TLC (televisiezender)
TLC is een themakanaal van Discovery Channel en heette eerst 'The Learning Channel'. Oorspronkelijk komt TLC uit Amerika maar het is tegenwoordig ook te vinden op de Nederlandse televisie. De voornaamste doelgroep van TLC zijn (jonge) vrouwen. TLC heeft programma’s over lifestyle, make-up, bruiloften, eten, mode, lifestyle en nog veel meer.
Geschiedenis van TLC
Het Amerikaanse kanaal TLC is opgericht in 1972 onder de naam ‘The Learning Channel’. Men wilde een zender oprichten waar documentaires en informatieve programma's werden uitgezonden. In 1990 werd The Learning Channel, na faillissement van het netwerk Financial News Network, overgenomen door Discovery Channel. Vanaf dat moment werden de uitgezonden programma’s op The Learning Channel minder educatief en meer gericht op de grote massa. In 1998 werd de naam van The Learning Channel veranderd naar ‘TLC’. In de jaren 1999-2001 veranderde het aanbod van TLC vooral naar reality/drama series. In 2008 kreeg TLC een nieuwe slogan: ‘Life surprises’ (‘het leven verrast’), waarna in de series nog meer persoonlijke verhalen werden vertoond.
TLC Nederland
TLC werd voor het eerst uitgezonden op de Nederlandse televisie in 2011. Eerst deelde TLC een kanaalslot met Animal Planet. Overdag werd Animal Planet gedraaid, ’s avonds en ’s nachts mocht TLC programma’s uitzenden. Sinds 2012 heeft TLC het kanaal 24 uur per dag. Animal Planet is nog steeds beschikbaar, maar heeft nu een eigen 24-uurs zender.
Doelgroep van TLC
The Learning Channel was oorspronkelijk een educatieve zender voor alle leeftijden. Met de verandering naar TLC is de doelgroep vooral opgeschoven naar (jonge) vrouwen. De programma’s zijn minder educatief zijn geworden en meer gericht op het vermaak van de kijker.
Programma’s op TLC Nederland
De programma’s op TLC Nederland zijn onder andere gericht op eten (zoals Bakery Boss, Best of Buddy’s en Cake Boss), trouwerijen (bijvoorbeeld 90 Days to wed, Battle of the brides, Four weddings en I found the gown) en reality (24 hours in A&E, Body bizarre, Breaking amish en het bekende Here comes Honey Boo Boo). Verder zijn er programma’s over tatoeages(shops), geloof en lifestyle. Je kunt alle programma’s vinden op de
video-on-demand platform website.
Natuurlijk is TLC Nederland te bereiken via social media. Er bestaat een
TLC Nederland Facebook, TLC Nederland Twitter (@TLCnl) en een
TLC Nederland YouTube kanaal.
Programma gemist?
Via het video-on-demand platform van Discovery is het mogelijk om programma’s van TLC terug te kijken. Sommige afleveringen kun je gratis bekijken (registreren is verplicht) voor andere afleveringen is een premium-account nodig.
Het logo van TLC.
TLC en jouw provider
TLC is digitaal en analoog beschikbaar. Verder is TLC bij sommige providers ook in HD versie te krijgen. De kanaalnummers van TLC van grote providers zijn:
- UPC: Kanaal 21
- Ziggo: Kanaal 19
- KPN: Kanaal 17
- CanalDigitaal: Kanaal 45
- Zeelandnet: 354
Voor meer informatie over TLC Nederland, kan je contact opnemen met jouw provider.
Lees verder