De Beatles kopiëren zichzelf: ‘Anytime At All’

De Beatles kopiëren zichzelf: ‘Anytime At All’ Doorheen de tijden zijn er altijd artiesten geweest die kopieën maakten van hun eigen hits met de stille hoop dat het succes zich zou herhalen. Ook de Beatles ontsnapten niet aan dit fenomeen naar eigen zeggen, hoewel er bij hen toch voldoende variatie werd ingebracht dat je niet echt van een kopie kon spreken.

Overproductie

In het jaar 1964 waren de Beatles internationaal doorgebroken met succesrijke tournees door de Verenigde Staten van Amerika als hoogtepunt. Omdat niets vast stond en een lange muziekcarrière niet zo vaak voorkwam, moest er van dit momentum maximaal geprofiteerd worden. Onder druk van de platenfirma werd gevraagd om met de regelmaat van de klok singles en langspeelplaten te produceren, wat het voor het componistenduo Lennon/McCartney niet gemakkelijk maakte. Ze moesten in de praktijk toch minimum één song per week afleveren en eens er aan een album moest worden gewerkt moest soms holderdebolder nog een nummer in elkaar worden geflanst.

Herschreven nummer

Dit was bijvoorbeeld het geval tijdens de opnames van de langspeler ‘A Hard Day’s Night’ (1964). ‘Anytime At All’ was gewoon ‘It Won’t Be Long’ uit de vorige LP ‘With the Beatles’ (1963), gaf John Lennon eerlijk toe. Hij had het nummer eenvoudigweg herschreven en hier en daar wat aangepast zodat het niet te opvallend was. Beide nummers hebben een sterk refrein en vallen als het ware met de deur in huis zonder intro. Bij ‘It Won’t Be Long’ wordt er met een uitroep van start gegaan, bij ‘Anytime At All’ geeft een korte en krachtige drumroffel van Ringo Starr John Lennon het sein om het refrein direct aan te vatten.

Een van de motto’s van de Beatles was precies ‘Needle time is precious, don’t waste it’. Met needle werd verwezen naar de naald van een platendraaier. Tot 1967 mocht de Britse staatsomroep slechts vijf uur per dag opgenomen muziek -de ‘needle time’- uitzenden. Vandaar dat ‘needle time’ kostbaar was en je zoveel mogelijk van die beperkte tijd gebruik moest maken. Met andere woorden: draai niet rond de pot, maar grijp de luisteraar direct bij de keel. Vandaar dat verschillende songs van de Fab Four meteen van start gaan zonder echte intro.

Zelfde invalshoek

Wat de tekst betreft inspireerde Lennon zich naar eigen zeggen op nog een vroeger Beatlenummer, ‘All I’ve Got To Do’ uit diezelfde tweede langspeler. Hier ook wordt dezelfde invalshoek gebruikt van de jongen die een meisje de verzekering geeft dat, waar ze zich ook bevindt en hoe ze zich ook voelt, hij altijd voor haar paraat zal staan en bereikbaar zal zijn.

Instrumentale demo

Voor de opname van een album hadden de Beatles altijd enkele demo’s klaar waarop ideetjes waren ingespeeld die ze later eventueel konden gebruiken als er daartoe behoefte was. Zo hadden ze een instrumentale demo in de kast liggen waarop een pianoriedeltje van Paul McCartney was te horen. Bedoeling was om er later nog tekst aan toe te voegen. Omdat er te weinig tijd restte om dit alsnog te doen werd besloten het als instrumentaal middenstuk voor ‘Anytime At All‘ gebruikt.

Vreemd genoeg diende dit fragment als inspiratiebron voor nummers van andere artiesten. Wie goed luistert hoort het pianoriedeltje doorklinken in ‘Xanadu‘ (1980) van Olivia Newton-John , geschreven door Jeff Lynne (foto) van Electric Light Orchestra en groot Beatlefan, en ‘Tonight I’m Yours‘ (1981) van Rod Steward.

Weetjes

  • Het handgeschreven manuscript van ‘Anytime At All’ werd op 8 april 1988 bij veilinghuis Sotheby’s in Londen voor zesduizend pond van de hand gedaan.
  • ‘Anytime At All’ was een van de songs die niet in de film ‘A Hard Day’s Night’ voorkomen omdat het geschreven werd om de LP vol te krijgen.

Andere versies

  • Blue Ash (1973)
  • C.B. Victoria (1976)
  • Nils Lofgren (1981)
  • Opus (1990)
  • OK Go (2012)
© 2013 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
recensieThe Beatles - Beatles for saleHet vierde album van de band in uitgebracht op 4 december 1964. Het is geproduceerd door George Martin onder het label P…
recensieThe Beatles - Let it beHet allerlaatste studio album van de Beatles verscheen op 8 mei 1970. Het album werd uitgebracht toen de band al uit elk…
De Beatles werkten acht dagen per weekDe Beatles werkten acht dagen per weekHeel hard werken: dat is wat de Beatles deden. Althans volgens Ringo Starr. Hij verzon de songtitel ‘Eight Days A Week’,…
Hey Jude, nog steeds een sterke songHey Jude, nog steeds een sterke songHet is alweer lang geleden dat Hey Jude van The Beatles zeven weken achtereen nummer één stond in de Nederlandse Top 40.…

Paul McCartney schrijft een lied voor zijn pa: ‘When I’m 64’De Beatles zijn er nooit voor teruggeschrokken om nummers te maken in de meest diverse stijlen. Met ‘When I’m 64’ (1966)…
De sitar geïntroduceerd op overspelsong van John LennonDe sitar geïntroduceerd op overspelsong van John LennonAls je een wereldster bent, ben je ook populair bij het andere geslacht en zelfs al ben je in relatie, dan blijft het da…
Bronnen en referenties
  • Magical History Tour, Radio Eén (België), 2012
Vosje (460 artikelen)
Gepubliceerd: 14-10-2013
Rubriek: Muziek en Film
Subrubriek: Artiesten
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.