drumroffel van
Ringo Starr John Lennon het sein om het refrein direct aan te vatten.
Een van de motto’s van de Beatles was precies ‘
Needle time is precious, don’t waste it’. Met needle werd verwezen naar de naald van een platendraaier. Tot 1967 mocht de Britse staatsomroep slechts vijf uur per dag opgenomen muziek -de ‘needle time’- uitzenden. Vandaar dat ‘needle time’ kostbaar was en je zoveel mogelijk van die beperkte tijd gebruik moest maken. Met andere woorden: draai niet rond de pot, maar grijp de luisteraar direct bij de keel. Vandaar dat verschillende songs van de
Fab Four meteen van start gaan zonder echte intro.
Zelfde invalshoek
Wat de tekst betreft inspireerde Lennon zich naar eigen zeggen op nog een vroeger Beatlenummer, ‘
All I’ve Got To Do’ uit diezelfde tweede langspeler. Hier ook wordt dezelfde invalshoek gebruikt van de jongen die een meisje de verzekering geeft dat, waar ze zich ook bevindt en hoe ze zich ook voelt, hij altijd voor haar paraat zal staan en bereikbaar zal zijn.
Instrumentale demo
Voor de opname van een album hadden de Beatles altijd enkele demo’s klaar waarop ideetjes waren ingespeeld die ze later eventueel konden gebruiken als er daartoe behoefte was. Zo hadden ze een instrumentale demo in de kast liggen waarop een pianoriedeltje van Paul McCartney was te horen. Bedoeling was om er later nog tekst aan toe te voegen. Omdat er te weinig tijd restte om dit alsnog te doen werd besloten het als instrumentaal middenstuk voor ‘Anytime At All‘ gebruikt.
Vreemd genoeg diende dit fragment als inspiratiebron voor nummers van andere artiesten. Wie goed luistert hoort het pianoriedeltje doorklinken in ‘
Xanadu‘ (1980) van
Olivia Newton-John , geschreven door
Jeff Lynne (foto) van
Electric Light Orchestra en groot Beatlefan, en ‘
Tonight I’m Yours‘ (1981) van
Rod Steward.
Weetjes
- Het handgeschreven manuscript van ‘Anytime At All’ werd op 8 april 1988 bij veilinghuis Sotheby’s in Londen voor zesduizend pond van de hand gedaan.
- ‘Anytime At All’ was een van de songs die niet in de film ‘A Hard Day’s Night’ voorkomen omdat het geschreven werd om de LP vol te krijgen.
Andere versies
- Blue Ash (1973)
- C.B. Victoria (1976)
- Nils Lofgren (1981)
- Opus (1990)
- OK Go (2012)